Announcement

Collapse
No announcement yet.

Panikångest, oro och mental utmattning

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Panikångest, oro och mental utmattning

Hej alla! Kände att jag behövde skriva av mig och även se ifall några andra här känner igen det jag går igenom nu för att kunna få stöd!

Det började med för en vecka sedan då när jag skulle lägga mig fick en vad jag tror var extrem panikångestattack som kändes i hela kroppen. Jag har haft panikångest en period tidigare men vet inte och tror inte att jag kommer ihåg det som den här utan jag kände verkligen rädsla för att jag skulle dö. Var även alldeles ensam den kvällen och visste ingen jag kunde ringa just då utan var tvungen att försöka vänta ut det. Det känns märkligt för vad jag vet ska panikångest inte hålla i särskilt länge men det kanske är annorlunda med vanlig ångest för den kvällen känns så himla utdragen när jag tänker tillbaka på det, att jag halvsovande hade väldig ångest som kom från ingenstans utan jag hade mått helt normalt över en längre tid innan det. Jag var fast i känslan hela dagen efteråt och grät okontrollerat senare dagen efter.

Jag har sedan dess oroat mig för om jag mår dåligt, men det svåraste är att jag varit fullständigt utmattad efter det. Är det någon som känner igen sig i det? Jag har haft jättesvårt för att gå på föreläsningar utan blir helt dränerad energimässigt och orkar inte ens vara social efteråt, det är för krävande för mig att fokusera på något som kräver något utav mig. Jag har väldigt svårt för att ens läsa kurslitteraturen och klarar det bara på en väldigt bra dag just nu. Känslan om jag skulle beskriva den är overklighetskänslor, spänd kropp!, som lätt tryck när tinningen på båda sidorna, och kan bli väldigt känslig för intryck efter att ha fokuserat. Jag tror aldrig att jag har varit med om det innan och vet inte heller vad det kan vara, det enda jag tror nu är att det är någon sorts utmattning, men jag vore oerhört tacksam ifall någon annan här känner igen sig i det jag skriver och om jag kan få råd på vad som kan hjälpa mig med det här! Det är väldigt svårt att nu ha gått från att tidigare kunna läsa hur mycket som helst dagligen, även facklitteratur som kräver fokus och eget tänkande från en, till att nu må dåligt efter att ha följt bara en timmes föreläsning.

Kram på er alla!
    /A

Kan mycket väl vara att du är utmattad just nu och när du kör på med plugg så säger kroppen ifrån med ångest/panikångest, kanske du behöver sjukskriva dig en period och bara vila och försöka få tag på en terapeut som kan hjälpa dig med ångestem , utmattningen om det nu är det.

Comment

Hej
      Jag tycker att det är så himla svårt att skriva några meningar på ett meningsfullt sätt om svåra saker som kanske behöver förmedlas tydligare för att undvika missförstånd. Men hoppas iaf att du inte tar illa vid dig.
      Jag får hålla med ovanstående svar att ångest/panikattacker är en varningssignal från kroppen att någonting inte är bra för dig just nu. Att dra ner på tempot kan nog vara en god ide, studierna går att ta igen men hälsan är ovärderlig. Dina besvär kan men behöver inte alls betyda att det är något som kommer påverka dig i längden. Men det vore väl kanske en god ide för dig att kontakta någon professionell för en bedömning om du känner att det finns ett behov av det.
      Livet suger regelbundet

Comment

Working...
      X