Announcement

Collapse
No announcement yet.

Ångest efter samtal till tandvården

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Ångest efter samtal till tandvården

Hej,

Jag lider av socialångest. Ringde nyss tandvården för att avboka ett besök som jag inte riktigt behöver. Trodde jag hade en inflamerad tand men visa sig vara att jag bitit mig i kinden längst in i munnen närmast tanden. Hursomhelst ringde jag för att avboka och receptionisten lät irriterad på mig. Nu har jag ångest och vill helst gråta 😢. Jag klarar inte av att göra fel gentemot andra....
    Nu ångrar jag avbokningen också..borde ha gått ändå för att slippa det här.

Tack till er som orkar läsa...

Jag är likadan. Lite därför jag "gömmer mig för livet" för klarar inte att göra andra besvikna. Eller att någon blir irriterad på mig eller tycker jag gjort "fel".

Kan bara säga att det blir lättare och lättare med åren.

Gäller ännu mer vänner. Jag har tex en vän som alltid pustar i telefonen. Det låter som en besviken suck. Om vi tex bestämt lite löst att om har tid så ska vi träffas en fredag eftermiddag och jag måste avboka så när jag hör den där sucken så rämnar hela min värld. Vill bara försvinna.

Vad det gäller okända så försöker jag hantera det lite genom att tänka att personen som lät så kanske var stressad, eller har egna problem, är en otrevlig person generellt eller annat. Att den lät irriterad men att det inte handlar om mig. Ofta är det ju så.

Vad gäller vänner så vet jag ju att de älskar mig och att det sitter i mitt huvud. Som den där sucken som delvis beror på hennes övervikt (suckar alltid i telefon) och att hon är planeringsmänniska. Så jag "förstörde hennes plan" men hon vet mycket väl att vi sa "kanske" och hon går inte och tycker jag svikit eller så. Utan mer "skit också, hade ju passat bra just nu".

Vad gäller henne (en vän jag älskar) så hör hon ofta av sig när hon har en stund över och tex vill fika. Och när jag tvingas säga nej så mår jag skit. Men jag kommit på ett trick. Lite beräknande kanske, men när jag får lite tid över så hör jag av mig till henne och jag vet ju att i 99% av fallen så kan hon inte (mycket upptagen). Så då tvingas hon säga nej och då känns inte lika jobbigt för mig nästa gång jag säger nej. Och som bonus så blir hon ju glad jag frågade.

Men igen, jag kan bara säga att det blir lättare och lättare med åren.

Comment

Men hallå! Du har ju inte gjort något fel! Det är Ok att avboka. Det är Ok att ångra sig. Båda sakerna är ok. Du hade bara otur att råka ut för någon som själv kanske hade en dålig dag, men det har ju inte med dig att göra, är inget du kan ha orsakat.

Comment

Tack snälla änglar för att ni svarat. Den dagen vart helt förstörd pga det. Jag klarar inte av att göra någon besviken. Jag har äntligen sökt vård för mina problem.

Comment

Working...
        X