Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hjälp, Strypkänsla som ALDRIG försvinner!

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Hjälp, Strypkänsla som ALDRIG försvinner!

Hej, jag vänder mig nu hit till er efter ha sökt orsaker i flera månader till varför jag mår som jag gör.

För och göra en lång historia kort så började det hela när jag skulle åka ut och resa på en 2 månaders tripp till Centralamerika.

Min nyblivna pojkvän skulle stanna kvar i Sverige. Rädslorna började redan innan resan; "Tänk om det händer mig något där nere? Nu när mycket har fallit på plats i livet".

Jag åkte och jag blev såklart sjuk där nere, den ena sjukdomen tog över för den andra. Drabbades av Magproblem, influensa, bihåleinflammation, märkliga utslag, matförgiftning osv. Fick besöka 2 olika sjukhus i Centralamerika och en natt fick jag sova över. Jag var livrädd och längtade bara hem.

Läkarna hittade inget fel.

Efter matförgiftningen så kände jag en ryckande känsla i halsen, som om den krampade nästan och jag hade svårt att svälja. Hade ett konstant tryck över bröstet/övre delen av magen där revbenen går ihop. Jag bestämde mig för att åka hem.

Hemma i Sverige har jag åkt in och ut på akuten, tagit massor med prover (sköldkärtel, kortisol, osv), EKG, gjort gastroskopi, Ultraljud + punktering av sköldkörteln, ultraljud av buken, Sväljröntgen, varit hos ÖNH-läkare som kollat ner med kamera i svalget och ALLT ser normalt ut. Dock sa läkaren att jag verkar väldigt spänd runt halsmuskulaturen.

MEN, nu har jag gått med den här skiten sedan slutet av Februari, klumpen/stryptaget/kvävningskänslan (känns lite olika från dag till dag) som ständigt finns där dag efter dag. Jag har börjat gå i KBT-terapi. Enligt ett GAD-papper jag fick fylla i, så verkar det högst troligt att jag har detta.

Finns det någon mer än jag som känner dessa symptom? Ibland får jag hjärtklappning och andas "ytligt". Pang, är det ångesten?

Tacksam för svar!

Känner igen känslan. Har ofta en klump i halsen, känns typ som att man skulle vara supersvullen precis under hakan. Detta blir gör mig värre när jag får mer ångest!

Comment

Usch i ja mig. Vad gör du när du känner av din klump/strypkänsla?

Har haft det såhär i 4 månader nu och vill bara att det skall släppa någon gång...

Comment

Jag blev ganska fixerad vid klumpen i halsen.

Typ så fort jag kände det så kunde jag inte tänka på annat. Jag fick tipset att göra lite övningar, tänk typ som sångare ska värma upp innan föreställning. Stretcha tungan åt olika håll, munnen åt olika håll. Svårt att förklara.

Jag jobbade på det ganska mycket, att kunna existera även fast känslan fanns och tillslut tänkte jag inte alls på det speciellt ofta.

Comment

När man inte kan hitta något fysiskt fel brukar jag tänka på vad man inom esoterisk inriktning har att säga om den del av kroppen där man upplever problem. Eftersom inget syns på fysisk nivå kan man tänka att låsningen ligger på energinivå.

Halsområdet handlar om att vara sann mot sig själv och andra. Kan du uttrycka dig som du vill och behöver? Får du utlopp för din kreativitet? Hände något särskilt i samma veva som du fick de här problemet?

Comment

"totalt.kaos", ja, jag är också väldigt fixerad. Ska börja göra stretchövningarna varje dag, jag är ju sångare så har endel övningar på lager.

"mankämparpåmedlivet", jag känner mig väl ganska hämmad, men mest för att jag känner det "fysiska" i halsen. Det hela startade efter jag fått en matförgiftning och kräktes oerhört mycket, blev jättesjuk i centralamerika. Dessutom var jag tvungen dagen därpå att åka över 5 timmar i en trång buss och sedan ut till en Ö, där det inte fanns sjukvård. Jag kommer ihåg att jag kände mig oerhört rädd och liten i just det ögonblicket. Sedan dess har jag mer eller mindre känt av mina spänningar i halsen. Det känns som ingen kan hjälpa mig med detta, eller rättare sagt ingen (tänker på läkare och dyl.) som lyssnar. Kanske därav halsproblemen...?

Comment

Hej. Har liknade problem som ni har med halsen och i mitt fall så har jag kopplat den till tungan, började lägga märke till att jag hela tiden spänner tungan mot gommen då menar jag stort sett all vaken tid, började experimentera att bara låta tungan ligga vilandes i munnen och vips känner redan resultat, antar då att det har med muskulaturen i svalget och halsen och göra. Prova detta om ni lägger märke till det jag upplevde och beskrev..

Mvh

Comment

Finns även ett annan tanke som jag läst mig till, och människor med våra problem får ofta problem med magen och matsmältningen dvs en över produktion av magsyra som kan åka upp i halsen vid sömn och liggande position. Då får man en lång utdragen halsbränna som man inte lägger många tankar på av uppenbara orsaker då man är upptagen med att må dåligt. En långvarig halsbränna ger en ömhet i halsen som kan kännas som en klump. Pröva med receptfri omeprazol som finns i hyllorna på apoteken detta har också hjälp mig en bit på vägen.

Mvh

Comment

Working...
                X