Announcement

Collapse
No announcement yet.

Magproblem och ångest!

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Magproblem och ångest!

Hej!

Jag har magproblem och panikångest. Är rädd för att gå ut ifall jag skulle bli dålig i magen och behöva gå på toa, och mitt värsta senario är att bajsa på mig. Går just nu i kbt och det fungerar lite. Har också sökt runt på internet en hel del och man märker verkligen att man inte är ensam. Har hittat en massa om ibs och ångest och om folk som har svårt att hålla tätt osv. Men jag skulle vilja komma i kontakt med personer som har samma problem. Är det någon här som känner igen sig??

Mvh Elin

Till viss del kan jag känna igen mig.... Jag VET att om jag tänker för mkt på att jag behöver en toalett om jag går ut, så nog attan behöver jag det.
    Oro för saker kan trigga igång tarmarna ordentligt, det vet vi ju.
    Nu håller jag iofs tätt, men det är för att jag rusar så fort det tränger på, och jag har slutat tänka på toaletter när jag går ut, och det funkar hur bra som helst.

Jag har inte hört att ångest kan göra så att du inte håller tätt, men det kan kanske bli så.. Har du varit i kontakt med vc om det? Gör det för att utesluta ev förslappning i muskulatur.

Calm

Comment

Vintervit wrote:Hej!

Jag har magproblem och panikångest. Är rädd för att gå ut ifall jag skulle bli dålig i magen och behöva gå på toa, och mitt värsta senario är att bajsa på mig. Går just nu i kbt och det fungerar lite. Har också sökt runt på internet en hel del och man märker verkligen att man inte är ensam. Har hittat en massa om ibs och ångest och om folk som har svårt att hålla tätt osv. Men jag skulle vilja komma i kontakt med personer som har samma problem. Är det någon här som känner igen sig??

Mvh Elin

Det ända jag känner igen mig i är att magsmärtorna ibland kan vara outhärdliga.

Comment

Känner igen magproblem...
        Inte roligt...jag får även panik när känslan kommer
        Ååå de onda är.
        Försöker själv att hitta en strategi som fungerar.
        Bla: veta vad som är bra att äta när det gäller en orolig mage.

/M

Comment

Jag vet..om du vill veta lite...

Comment

Alltid!
            Kan aldrig få för lite information

Comment

Mvh Elin

jag känner verkligen igen mig. Haft samma problem i 7-8 år nu. Förut fick jag bara "magproblemen när jag var orolig. Nu har det blivit värre och jag har fått diagnosen IBS. Enda sättet för mig att känna mig någorlunda trygg när jag lämnar hemmet är att käka massa imodium som stoppar upp magen. Men såklart är inte det bra men jag är hellre förstoppad än får magsmärtorna från helvetet och får gå med diarré i flera dagar. Såklart kommer det ändå ibland men jag har hittills lyckats undvika att få problemen när jag varit hemifrån . Det är ju alltid så att man går och oroar sig inför vad som kommer hända, och oftast händer det inte. Men OM det händer. Ja, då får man göra det bästa av situationen. Det är jävligt svårt, har gått i KBT i 2 år nu och vi har pratat om rädslan att magen ska krascha hur många ggr som helst men rädslan finns alltid kvar.

Comment

Mvh Elin

Jag förmodar att ni gått igenom kroppens flykt-mekanismer.
                All överflödig energi dras in och allt skall gå till att kunna fly.
                Ett av mina värsta problem är också magen vid panikattacker.
                Det står väldigt lite tycker jag om det på nätet/böcker.
                När jag blir kinkig i magen så ökar också paniken, urjobbigt.
                Blir orolig inombords och så triggas alltigång ännumera.

Jag försöker tänka såhär:
                För det mesta finns toalett-möjligheter i hyfsad närhet.
                Bensinmackar, hotell, vanliga butiker, restauranger osv
                Annars får man helt enkelt svänga av bilen och gå i naturen!
                Och det värsta som kan hända är ju just det, att man gör på sig.
                Men är det så farligt EGENTLIGEN?
                Jo, såklart om man har kjol, men då får man väl låta bli att ha det då medans man håller på att bli frisk.
                Man får helt enkelt köpa nya braxxor.

Mitt bästa tips är att börja med ssri-tabletter. då blir man först sämre men sedan bättre, kanske inte perfekt bra, men man lär sig att slappna av och leva ett normalt liv igen.

kram

Comment

jag vet vad du menar totalt elin!

Comment

Hejsan, Kul att jag hittade er. Jag har exakt samma problem som ni diskuterar här. Jag har haft detta elände i 15 år fast det har blivit mycket bättre. Jag märkte att i olika situationer så behövde jag helt plötsligt gå på toa. Det blev ju naturligtvis värre när det inte fanns någon toalett i närheten. Jag gick till läkare som upptäckte direkt var det var frågan om och skickade mig till en psykolog/psykiater. Han skrev ut en paket Zoloft som jag använde i 1 års tid,. Dom tabletterna var under 1 års tid mina bästa vänner. När attackerna inträffar så kommer det ju givetvis alltid i lös form. Jag har aldrig fått ont i magen som vissa av er har fått. Visst, jag mår mycket bättre nu, men ännu är det inte helt ok. Det kan hända när jag t ex åker, inte kör, bil, träffar nya människor, trånga utrymmen, platser jag aldrig varit på innan etc. Jag är glad att jag hittade er "likasinnade" och vet nu att jag inte är ensam. Tack

Comment

Hej allihop!

