Announcement

Collapse

Information om forumet

Här finner du information om hur forumet fungerar, hur man gör inlägg, startar upp sin blogg mm.
See more
See less

Vokala tics

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Vokala tics

Hej!

Jag: en man i 30-årsåldern, utbildad lärare, gift, har en 3-årig dotter. Har ett vanligt, välfungerande liv både socialt och arbetsmässigt. Mitt problem: så länge jag kan minnas lider jag av så kallade vokala tics. Jag kan plötsligt säga saker högt som jag själv inte kontrollerar. För det mesta är det meningslösa, konstiga haranger
    som “på torsdagar i stockholm det finns inga pengar”, ibland könsord (väldigt pinsamt). Det utlöses ofta av hågkomster av något som jag inte vill bli påmind om, obearbetade minnen av saker jag inte vill tänka på. Det är som att hjärnan försöker pressa bort de ovälkomna minnena genom att flytta fokus till nåt annat.
    Jag är ofta livrädd för att det ska hända i helt fel situation - inför en klass, på personalmötet, på familjemiddagen, inför min dotter... Vad handlar det här om? Är det tecken på Tourettes syndrom? Går det att göra något? Är det något jag måste leva med?

Tourettes syndrom är en neuropsykiatrisk diagnos man föds med där bla tics kan vara ett symptom och det finns ingen bot mot tourettes men det går leva ett alldeles bra liv ändå oftast lär man sig hantera sina symptom på olika sätt. Men när du beskriver att det bara är när jobbiga minnen tränger sig på som du upplever dina tics så känns det inte som det kanske är tourettes för vokala tics kommer i alla situationer när man har tourettes. Vänd dig till en psykolog som är kunnig inom tourettes för först ta reda på om det är tourettes eller inte. Är det inte tourettes så är det terapi som gäller för bearbeta dessa minnen du inte tagit tag i och då kommer tics sen försvinna. Man glömmer aldrig jobbiga saker man varit med om men när man bearbetar det så kommer det sluta göra ont och man kan tänka på det utan det är jobbigt. Om det skulle visa sig vara tourettes så varför inte berätta för kollegor mfl att du har tourettes och det gör så att du ibland säger saker du inte kan kontrollera. Så slipper du känna oro för du ska säga fel saker vid fel tillfälle för folk vet och du kan prata vidare

Comment

Det är dags att söka hjälp men då se till att få träffa någon som verkligen har erfarenhet och kunnande runt tourettes.

Comment

Working...
      X