Announcement

Collapse
No announcement yet.

Är det bara jag som gör såhär?

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Är det bara jag som gör såhär?

Jag är en 27 årig man som har panikångest, de senaste åren har jag fått mina attacker sporadiskt, varje gång så har det varit utan anledning alltså jag har inte varit stressad/deppig när det händer. Alla använder vi olika sätt för att dämpa våran ångest, ett av mina bästa sätt är att läsa om andras panikattacker, hur dom ter sig och jämför med mina egna. Ofta så hjälper detta mig att lugna ner mig.

Är det fler än jag som använder denna teknik för att bli lugn ?

Det jag anser vara mest synd just nu är att jag ofta har svårt att hitta män som skriver om sina upplevelser , kvinnor verkar vara lite mer öppna med sin ångest.

Jag är en 40 årig man som haft mycket ångest problem i mer än halva livet. Jag pratar gärna öppet om mina problem här eller i PM. För mig är en panikattack när jag verkligen tror att jag ska dö och får en extrem ångest och panik som slår ut alla kroppsliga och psykiska funktioner. Det har hänt några gånger och då har jag kastat mig på golvet och skrikit och gråtit av skräck. Alla ser olika på vad som är panikångest och för vissa innebär det att dom har en extremt kraftig ångest men utan att få panik och det har jag väldigt ofta. Eftersom jag inte fungerar under en panikattack så har jag ingen möjlighet att läsa om andras erfarenheter men det kan jag däremot göra när jag har min vanliga men ändå väldigt svåra ångest och för mig hjälper det ej tyvärr. Jättekul att du hittat ett sätt att lugna ner dig på. Blir alltid glad när människor hittar sätt att hantera sina problem på.
    Jag lyckas oftast bryta innan paniken bryter ut så min senaste panikångest attack var 2008 tror jag och i samband med denna drabbades jag av något som heter derealisation och tyvärr så har det ej gått över trots att det gått 8 år....

Comment

Chris... Vad jobbigt att din derealisation inte gått över på 8 år! Det är ett obehagligt tillstånd.

Comment

Jag fick alltid panikångest av att ligga på vänster sida när jag skulle sova. Jättekonstigt, jag vet. När det väl hände och det kändes som att luftstrupen skrumpnat ihop, att hjärtat skulle gå sönder och jag trodde att jag skulle dö så hade jag en fördel: Jag hade fått så många attacker vid det laget att jag kunde tänka "jag dog inte av de 37 andra attackerna jag har haft så då lär jag inte dö nu heller. Vänta och se, vänta och se"
        Med logiskt tänkande gick det att korta ner attackerna avsevärt och numera har jag nästan aldrig panikångest.

Comment

Bra gjort Miss Poe. Du har upptäckt att man inte behöver tro på varenda dj-vla tanke som dyker upp. De flesta är osanna och bara till för att passivisera oss för hjärnan tror vi överlever bättre då. Vi människor har faktiskt fri vilja. Det betyder att vi kan (och bör) välja vilka tankar vi vill tro på.
          Vi upplever det vi tänker. Tänker vi (och tror på) att vi håller på att få panikångest, så kommer vi uppleva att vi håller på att få det.
          Så bara ge sjutton i att tro på såna sk-t tankar. När de kommer så säg bara: Visst, dra den där om Snövit också va! och släpp sen tanken. En tanke man inte tror på kan inte göre en något. Tankar får sin kraft av att vi tror på dem. Mina 2 cent.

Comment

Working...
          X