Announcement

Collapse
No announcement yet.

När är det dags att söka hjälp för ångest och oro som kommer ofta?

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• När är det dags att söka hjälp för ångest och oro som kommer ofta?

Ångest och oro har kommit och gått nu nästan varje dag under en längre tid. Ska jag bara avvakta och se om det lugnar ner sig eller ska jag söka hjälp. Det är mycket annat som pågår samtidigt. Är det vårdcentralen jag vänder mig till?

• replied

Ok tack för tipset! Jag ska nog avvakta med olika preparat tills jag fått svar från vården hur jag ska gå vidare. Ska försöka ändra fokus från allt det jobbiga och se på det som ger mig glädje mitt i allt det ergikrävande som pågår i livet mitt.

Leave a comment:

• replied

Jag har erfarenhet av 5-HTP, har fungerat bra för mig.

Tror det finns en del att läsa om andras erfarenheter också om du googlar lite.

Står iallafall mycket på engelska forum.

Leave a comment:

• replied

Är det någon som har erfarenhet av 5-HTP?

Leave a comment:

• replied

Tack M fina människa

Leave a comment:

• replied

Prova något naturligt under tiden du väntar. En del får hjälp av valerina t ex, finns att köpa på apotek samt välsorterade livsmedelsbutiker. Har en milt lugnande effekt i högre doser. Du skulle även kunna prova något som t ex 5-HTP vilket är humörhöjande.

Leave a comment:

• replied

Det är klart du vill att allt ska hända nu, inte konstigt, det är ju ett kraftprov i sig att ta tag i det, då vill man ha sin belöning

Försök vara snäll mot dig själv under tiden, ta hand om dig själv, gör sådant som du tycker om. Kanske kan du läsa en självhjälpsbok om du inte tycker det är för flummigt (rekommenderar starkt självmedkänsla av Agneta Lagercrantz), ta promenader om du tycker om det, försök sova ordentligt, äta nyttig och god mat, ta ett bad om du tycker om det etc. Behandla dig själv på exakt samma sätt som du behandlat en vän som kommit till dig med dessa problem, med vänlighet och förståelse. Varje gång dåliga tankar ploppar upp, försök ifrågasätta dem och byta ut dem.

Leave a comment:

• replied

Jag blir inte klok på hur jag ska bete mig. Nu hänger allt på en remiss som ska skickas. Jag kan inte få hjälp innan läkaren får iväg remissen. Jag måste väl bita ihop som vanligt och må skit. Nu tycker nog säkert någon att jag ska vara tacksam att det är något på gång iallafall. Javisst så är det men jag har mått dåligt länge och behöver hjälp snarast. Det vore lättare om jag hade brytit benet då skulle jag få hjälp omgående. Men nu är själen trasig och då är det inte så noga. Jag biter ihop som vanligt och till slut bryter jag ihop. Jaja...

Leave a comment:

• replied

Då hoppas jag att jag oxå finner en empatisk doktor

Leave a comment:

• replied

Absolut, du förtjänar det bästa, och du måste sätta dig själv i första rummet just nu. Du fixar detta! Jag har nog haft tur med min läkare, men bara så du vet så finns det guldkorn där ute, så leta tills du hittar ett av dem. Min är supergullig, tar mig på allvar, låter mig ställa alla möjliga och omöjliga upptänkliga frågor och ringer dessutom då och då och kollar hur det är med mig, så de finns!

Leave a comment:

• replied

Tack M för ditt stöd och råd! I samma veva som jag skickade in denna fråga här så ställde jag mig i telefonkö till vårdcentralen. Kom oxå fram till att jag inte ska vänta. Jag har ställt upp och hjälpt andra så nu är det min tur så att säga. Hade jag mött någon som mår som jag gör så skulle jag råda sök hjälp. Konstigt att man har så svårt att själva ta tag I sin egen situation. En annan sak som jag uttryckt tidigare ära att jag fått så respektlöst bemötande av läkare. Ska be om en ny nu igen...

Leave a comment:

• replied

Idag är svaret! Vårdcentralen är en bra start, de kan hjälpa dig vidare. Antingen ring och säg att du har ångest och oro och vill träffa en läkare angående detta eller kolla på hemsidan. Vissa vårdcentraler erbjuder möjligheten att fylla i ett litet formulär där man får beskriva sina problem översiktligt som man lämnar/skickar in, sedan blir man kallad till deras läkare, psykolog eller kurator som fixar med fortsättningen och remitterar vidare till terapi eller till läkare som kan skriva ut medicin. I vilket fall kan det vara bra att skriva ner lite punkter om hur du känner och hur du påverkas i ditt vardagliga liv av problemen, om du orkar göra det, annars är det bara att gå dit.

Tänk på att det ofta tar lite tid innan man får komma dit, om du inte bor i ett område där ingen någonsin blir sjuk (...) så det är bäst att boka tid idag så att du förhoppningsvis inte hinner bli sämre innan du får hjälp. Skulle du under tiden bli mycket bättre så kan du då bara avboka så får någon annan din tid. Tänk dock på att sådant här ofta kommer och går, det är lika bra att ta tag i det en gång för alla. Att t.ex. gå i terapi är nyttigt för i princip alla skulle jag säga, utnyttja denna möjlighet! Du förtjänar att må bra!

Lycka till och ta hand om dig!

Leave a comment:

Working...
X