Announcement

Collapse
No announcement yet.

Panikångest?

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Panikångest?

Hej... jag har sen kanske ett halvår tillbaka vaknat upp mitt i natten i fullständig panik, kan inte andas känner mig helt svimfärdig och supersnabb puls, en känsla av att jag ska dö helt enkelt... jag har aldrig haft det så innan, är det här panikångest?
    Min pappa diagnoserades med obotlig cancer strax innan det här började, men det här började så plötsligt, det är inte så att jag ligger o ältar saker o ting utan det bara kommer, helt utan förvarning.

Jag är livrädd att jag ska få en sånhär "attack" bland folk.
    Jag har lärt mig hantera situationen på bästa sätt, fokuserar bara på att andas djupt o tänker att den snart går över.. men jag förstår inte varför det fortsätter hända?! Jag förstår ju själv att man kanske skulle gå till någon psykolog eller så, men vad ska jag säga? Jag får ju inte fram några tårar längre, helt likgiltig och jag tänker att tanken att gå till en psykolog är att man ska få ut allt liksom...

Ni förstår ju... helt vilsen.. hjälp mig snälla 😅

Poängen med att gå till en psykolog är att du inte vet vad som ska hända där. Och du är inte där för psykologens skull, du ska inte klämma fram tårar och försöka uppfylla förväntan på någon som har en pappa med obotlig cancer.

Så vem vet vad som händer när du träffar en psykolog? Kanske kommer du kontrollerat prata om situationen. Kanske kommer du bryta ihop och gråta förtvivlat. Kanske kommer du ha svårt vara närvarande i rummet. Släpp taget och inse du inte kan kontrollera den situationen. Det som händer händer. Och en bra psykolog vet att olika människor reagerar olika.

Och du ska inte komma dit med svaren på frågorna. Då är det ju ingen poäng med att gå dit. Så grubbla inte på vad du ska säga och svaren på frågorna du har. Svaret "jag vet inte" är helt ok om du får en fråga du inte vet svaret på. Och kanske kommer det bli tyst och lite småpinsamt första gången. Låt det bli det då. En psykolog har varit med om allt, inget du gör eller beter dig kommer att förvåna eller färga vad psykologen får för uppfattning om dig. Du är den som behöver hjälp, psykologen är ett proffs på sin bit (förhoppningsvis).

Jag är ingen expert. Men vi behöver alla någon gång i livet hjälp med vårt psyke. Vissa tidigt, vissa sent i livet. Kanske är det dags för dig nu?

Comment

Working...
    X