Announcement

Collapse
No announcement yet.

fortfarande svårt att andas, kan jag söka hjälp?

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• fortfarande svårt att andas, kan jag söka hjälp?

Betydligt bättre

Gårdagskvällen som passerades med jobb fick mina tankar på annat håll...

Kortisonet verkar ha hjälp min astma/allergi. Lugnare andning, inte samma känsla av att vara täppt i luftrören. Fortfarande känns min puls snabb, men kan ju vara stresspåslag.

Kanske kändes det bättre när jag visste att jag hade medicin att ta till om det skulle bli för jobbigt. Tog en lugnande tablett innan läggdags, då jag iofs var väldigt trött redan (pga otillräcklig sömn nätterna innan samt att jag jobbat hela kvällen och flängt runt). Men jag ville prova och se hur natten/sömnen skulle fortlöpa. Och den var betydligt mindre orolig. Skönt

Idag är också en bra dag, Verkar komma till insikt att det är psyket som påverkar det fysiska. Nu känns det som en naturlig tanke, men tidigare verkade det högst irrationellt faktisk. Otroligt vad hjärnspökena kan skrämmas... Och vidrig, hemsk känsla när man känner sig sjuk rent fysisk. Jag är annars ganska van att träna hårt och testa min fysiks gränser.

Känns dock som om morgonen och kvällen är den värsta tiderna på dygnet. Samma för er?

Hej, är ny här.

Igår sökte jag för andinngsbesvär/astma (något som jag har en del) i samband med pollen. Var på vc, lite tester togs. Pratade även om en slags ångest som jag haft på senare tid.

Vi skulle börja kika på astmamediciner och ev medicin för ångest.

Men hon hörde något när hon lyssnade på lungorna och bestämde att jag skulle in till akutmottagningen för en ev röntgen.

Efter lång tids väntan, med svårigheter att andas så det började sticka i händer och huvud (hyperventilerade antagligen) kommer läkaren in och pratar lite och bestämmer sig för att det är panikångest. Ingen röntgen. Sa att jag hyperventilerade och att jag skulle andas i påse och att jag absolut inte fick ta mina astmamediciner... Fick utskriven en slags antihistamin som skulle hjälpa mot ångesten och pollenallergin.

Innan jag lämnade vc så bestämde läkaren där att vi skulle höras om två dagar...

Antihistaminen kanske har hjälpt lite, blivit lite lugnare och mindre orolig. Har andats i påsen hela dan Och verkligen tänkt på min andning, att magandas och så, men det släpper inte. Har fortfarande tung andning.

Ringde upp min vc redan idag, men kom inte fram. Fick en tid först imorgon bitti, då ju egentligen jag och läkaren skulle höras. Men det känns som om jag inte kan vänta så länge. Känns som om jag behöver något luftrörsvidgande, men som läkaren på akutmottagningen strängeligen förbjöd. Har haft som sagt astma och det känns lite så.

Kan jag försöka ringa typ 1177 eller nåt sånt för att försöka komma in och få hjälp med min andning och för att få ner pulsen, den är på typ 100 och har varit så hela gårdagen och idag?

Oj vad långt det här blev Men nu vet ni nog det mesta i alla fal...

Mvh Dannedan

Comment

1177 kan nog ge dig vettiga tips och råd om allergier och överkänslighet (astma ingår i den gruppen). Se till att lyssna på din läkare också, så att du inte får i dig saker som du inte borde stoppa i dig och göra det hela värre. Sen om du går till en annan vårdcentral, humm... kan nog bli lite krångligt med dubbelbokningen, du fick ju ingen lång tid att vänta så kontakta 1177 om de kan ge dig vettiga tips och råd.

What hurts the most is that the memories I used to hold so close to me are now the memories I wish I could forget.

Comment

Jag sökte samma VC idag som igår, ville nämligen prata med den läkaren som jag träffade först och som sedan skrev remissen till akuten. Den läkaren var förstående och lyhörd. Hon anade såklart ångestsymptomen också, men hon var mer lyhörd när det gällde mina allergier/astma.

Det var tyvärr inte läkaren på akutmottagning, då han körde stenhårt på linjen panikångest. Vilket helt klart kan stämma, men min pollenallergi och astma har jag ju likt förbaskat... Tyvärr brydde han sig inte ens om att lyssna på lungorna, trots läkaren på VC misstänkte propp i lungan.

Ja, blir andningen värre så får jag såklart ringa 1177. Svårt att bena ut vad som är ångest och allergi/astma i min andning. Och pulsen som ligger på stadiga 100 börjar bli rätt krävande rent fysiskt.

Comment

Sökte igen för andningsvårigheterna och höga pulsen. Kom till jourcentralen. Men inget som tydde på astma. Läkaren var inne dock att jag skulle ha något lugnande men det blev inte så. Hade en puls på 124 när läkaren mätte den.

