Announcement

Collapse
No announcement yet.

Ångest vid beroende av TV serier eller videospel

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Ångest vid beroende av TV serier eller videospel

Jag känner mig lite vilsen i bland alla sub-forum så jag tänkte att det var lika bra att skriva detta enligt hur jag känner mig när detta händer.

För att göra en lång hisoria kort, jag är 22 år gammal och gick ut gymnasiet 2013 med så kallat samlat betygsdokument eftersom jag inte klarade mattematiken samt lite andra ämnen där det involverades räkning eftersom jag har diagnoserad med Dyskalkyli. Det blev extremt svårt för mig att hitta ett jobb direkt eftersom min Dyskalkyli är så pass svår att om jag utsätts för uppgifter under stress så tappar jag helt kontrollen över vad jag gör och bara går därifrån. Detta ledde till att jag blev deprimerad och började träffa psykolog under hösten 2014. Efter en hel del tester blev jag diagnoseradmed depression och fick lite medicin utskrivet som skulle hjälpa med att somna på natten samt öka aptiten.

Det var prologen, nu är det så att sen den dagen jag blev deprimerad har jag fastnat en hel del framför både TV och datorn och slökollar på serier eller lirar lite spel. Först var det inte ett större problem, men nu på senaste runt våren 2015 har jag börjat att få något jag liknar med panikångest varje gång jag har sett en episod eller lirat ett bra spel. Jag blir helt tokig och kan börja kallsvettas, vilket jag skulle likna till något slags beroende. Jag gömmer mig bakom mina serier och level i en fantasivärld och när jag måste återvända till verkligheten får jag panik och kan inte slute tänka på att ta mig hem och fortsätta att kolla. Jag mår dock mycket bra när jag väl sitter och njuter av handligen, men som sagt när en episod är slut så skulle jag kunna se hela säsonger om och om igen utan att bli uttråkad. Det spelar ingen roll vad för slags serie det är, bara den är underhållande så är jag där.

Försöker att ta upp detta med min psykolog också men han har mycket svårt att förstå vad det kan vara som orsakar detta. Han kommer dock att möjligtvis skriva ut något lugnande som Atarax, men jag önkar att jag kunde lösa detta själv och att få migsjälv att inse att det bara är skräp på en skärm och inte verklighet.

Någon som har något liknande? :/

Det är väl inte så konstigt att du reagerar med ångest när du inte är upptagen med det som avleder dig från ditt liv om du vantrivs med ditt liv. Fattar inte psykologen det? Eller har jag missuppfattat det hela?

Comment

Originally posted by mankämparpåmedlivet:) View Post
      Det är väl inte så konstigt att du reagerar med ångest när du inte är upptagen med det som avleder dig från ditt liv om du vantrivs med ditt liv. Fattar inte psykologen det? Eller har jag missuppfattat det hela?
      Bra beskrivet, just precis vad jag också har grubblat på. Jag använder detta för att fly undan verkligheten vilket jag nu har gjort i ett år. Jag har beskrivit situationen för psykologen i lite mer detalj än vad jag skrev här men han verkar inte riktigt gå vidare med det och komma till någon lösning eller något man själv kan prova.

Comment

Vad brukar du tänka på när du ska in i verkligheten och jobbet?

Jag tycker inte att det är konstigt att du får ångest när du ska tillbaka till verkligheten. Om du har i bakhuvudet att du inte är bra på att lösa problem med siffror inblandad och inte trivs i vardagslivet så kan denna trygga "fantasi" världen vara val ett att föredra.

Så länge denna serie tittande och tv-spels spelande tid inte stör dina vardagliga sysslor där hemma så tycker jag inte att du ska försöka stressa fram något. Det viktiga är att du väntar tills denna depression går över innan du börjar att ta tag i verkligheten. Annars riskerar du bara att börja om från början och det kommer bara ta längre tid innan du är tillbaka i ditt vanliga igen.
        What hurts the most is that the memories I used to hold so close to me are now the memories I wish I could forget.

Comment

Working...
        X