Announcement

Collapse
No announcement yet.

Får attacker av klaustrofobi i min egen kropp

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• LillaIa
    started a topic Får attacker av klaustrofobi i min egen kropp

Får attacker av klaustrofobi i min egen kropp

JAg har fått diagnosen depression oh ångestattacker. Men jag visar inga fysiska symtom.Därför är jag osäker på att det är detsom det är. Känslan jag får ka kommanärsomhelst. Den sköljer över mig som en våg. Som en demon som tar över mig helt och jag blir innestängd i min kropp. Det känns som att jag har en dykardräkt på mig som jag måste få av mig. Me det är min egen kropp så jag vet ju att de inte går. Det är som ett känslomässigt epileptiskt anfall som tar över mig helt. Psykologer har gett mig tips hur jag ska tänka när det sker, men jag hinner inte. Det bara kommer och då har jag ingen chans att tänka. När jag dock försöker spelar det ingen roll. Känslan i kroppen är så övermäktig tankarna. HAr fått atarax för detta, men det gör bar att kroppen blir ännu mer avslappnad. Känslan är samma. Det känns som att jag ser ut från min kropp genom en dykarmask. Jag blir så fruktansvärt medveten om mig själv och känner mig fruktansvärt utelämnad och ensam. Känner- måste ringa någon NU! men nej, vill inte prata med någon...men måste ha någon här..men vill inte klarar inte d. Det gör ingen nytta .JAg kan ligga och titta på tv och mitt i allt känner jag att den kastar sig över mig. Har försökt förklara för människor, men alla säger-usch, men d är ju inget farligt. Du kan inte dö av det! som en lugnande tanke. Men i den stunden hade nästan döden varit en befrielse. JAg mår illa i varje liten del av kroppen. Har någon känt samma och isf vad är det och vad kn man göra åt det?

• replied

Hej

Detta kan eventuellt delvis förklaras genom en metafor. Tänk dig att du har känslor, tankar, minnen m.m. som på ett eller flera vis i varierande grader varit traumatiserande - och som inte bearbetats tillräckligt. Vilket bl.a. kan innebära att det är svårt att förstå de olika känslorna och tankarna, då det mer kan kännas som ett okontrollerbart kaos som sveper över dig. Lite som om du sitter i en liten båt/eka på ett stormande (känslo-)hav.

Då dylika saker inte fått bearbetas tillräckligt mycket(att bearbeta och att älta något, kan det vara en stor skillnad på) så byggs det upp ett "inre tryck" som kan komma som i vågor över en.

Ovanpå detta så kan andra saker påverka situationen på olika vis(ja flera olika saker - varav flera du troligen redan känner till) och något som kan påverka extra mycket är bl.a. kosten.

Har du och psykologen tittat närmare på de s.k. underliggande orsakerna till det mående du haft? Hur har ni arbetat MED känslorna och tankarna? Har ni kommit fram till vad de kan representera?

Eller har ni främst arbetat med att försöka hålla känslorna "i styr"? Alltså att försöka "kontrollera" känslorna?

Mvh

/Lenny

Leave a comment:

• replied

LillaIa,jag känner igen mig till 100%.Hände mig ett par gånger i tjugoårsåldern, bara slog till när jag satt och funderade kring livsfrågor. Igår,25 år senare hände det igen. Hade haft migrän hela dagen och började må illa. Och så kom insikten att den här kroppen kan lägga ner och dö vare sig jag vill det eller inte. Jag är helt utlämnad. Började skaka våldsamt och blev liggande som paralyserad på sängen. Fick i mig en sömntablett till slut. Idag känns det lite overkligt.

Leave a comment:

• replied

Jag känner igen mig I det du skriver! Fast vet inte om det är precis så, för min del så känns det ofta som att kläderna sitter för tight när det kommer men även om jag tar av mig dom så stannar känslan kvar. Får en känsla av att något är lindat hårt runt halsen med, jätte obehagligt!

Jag brukar försöka fokusera på andning och att hålla mig i nuet även om det är svårt har tyvärr ingen bra lösning som tar bort det

*värme* soul

Leave a comment:

Working...
X