Announcement

Collapse
No announcement yet.

Förkrossad av panikattackerna

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Förkrossad av panikattackerna

Hej allihopa!

Fick för ca 2 veckor en rejäl panikattack. Hade festat till det kvällen innan och var tvungen att åka någonstans med tunnelbanan. Scenariot var hemskt, sprang av tunnelbanan, hade med mig en hund och jag stod ute i ösregnet och fick tillslut tag i en taxi. Trodde jag skulle dö.

Hur som helst, efter denna händelse så har jag haft total panik när jag ska åka buss och tunnelbana. Hela mitt liv har eskalerat och allt är helt plötsligt upp och ner. För två veckor sedan mådde jag bra och var glad och nu är allt helt upp och ner.

Senaste dagarna är det inte bara tunnelbana och buss som skrämt mig utan allting! Bara att gå utanför dörren ger mig panik. Allt eskalerar och jag är orolig att detta kanske inte kommer bli bra? Erfarenheter på detta? Måste ju liksom sköta mitt jobb dessutom.

Ni som har erfarenheter på panikattacker, vad är det värsta som kan hända? Kan man under en panikattack föra en konversation till exempel? Är så rädd att det ska hända i fel situation Har ett stort ansvarsområde på jobbet och kan liksom inte avvika.

Tacksam för svar.

Hej! Det du beskriver hände mig när jag var tjugo. Stod i kassan på Ica när jag trodde att hela jorden rämnade. Fick en fruktansvärd panikattack. Förstod inte vad som hände eller varför. Detta började så successivt eskalera och till slut vågade jag inte gå utanför dörren. Satt i mitt sofforna med en fruktansvärd ångest. Men jag fick hjälp, har en klok mamma som tog mig till en läkare som förstod vad det handlade om. Panikångest och depression. Fick antidepressiv medicin samt psykolog kontakt. Det tog sin tid att komma tillbaka, men det gick. Jag kanske ska nämna att jag hör till " duktiga flickors klubb". Jag har alltid varit duktig, ställt upp för allt och alla, jobbat hårt och alltid tänkt på mig själv i sista hand. Så pga att jag alltid biter ihop hamnade jag där, för tjugo år sedan. Fick som sagt hjälp och mått väldigt bra sedan dess. Fram tills nu! Samma sak igen! Trodde verkligen att jag har haft koll på mig själv och tagit hand om mig, men icke. Världen har rämnat igen. Är dock inte lika illa däran som för tjugo år sedan, men inser att jag har mycket arbete framför mig innan jag mår helt bra igen. Så mitt råd till dig, sök hjälp nu, gå till en vårdcentral och beskriv hur du mår. De kan hjälpa dig med ev medicinering och terapi/verktyg för hur du ska hantera panikattackerna. Vänta inte, ju snabbar hjälp, ju snabbare mår du bra igen

Comment

Hej och stort tack för ditt svar

Har idag börjat självmedicinera med Sertralin som jag fick av en kompis. Hoppas på att det hjälper, det tar ju så lång tid att gå via vårdcentralen etc. Har även anmält mig till onlineKBT men det kan ju ta tid så jag påbörjar egen KBT så länge, så som exponering. Känner igen det du beskriver med att man är duktig, hjälpsam osv. Håller tummarna för att du blir bättre, du verkar ha lite bättre koll än mig så du vet kanske hur du ska bemöta paniken

För övrigt, vad är det värsta som kan hända under en panikattack? Förutom att jag kanske skämmer ut mig? Är inte rädd för att bli sjuk eller dö egentligen men jag är rädd för att skämma ut mig

Comment

Det värsta som kan hända? Ur vilket perspektiv?

Att skämma ut sig ja... det är jag också livrädd för. Det känns så pinsamt att ha dessa panikattacker. När man vill vara kompetent och sansad, och så får man panikattacker!

