Announcement

Collapse

Information om forumet

Här finner du information om hur forumet fungerar, hur man gör inlägg, startar upp sin blogg mm.
See more
See less

Jag lever i en livslögn behöver råd!

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Jag lever i en livslögn behöver råd!

Jag har ljugit om nåt stort för alla mina vänner och berättar jag om det är det troligt att jag förlorar dom! Vad ska jag göra?

Om de verkligen är dina äkta vänner så borde de finas kvar och förstå. Och om de försvinner ja, då vet du vart de stod i nöden prövas ens vänner och tyvärr är det så.

Comment

Men vad är jag för en vän som bedragit på djupet? Ja jag får antagligen bli ensam.....

Comment

Det beror lite på vad för typ av lögner det är. Om riktigt grova så kan ju krävas att gör avbön, berättar innan de kommer på att du ljugit grovt för dem.

Men om mindre lögner här och där så kan du ju från och med nu sluta med det. Och om kommer upp "Men du sa ju att du hade ...." så säger du typ "Nu överdrev jag grovt där, har i och för sig .... men inte i närheten av att ha gjort .....". Dvs du korrigerar dina smålögner när de kommer upp. Säger sanningen.

Om du inte kan sluta ljuga så borde du söka hjälp för det. Dessutom om gör avbön så låter det bättre att samtidigt kunna berätta att du nu går i terapi för ditt problem. Dvs att du tar det på allvar och då indirekt tar på allvar att du ljugit för dem.

Comment

Fast jag får ingen terapuet eller psykolog om jag har inte pissat rent i ett halv år vilket är ett helvete! Om bland annat om ett av mina närmsta vänner som jag umgås mest skulle veta att jag har börjat droga igen skulle hon nog bryta kontakten för jag har ljugit i över ett år! Fattar inte varför jag är så dum i huvet att jag utsätter henne och andra för det här! Vill så gärna berätta hela sanningen för mina vänner men då är det troligt att jag blir ensam och jag klarar inte ensamhet avskyr det mår bara jävligt risigt och mycket ångest när jag är ensam! Jag blir sjuk av ensamhet! Det kanske är ändå det bästa att inte berätta om det? För ingen är felfri? Jag vet inte....

Comment

• smyrra
            smyrra commented
            Editing a comment
            Vill du sluta med droger?

Om du slutar med droger nu så är du ju drogfri. Och behöver inte ljuga mer.

Sök hjälp.

Comment

Fast jag har redan tänkt på och tills precis nyligen hade jag ett uppehåll i tre månader och fick nu igen ett återfall! Min läkare har sagt slutar jag inte droga självmant då får jag LVM för avgiftning och slussas ut till ett behandlingshem! Och då kommer hela sanningen fram för mina vänner kommer juh undra och fråga! Dessutom om jag tar bara nån gång ibland som man går ut på krogen med vänner och tar en öl så kanske det inte borde va nåt problem!

Comment

Det är inte läkaren som sätter LVM på dig utan sociala läkaren kan bara göra orosanmälan till sociala. Dock kan läkaren tvångsinlägga dig på psyket om han anser du är en fara för dig själv el för andra, LPT heter den lagen. Det är inte så lätt sätta LVM på någon sociala har inte resurser man ska mer eller mindre va död av sitt missbruk för sociala ska sätta LVM på en idag. Om du inte får terapi för du inte kan uppvisa du är drogfri så kan du ju söka privatterapi kostar mer men lägger du ner droga så kan du ju lägga dom pengarna på terapi istället.

Comment

Om jag hade en vän som missbrukade och valde berätta det för mig så skulle jag inte vända ryggen mot utan skulle finnas där och stötta om personen verkligen vill lägga av och jag hade beundrat personen för att den vågat berätta hur det verkligen ligger till

Comment

Fast dom flesta människor är inte så förstående som dej emil! Dom många gånger tänker inte i dom banorna som du är inne på! Tro mej!

Comment

Var sann mot dig själv! Var snäll mot dig själv. Acceptera att du är mänsklig. Har du gjort misstag så gör om-gör rätt. Förlorar du en vän för att du bedragit denne så kan skaffa en ny vän genom att vara ärlig och lojal. Förlåt dig själv till att börja med.

Comment

Be din vän om förlåtelse och förståelse... Det är inte lätt att förändra ett beteende, i synnerhet inte att bryta ett missbruk! Har själv varit rökare och vet hur svårt det var/är att låta bli. Kanske vore behandling inte så dumt? Har du gått något? Har du tagit kontakt med soc och bett om hjälp? Du behöver inte vara ensam och de hat sekretess.

Comment

Tack smyrra för dom uppmuntrande meningarna och råden!

Comment

Working...
                        X