Announcement

Collapse
No announcement yet.

50 procent sjukersättning panikångest

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• 50 procent sjukersättning panikångest

Hej
    Är ju gör på denna sidan
    Efter många turer fick jag tillsist efter praktik anställning på samhall 50 procent anpassat för mig.
    Min läkare bedömde till arbetsförmedlingen att jag bara kunde arbeta 50 procent och därefter praktik.

Kommer nu söka sjukersättning på 50 procent till försäkringskassan

Min läkare skriver läkareutlåtandet han hade tillräkligt med underlag han har hundra procent säker att jag skulle få det beviljat men det är inte han som bestämmer det är försäkringskassan.

Men jag har hört att man inte får det beviljat på panikångest och social fobi jag fått KBT för detta och kan nu komma ut mer i det sociala livet.

Någon som fått beviljad med panikångest?

I ansökan vad ska skickas med förutom läkareutlåtandet?

Kommer handläggaren att kontakta chefen på samhall angående min anställning?

Är väldigt olika beror helt på vilken handläggare du har på f.kassan och vilken läkare som sitter på f-kassan och som går igenom ditt läkarintyg. För det är så en läkare på f-kassan gör bedömningen och de kan gå tvärtemot din läkare och nej denna läkare kommer du inte få träffa den gör sin bedömning enbart på vad som står i f-kassans papper. Själv fick jag avslag då min läkare inte kunde svara på om min p-ångest var bestående eller skulle kunna försvinna. Hade han ljugit och sagt den är bestående hade jag blivit sjukpensionär nu gick jag från sjuk till frisk på noll tid (medicinskt under). Du ska fylla i en blankett (ingen aning vad den heter) där du beskriver din vardag vad du klarar av göra i hemmet, hur din fritid ser ut mm. Handläggaren kommer nog kontakta de på samhall dessa myndigheter brukar samarbeta. Arbetar du 50% och sen praktiserar du även 50%?

Comment

Hej igen
      Nä jag praktiserat 50 procent fick den anställning 50 procent. Min läkare hade skrivit till arbetsförmedlingen att jag bara kunde arbeta 50 procent i skyddat arbete som t ex samhall.

Okej hoppas inte de kontaktar samhall.

Ja om det är en läkare som läser mitt läkareutlåtandet så får jag nog avslag tyvärr.

Vet inte vad min läkare har skrivit ännu får det nästa vecka.

Ja då är det kört för mig.

Hur ska man då försörja sig? Jag kommer aldrig att kunna mer än femtio procent.

Frågan är om jag kommer klara 50 procent över huvudtaget på sikt.

Comment

Jag menar jag började att praktisera på 50 procent sen fick jag anställning på 50 procent.

Comment

Min läkare har ju sagt att min panikångest är kroniskt.

Men om det hjälper vet jag ej..

Är spännd av ångest och nu har jag ännu mer ångest undrar vad som står i läkareutlåtande.

Överklagade du beslutet /avslaget från försäkringskassan?

Comment

Har din läkare som skrev läkareutlåtande säker på att du skulle få?

Comment

Överklagade men de hade bestämt sig så blev så bland de första som blev utförsäkrad. Men som tur var hamnade jag aldrig i fas 3 som många gjorde. Jag fick soc bidrag då jag blev utförsäkrad. Vet inte hur de är på f-kassan nu men då när jag återansökte var precis då de skulle ha ut typ alla i jobb och skulle lösa detta med att så många var sjukskrivna genom plötsligt göra de friska. Nej, han förberede mig på avslag. Går du i terapi för din p-ångest? Få fall där p-ångest faktiskt är kronisk går oftast bota helt med rätt hjälp, gäller komma åt de känslorna som ligger bakom ångesten. För det är vad p-ångest egentligen är massa känslor. Det är kroppen sät att tala om att den mår inte bra av någon anl. Ungefär som när man är fysiskt sjuk kommer det virus in i kroppen får man feber tex.

Comment

Jag fick hela hösten på KBT och det gjorde ju att jag lärde känna mina panikattacker idag kan jag ta mig ut ur dörren med mera.

Min läkare på psykratrin har skrivit så här i journalen

Men att jobba med detta är så jobbigt har sådan kraft den här jag svår social fobi med.

Comment

Nä jag menar att.Min läkare har skrivit i jornalen att det inte finns några mer behandling åtgärder för mig allt är utömda.

Comment

Fast hon som höll i KBT så att det inte får att bita man får lära sig att leva med det...

Comment

Som jag stavar hon som höll i KBT sa att det inte går att bota man måste lära sig att leva med det

Comment

Finns så många läkare/psykologer som tror p-ångest ej går att bota de har så fel. Ytterst få fall där p-ångest e så svår att den ej går att helt komma tillrätta med. Gäller ta reda på varför ångesten uppstår ångest är inget som bara dyker upp finns alltid en underliggande anl till varför man har ångest. Ångest dyker upp för man av någon anl inte bearbettat saker eller att man är osann mot sig själv. Själv blev jag helt utdömd av psyk skulle aldrig få ett bra liv typ kroniker. Så fel de hade med rätt hjälp är jag idag en välmående människa som mår bra och lever ett bra liv utan ångest alls. De få ggr jag har ångest numer är det självförvållat typ dagen efter Så ge inte upp p-ångest går att komma tillrätta med med rätt hjälp anl tillde säger går ej att bota är för de inte vet hur de ska jobba med det.

Comment

Men hur ska man då göra?
                          All behandling på allmän psyk är utdömda menar min läkare då är han ju specalust i psykratri.

Hm känner mig maktlös om jag ej får sjukersättning om försäkringskassan ger avslag den lite sviken på min läkare som redan från början dömde att jag bara kunde jobba 50 procent och då bara praktik på 50 procent.

Nu kan jag ju inte bevisa för försäkringskassan att jag inte kan jobba mer än 50 procent. Allt hänger på läkareutlåtandet av läkaren.

Sen om det är som du säger att man kan bota panikångest att jag inte får mer behandling av läkaren.

Vad för behandling fick du?
                          Fick du hos psykolog?
                          Jag gick hos sjuksköeterska med kbt kompentens.

Comment

Jag fick behandling privat. De på psyk kunde inte hjälpa mig fick inte ens behandling då det ansågs onödigt då jag var ett hopplöst fall. Tyvärr fungerar inte svensk psykvård alltid. Bästa är om man kan betala och gå privat. När du är på dessa 50% är du alltid är? Eller händer det att du måste va hemma pga ångest/gå undan pga ångest mm?

Comment

Jag är alltid där på jobbet jobbar jag själv vilket och chefen sa under utvecklingsamtalet vilket min läkare hade skrivit på läkareintyget att jag bara skulle jobba enskilt.

Jo jag ångest hela tiden jobbigast är det att ta mig till jobbet och hem. Det sa jag till läkaren sen kommer 0ngesten när jag jobbar också.

Privat jag jag inte går att gå..

Kan försäkringskassan tvinga en att gå privat?

Comment

Working...
                              X