Jag har utifrån mina erfarenheter av terapijobb med IBS, hetsätning, fober och ångest, fnulat fram en form som handlar om att enkelt talat gå in i sina känslor och stanna där. Det typiska är ju att vi känner en massa, men inte orkar eller vågar stanna kvar i det. Fysisk smärta och tomhets- och ångestkänslor är ju ganska oroväckande att vara i. Metoden utgår ifrån att jag sett att det är det enda som hjälper och att andra saker, prat, stöd, medicin, KBT, verkar hjälpa så där litet tämligen. Jag har helt enkelt renodlat det som verkar vara vägen, för mig och många klienter. Till arbetet via kroppen med känslor kommer att det ibland behövs att vi ifrågasätter våra tankar för att komma vidare. Detta gör jag med hjälp av the Work. Den som inte är riktigt redo att arbeta direkt med känslorna rekommenderar jag dels en metod för smärtlindring/ökat lugn och välbefinnande utan terapi som jag jobbar med, dels att söka vidare själv och komma igen om och när det känns rätt.

Comment

Mvh Elin

Hejsan! Jag lider oxå av orolig mage & ångest. Har Ibs & Ulcirös Colit (kronisk tarmsjukdom). Ju mera ja oroar mig sämre mår magen Jag blev riktigt dålig 2005 (Har nog alltid haft en orolig mage) & började då att stänga mig inne just pga ja va så rädd att göra på mig. Så fort jag skulle ut & åka bil fick ja så himla ont i magen att ja helt enkelt började undvika just att åka någon stans. Min man fick tex åka & handla & göra allt utanför hemmet. Jag blev alltså mer & mer issolerad pga av min mage Kunde inte handla mat eller åka på semester. Fick oxå Citalopram ( den hjälpte mig inte ) Slutade med den medicinen., träffade en allmänläkare som sa att ja måste ut & träna på allt det jobbiga har nu kämpat i flera år. Mår bättre, men 2008 okt fick ja diagnosen Ulcirös Colit ( frisk från den nu ) Men jag var jätte dålig, så nu i år i April kom min 3 panikångest attack, trodde nu dör ja Åkte in till akuten dom skickade mig andra gången ja kom in till vuxen psyk, där fick ja träffa en helt underbar skörteska. Fick oxå medicinen Mirtazapin & atarax. Går oxå i Kbt hjälper en del. Vill gärna få kontakt med fler som har det som mig & hur gör ni & vad gör ni?!
                        Mvh Linda

Comment

Tänk vad olika mediciner reagerar på olika människor! Jag åt Zoloft mot depression o PÅ för ca 10 år sen o fick då någon form av korsreaktion som gjorde mig laktosintolerant under tiden jag åt dem! Blev väldigt känslig o fick diarée av minsta lilla laktosinnehållande föda eller dryck.

Comment

Åh vad skönt att jag hittade denna tråden, jag har precis samma problem. Jag är rädd för att jag ska få ont i magen eller behöva en toalett så därför isolerar jag mig helt från omgivningen. Numer är det dock mycket bättre med det där men jag kan ändå aldrig slappna av bland folk eller om jag går på stan. Om jag mot all förmodan skulle få för mig att gå till stan så måste jag ha stenkoll på var toaletter finns.

Jag lider dessutom av konstant dåligt samvete, jag skulle aldrig kunna gå ut och äta med min sambo eller ens göra något annat med honom pga min oro över att magen ska krångla, om vi någon gång gör det så slutar det ofta med att vi kommer in till stan eller liknande och jag får panik för att jag känner något från magen och vill rusa hem igen. Då känner jag mig besvärlig och jobbig. Pricken över it är att jag avskyr offentliga toaletter, en blandning mellan att de är äckliga men också att jag brukar få så himla ont när jag väl tömmer. Jag har IBS så helt inbillat är det inte, men det är helt klart psykosomatiskt. Jag sökte hjälp för detta och fick gå hos en beteendevetare, vilket jag själv pluggar till, men hon gav mig inte så mycket. Hon verkade inte ens förstå problemet, jag nämnde dock detta med skamen att gå på toalett på offentliga toaletter kanske två gånger men när hon inte ens verkade nappa på just detta så ville man ju inte fortsätta prata om det, det är ju inte ett helt bekvämt samtalsämne.

Mina största problem är mitt dåliga samvete gentemot vänner och familj när jag drar mig ur fikaträffar eller liknande för att jag är rädd för att få problem, men också att jag missar mycket i skolan eftersom jag inte vill få ont. Vidare är jag helt isolerad, flyttade till en ny stad för 1,5 år sedan och har knappt lärt känna någon eftersom att gå på kåren och festa är helt uteslutet. Jag har dock hittat en del strategier som får mig att klara av mer, men jag skulle vilja eliminera problemet. Jag vill att allt ska bli som förr, jag vill kunna gå på bio, eller vara i skolan en hel dag, eller ta bussen, eller bara känna att jag kan slappna av.

Det som hjälpte mig att vända på allt till lite bättre* var nog att jag började motionera regelbundet, nu mår magen mycket bättre och jag kan äta det mesta, även om jag blivit laktosintolerant numer. Men motionen jhar gett mig mycket, nu är det bara det psykiska kvar att ta hand om. Jag vill ha mitt liv tillbaka, kan man det ?

Comment

Du som började på denna tråd, jag skulle jätte gärna vilja komma i kontakt med dig.

Jag är 16 år, och jag går inte i skolan pga detta, jag lämnar inte hemmet längre och har inte gjort det på snart 1 år. Och nu känner jag att jag har fått nog !, Jag har inga betyg och jag har 4 månader kvar i 9an.. Jag har varit hos läkaren upprepande gånger, men sist bedömde dem att jag hade socialfobi. Vilket jag tvivlar på.. Så snälla, hör av dig till mig. ! jag nås på gabriellaklein@hotmail.se

Comment

Working...
                              X