Det paradoxala är väl att det är då man får attackerna. Man kämpar så hårt för att inte få dem, och då kommer de som ett brev på posten. Jag har haft många attacker i utsatta situationer. Är nog en bra skådespelare för jag har aldrig gått därifrån. Dock vet jag ju att svetten fullkomligt rinner av mig, jag blir jätteröd i ansiktet. Och skakar, såväl kroppen som rösten. Efteråt är jag så slut att jag behöver lägga mig och sova. Men det går ju inte alltid...

Kan bara säga att om din värsta fasa är att skämma ut dig genom att få en attack i vissa situationer, och då är det då du kommer att få dem. För man samlar sig och spänner sig så att det utlöser attacken.

Den dag du har arbetat med det så mycket att du verkligen tänker innerst inne, och känner det, att det är helt ok att få den där attacken. Den dagen kommer du inte att få den. Men det är en lång resa dit och det är inte enkelt att göra den på egen hand. Det är jättesvårt att göra den med hjälp också, men oftast behöver man någon som pushar när man själv tycker det är för jobbigt.

Comment

Tack för ditt svar!

Jag förstår det du beskriver. Spänner mig otroligt och fokuserar på omgivningen istället för på mig själv och vad jag ska göra.

Att skämma ut mig är som sagt min största rädsla, och jag vet inte varför jag bryr mig om vad andra tycker?! Är rädd att tappa kontrollen, svimma av etc så folk behöver hjälpa mig.

Hade helst haft sällskap vart jag än ska gå, men så fungerar tyvärr inte livet.

Ska fortsätta och kämpa på..Tycker verkligen synd om mig själv hur hemskt det än låter. Önskar inte min värsta fiende panikattacker Det värsta är att förklara för folk hur det känns att ha en panikattack. Det är omöjligt att förstå om man inte har haft det.

Jag tror också på det du skriver att den dagen det känns ok att få en attack så är man fri

Comment

Hej igen! Ja ur en ren fysiologisk synpunkt är det helt ofarligt att få en panikattack. Jag ska helt ärligt säga att jag har noll koll på hur jag ska bemöta min panik och ångest. Paniken har jag löst genom att inte befinna mig i situationer där den kan uppstå, i mitt fall hissar, små utrymmen och att köra bil själv på motorväg. Det har ju funkat så länge jag för övrigt mått bra. Nu när jag brakat ordentligt, mår jag ju dåligt vart än jag befinner mig. Men som sagt, har en bra psykolog som ska hjälpa mig få ordning. Jag tror på kbt-behandling och liknande. Att undvika situationer för att man är rädd att få panik är ingen bra lösning. Håller tummarna att det går bra för dig med kbt, tror att det är rätt väg att gå. Är helt säker på att du kommer att fixa det

Comment

Hej Anna,

Jag förstår! Ja hiss och motorväg kan man ju i de flesta fall undvika så jag förstår att du valde den vägen

Jag lider med dig, det är så otroligt jobbigt att må dåligt bara man går utanför dörren. I mitt fall så är det så

konstigt att jag får det här nu. Jag var glad och nöjd med mitt liv.. Men inte nu längre..

Det kanske var så för dig också? Kanske kan panikångesten bara komma som en blixt från en klar himmel?

Tack snälla och jag hoppas verkligen att det ordnar sig för dig också, man önskar inte någon detta som sagt.

Comment

Hej.

Sådär brukar paniken funka. Det är en sån fasansfull känsla och det man önskar mest av allt är att aldrig behöva uppleva det igen. Detta bygger på och man drabbas av förväntansångest. Ja allt detta har du säkert läst på om vid det här laget.

Jag skulle dock vilja avråda starkt att inte självmedicinera med sertralin, de där är inga mediciner man självmedicinerar.

Comment

Hej

Kan dela med mig av min erfarenhet av panikångest, har haft dom dagligen flera ggr per dag i ett halvår tills för någon månad sedan. Efter samtal med terapeut så kopplade vi ihop min panikångest till en specifik händelse i mitt liv för massa massa år sedan. Och efter den insikten vars det kom ifrån så har dom försvunnit... Så till er som lider av dessa kan jag bara säga att det går att bli av med dom. För det var nått som var jobbigt minns jag att man kände sig så ensam och att det känns oöverkommligt att bli bättre.

Comment

Working...
                  X