Min läkare på VC ska förhoppningsvis ringa imorgon, så får vi se. Dels vill ja ju ta tag i det här med min andning/astma och även min ångest. Måste finnas något mer sätt att få ner min häftiga andning.

Nu ska jag bara försöka varva ner och få ner pulsen var ordinationen...

Comment

Man kan nog hitta olika andningsövningar som passar en själv. Man får kolla runt och kanske fråga vården om de känner till någon. Det kan ju inte skada att testa på det en viss tid.

What hurts the most is that the memories I used to hold so close to me are now the memories I wish I could forget.

Comment

Ja det vill jag verkligen ha hjälp med. Bara svårt när paniken är som värst när det sätter in. Jag försöker med "andas i fyrkanten" och liknande. Genom näsan och att magandas. Men man oroar sig nästan mer för att det ska hända något hela tiden. Typ tappa andningen eller att pulsen ska upp.

Jag är ju ganska ny på detta så jag kommer säkert hitta mina sätt som fungerar. Nu är det mest jobbigt att känna såhär och att vården inte kan hjälpa till mer för att få mig att känna mindre obehag...

Tack för dina svar! Dom hjälper!

Comment

Andningen är ju under den autonoma nervsystemen, den del av nervsystem hos människa och djur som inte står direkt under viljans inflytande och som reglerar organismens grundläggande livsprocesser. Som blodcirkulation, matsmältning, ämnesomsättning samt aktivitet i vissa körtlar, utöver andningen.

Comment

Nej jag förstår. Men försöker manuellt så mycket jag kan att styra den...

Comment

Natten har varit ganska sådär... Svårt att somna och hitta ro. Vridit och vänt mig. Till slut måste jag somnat i alla fall...

Väntar nu på att läkaren på VC ska ringa. Hoppas vi kan hitta något som kan vidga mina luftrör men samtidigt inte höjer pulsen. Och kanske något annat så jag inte känner mig så stressad hela hela tiden.

Är såklart orolig för att någonting ska eller kan hända. Försöker andas lugnt, in genom näsan, magandas och så vidare. Men samtidigt blir jag så täppt i näsan hela tiden och Nasonex hjälper inte fullt ut. Jäkla pollen och jäkla ångest!

Ska nu jobba i helgen och då kommer jag förhoppningsvis få annat att tänka på, men det är läskigt. Är rätt ensamt i mitt jobb nämligen.

Comment

VC-läkaren ringde precis och jag har fått utskrivet kortison för min astmatiska/allergiska besvär och en starkare lugnande tablett att ta vid behov för ångesten.

Sedan ska vi ha en uppföljning i veckan. Jag nämnde att jag gärna ville träffa någon kurator/terapeut för min panikångest och då det finns vid min vårdcentral så tyckte läkaren att det var bra. Då jag antar att väntetiden är lång så kommer det väl ta ett tag innan jag kan träffa någon tyvärr...

Min läkare ska som sagt ringa i nästa vecka och höra hur det går. Eventuellt ska vi starta med ett SSRI-preparat också.

Jag antar att det är brukligt med patienter som har panikångest? Personligen är jag inte så förtjust i läkemedel sedan jag under ett par år hade besvär av smärta och då tog väldigt mycket medicin. Jag personligen skulle vilja starta en KBT-behandling ganska snart och jobba med min ångest på det planet...

Tack för att ni läser (hoppas jag ) mina tankar och funderingar.

Comment

Skönt att höra att du mår bättre idag

Comment

Vad skönt att du fått bra gensvar hos din vc

Comment

Jo, så är det. Att få annat att tänka på är superbra medicin mot ångest. Jag har märkt det också.

Comment

Testade natten utan att ta en lugnande tablett innan läggdags. Men hade svårt att komma till ro, andningen var lugn men pulsen kändes i hela kroppen. Så det tog lång lång tid innan jag somnade, men när sömnen väl infann sig så var den konstant till klockan ringde.

Nu på morgonen är det likadant. Pulsen hög. Men ska snart iväg till jobbet igen och sedan besöka vänner... Då kommer jag förhoppningsvis skingra tankarna igen... Eller det är ju egentligen inte så att jag tänker på det konstant hela tiden, fat det är när jag omedvetet får annat att göra som jag inte upplever obehagen.

Hur lång tid tar det tills att pulsen känns normal igen? Är så sugen att träna igen då jag inte gjort det på snart en vecka (abstinens ). Men har inte vågat sedan jag fått dessa hjärtrusningar...

Är morgonen och kvällen värst för er andra också? Tar ni det försiktigt med kaffet pga förhöjd puls?

Tack Red35, mankämparpåmedlivet och turandot för era svar

Comment

Working...
                              X