Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hantera panikångest

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Hantera panikångest

Jag fick panikångest för ungefär sju år sen efter jag tog studenten och var klar med sommarjobbet. Hade ett tryck över bröstet och fick återkommande attacker i fyra år. Därefter lyckades jag lära mig hantera det genom att be om mer ångest. Under de tre åren därefter kan jag räkna mina attacker på en hand. Men nu är jag i en situation där jag inte har kontroll över något. Jag vet inte hur mitt nystartade företag kommer gå i sommar, jag kan inte komma igång med att göra saker, jag vet inte vad jag ska göra efter sommaren, jag vet inte vad jag vill med mitt liv och dessutom har det kommit in en massa existentiella frågor som vad som kommer hända om man dör och rädsla inför om något kommer hända de som står mig närmast inklusive djuren.

Igår kom känslorna med så stark kraft att jag var tvungen att ta en halv tablett atarax vid två tillfällen men när jag skulle sova kom paniken så jag fick väcka mamma och overklighetskänslorna var helt galna. Idag har jag tagit en halv tablett igen men känner hur hela jag är ur balans. Är yr och trött och orolig. Någon som varit i liknande situation? Vad ska jag göra??

Panikångest/ångest är egentligen "bara" känslor man av någon anl inte till åtit sig känna utan trängt undan av någon anl. Så man måste komma bakom ångesten och ta reda på vad det egentligen är som är felet. Ångesten är bara ett symptom. Så hade jag varit du hade jag vänt mig till en terapeut. Ångest och panikångest går att bota med rätt hjälp. Själv lidit av svår panikångest men idag är det extremt sällan jag får ångest de få ggr det inträffar är när jag är kraftigt bakfull (självförvållat) eller när jag inte är sann mot mig själv eller står upp för mig själv och det jag tror på. Så sök hjälp

Comment

Ja jag går KBT. Det handlar om att gradvis utsätta sig för obehaget. ifrågasätta tankar och typ nästan vilja ha panikångest... skicka gärna PM om du vill prata mer

Comment

Själv kom min panikångest som resultat utav en obotad GAD. Psykologen gjorde felet att först sätta mig på kbt behandling mot panikångest. Det gjorde dock bara allt värre för jag hade ju generaliserad ångest, så det var som att slänga bensin i elden!!! nu går jag i gruppterapi mot GAD igen. Äter antideppressiva. Håll igång och låt inte ångesten hindra dig. Det är seriöst det värsta att begränsa sig.

Comment

Working...
        X