Announcement

Collapse
No announcement yet.

Vad ska jag göra?

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Vad ska jag göra?

Hej, är 17 år, skulle kalla mig deprimerad men vet inte vad det är, har tänkt på självmord mycket den senaste tiden men förstår inte varför, jag går hos en psykolog men det enda som hon gör är typ att ge råd och låta mig prata om tankar, inga mål, inga riktningar.

Själv så tänker jag så här på min framtid, jag vill bli en professionel League of Legends(e-sport) spelare men om det inte funkar så har jag tänkt att gå på social bidrag, Skolan är helt enkelt skit för mig, har fått gått om ett år när jag gick i 3an innan 3an var jag mobbad så jag ville inte gå till skolan, jag fick lov att gå om för jag inte kunde läsa, men lärde mig det ganska snabbt efter 3an så tyckert dom gjorde fel, min pappa har misshandlat mig när jag var liten och när jag var imellan 11-15 år, jag bröt kontakten med honom när jag var 15 tänkte polisanmäla men det blev aldrig av
    I skolan var jag inte den snällaste har tänkt tillbaka på det nu och undrat om jag var en psykopat med tanke på hur jag behandlat andra men undrar då varför jag skulle ha ändrat mig nu, har tänkt på att det kanske kan vara för jag blivit mobbad och sen misshandlad av min pappa, men vet inte säkert, socialt är jag helt borta, förstår inte hur jag ska leda konversation, vad som är okej och inte okej att säga/göra, så jag gör oftast inget, sitter bara inne i hörnet och säger "mm" för det mesta ibland lyckas jag småprata, om nån pratar med mig så måste dom leda konversationen.

Jag har ingen motivation till att gå I skolan då det känns som man bara läser in, gör prov, sen glömmer bort det, det är inte intelligens eller hur skicklig du är, det handlar om hur bra minne du har.
    Har inget själv-förtroende känns det som, min dröm är att bli en e-sport proffs men kan inte lita på mig själv när jag väl är inne i en match, ibland går det men känns som nåt blockar mig på nåt sätt, har ofta funderat på om jag har nån sjukdom eller om det är för att jag är deprimerad, jag har fått SSRI-medicin den funkade ett tag, men nu känns det som bara blivit värre av den.

Jag är rädd för om jag slutar ta medicinen att det kommer bli värre, jag ser världen som Logik, exempel är att man kan sätta allt i en statistik.

Vet inte längre vad jag ska tro, har tänkt att vissa extremist grupper kanske har rätt? tänker alla har rätt att leva men känns som nåt syfte måste vi ha och nån av dom 7 miljarder i världen så måste nån av dom ha rätt väg, omedvetet eller medvetet.

Känner mig dummare och dummare varje dag, det högsta jag har haft på ett iq-test är 138 var runt 13 då, men på den senaste tiden har jag fått mellan 85-100 iq, gjorde testen på mensa.se
    fattar inte längre vad jag ska göra, kan man leva på social bidrag och vara lycklig? känns som jag inte fattar nånting i den världen längre, eller att jag fattar men vill inte se sanningen, känns som det finns så mycket i den världen, har kollat runt på massviss av sjukdomar, psykopati,sociopati,Asperger, MS,adhd,schizophren personlighetsstörning,etc, men kan inte vara säker, väntar på tid för 3 utredningar på bup för asperger,socialfobi och adhd, men fattar inte hur jag ska orka med att vänta, tiden känns så seg.

Fler tankar på sociopati och psykopati så har jag kommit fram till att om jag hade nån av dom så hade jag gjort nåt dumt redan, ungefär "om jag hade antisocialpersonlighetsstörning så skulle jag redan ha skadat nån" har haft tankar på att göra illa andra fast jag inte ville, har aldrig gjort det men tror det är tvångstankar, men det har blivit mindre nu.

Det jag vill ha är råd av nån som har varit i samma sits som jag eller veta vad ni tycker, ser inte en framtid just nu och därför tänker jag mer och mer på självmord, allt i världen känns så dåligt.

Går runt med en konstant huvudvärk som känns lite, har varit in och röntgad skallen men dom såg inget fel, sitter mest inne framför datorn och har nästan ingen kontakt med nån, har kontakt med min bror och en kompis från lol, men känns som han håller mig tillbaka, så försöker minska kontakten med han men kan inte, då jag inte skulle ha någon att prata med, försöker ha kontakten med en vän som jag känt sen runt 5an-6an men fattar inget känns det som.

Tankar på https://sv.wikipedia.org/wiki/Multipel_skleros kommer då jag ofta hör nåt ljud som liknar kyrkklockor, har tänkt att det är psyket som spökar för mig då jag ser på världen på detta vis, att jag tror att jag kommer dö snart eller något
    Last edited by Ilandriel; 2015-10-03, 16:29.

Men herregud, vilka funderingar hela ditt system får hålla på med. Det tar ju massor av energi. Du verkar ju vara en jättebra människa så varför analysera dig själv så mycket? Om du vill analysera så ta på dig de lite mer positivt färgade glasögonen :-)
    Läste någonstans om vad vi människor vill uppnå och det vi ofta tycker är viktigt är att må psykiskt bra, kunna ägna sig åt det vi gillar, ha självförtroende, tillit till livet, älska oss själva.....och annat med liknande tema. Stod också en fråga; hur mycket av detta lär vi oss i skolan?? Alltså, om inte skolan har fokus på det vi vill/behöver, är det då oss själva vi ska tracka ner på? Nä, såklart inte. Skolan passar vissa människor och det är bra, men kanske kan vi jobba för en förbättring för de som behöver andra saker än historia, geografi och geometri? Hur som helst, jag önskar att alla människor kan ta in, på riktigt, att de är supervärdefulla. Diagnoser eller inte. Leta efter det som bygger upp dig och var snäll mot dig själv.
    Du som skrivit här, du är kanske medveten om att du har haft det jättejobbigt? Och tyvärr finns det människor överallt som har, eller har haft det, riktigt tufft. Det sätter sina spår MEN varenda gnutta energi du använder till att se att du faktiskt äger lite kraft att påverka dina tankar i den minsta positiva riktning, är värd hur mycket som helst. Ge aldrig upp ditt viktigaste projekt.. Dig själv. Jag kanske låter som den värsta optimistkonsultspredikanten men jag menar inte att någon bara ska ändra hela sitt tänk och sätt att vara. Men snälla, tänk åtminstone en liten snäll tanke om dig själv.

Comment

Working...
    X