Announcement

Collapse
No announcement yet.

Min pojkvän sårar mig med sitt sätt

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Min pojkvän sårar mig med sitt sätt

Måste skriva av mig. Jag mår verkligen dåligt. Jag känner mig så sårad. Ibland känns det jättebra för ett litet tag sen känns det åt helvete igen. Jag krigar för det här men jag vet inte om jag orkar mer. Vi har haft ett förhållande i 4 år och jag älskar honom så mycket. Men under hela förhållandet har jag aldrig känt att jag fått den närheten jag velat ha. När jag vill kramas i soffan, gosa i sängen på kvällen etc så får jag aldrig det. Om vi är på en fest, så vill jag ge honom en puss en kyss eller så.. så säger han ordagrant: det räcker. Han ger mig aldrig den känslomässiga närhet jag vill ha. Och när jag försöker "ta" den får jag den inte. Om jag vill kramas i sängen säger han att det är varmt osv. Det här kan ju tolkas som att han inte älskar mig. Men det säger han varje dag att han gör, att hans värld skulle falla samman om jag lämnade honom. Han ger mig mycket ekonomiskt och så. Men jag faller sönder av att aldrig få den närhet jag vill ha. Vet inte vad jag ska ta mig till helt ärligt.

Kan man älska någon men ändå behöva göra slut?

Ja man kan vara kär i och älska någon som man ändå skulle må bättre av utan / hitta en ny partner.
    Själv är jag man och tycker inte om att hålla på och pussas in public inte alls faktiskt är mer en kramkille, kramas i sängen kan jag göra en stund men även för mig blir det för varmt i längden.

Om du är olycklig i din relation så gör du bäst i att avsluta den.

Comment

Bestäm dig för om det är pengarna/ekonomiska tryggheten eller den känslomässiga närheten och intimiteten som är vad du prioriterar mest i en/er relation. Hos honom får du uppenbart inte bägge delarna och då måste du själv göra ett aktivt val. Och vad värre är, du måste helt enkelt nöja dig med det du får (eller rättare sagt inte får) om du själv väljer den ekonomiska tryggheten och stannar i relationen med honom.

Han är som han är, och han ger det han förmår.... och du måste välja om det (lilla) han kan ge känslomässigt räcker för dig, till förmån för de ekonomiska fördelarna du får av en relation med honom. För här får du inte allt, och då måste du själv göra ett medvetet val... med öppna ögon och du måste våga vara ärlig mot dig själv och acceptera om du väljer den ekonomiska tryggheten. Men gör inte misstaget att kamouflera ekonomisk trygghet och materiell/social stabilitet med "älskar" och "kärlek".... för sådana termer kräver den känslomässig närhet och intimitet som du INTE får. Du måste både se och våga kalla en spade för en spade här... och ta ditt beslut därefter.

Comment

Jag är inte krävande och vill gulligulla jättemycket eller så som vissa. Men jag skulle bara vilja ha lite gos och pussar åtminstone hemma istället för kanske en snabb puss per dag... kom på mig själv att känna mig avundsjukt på våra vänner som kan sitta nära varandra i soffan och inte en halvmeter ifrån varandra.

Ja kanske det

Comment

Ibland får man inte allt, även om man kan tycka att det borde finnas förutsättningar för det... men bättre att se och acceptera situationen som den ÄR och ta ett beslut med öppna ögon utifrån det. Än att leva i en drömvärld och hoppas (och bli besviken) på något som inte har några förutsättningar att någonsin komma.

Du får helt enkelt inte den kontakt, närhet, intimitet och själsliga koppling md och till honom som du vill ha och behöver för att känna att relationen ger dig det du behöver. Alltså måste DU ta ett beslut och därefter finna dig i ditt eget val.

Comment

Okej, ja jag förstår. Och det är väl lite det valet jag har tagit och gjort nu när jag stannat. Jag vill ju såklart ha allt. Det är säkert egoistiskt och dumt och konstigt att tänka som jag gör. Vill ändra honom och det går inte, men jag börjar känna mer och mer att jag mår dåligt över det jag inte får... har nog gjort det länge men inte förmått mig att lämna ändå

Comment

Hur menar du här: Men gör inte misstaget att kamouflera ekonomisk trygghet och materiell/social stabilitet med "älskar" och "kärlek".... för sådana termer kräver den känslomässig närhet och intimitet som du INTE får. Du måste både se och våga kalla en spade för en spade här... och ta ditt beslut därefter.

Älskar han mig på sitt sätt? Eller alltså bara för man ger någon i princip allt den vill ha ekonomiskt? Kan det fortfarande betyda att man inte älskar personen?

Comment

Du har alltså valt den ekonomiska tryggheten och stannat med honom?! I hopp om att så småningom lyckas förändra honom och få även den andra sidan av myntet (den känslomässiga närheten) utan att behöva göra avkall på de ekonomiska fördelarna du valt? Och nu känner du dig mer och mer frustrerad och besviken över att du ännu inte har lyckats pressa vatten ur din gråsten?!

Men handlar då det här om honom och hans tillkortakommanden, eller om dig och dina egna val?

Comment

Nej det där kom ut fel. Jag har stannat för att jag älskar honom och hans små egenheter, hans skratt, hans smilgropar, sätter han rör sig.. ja alltså sådana där saker som är speciell med honom som jag inte ser oss någon annan. Är kär i honom, men känner att jag kämpar hela tiden för att få hans uppmärksamhet. Och självklart att jag ser det som ett plus att vi har det bra ekonomiskt tillsammans med fina bilar hus etc.

Comment

Det hade varit väldigt enkelt om det bara handlade om ekonomi.. men det stämmer att känns som att den där "själsliga" kopplingen inte finns.... och det är väl egentligen så himla viktigt att det är det som gör mig olycklig nu...

Comment

Nå, men vad är värt mest för dig då.... närheten, själsliga intimiteten och kommunikationen, omtanken och viljan att ständigt prioritera och försöka tillmötesgå dig och dina behov/önskningar eller den relationella tryggheten som han tillhandahåller i form av "fina bilar, hus" etc?

Exakt vad, förutom hans skratt, smilgropar (utseende?) sättet han rör sig på och hans "egenheter" (samt de där bilarna och huset) är det som du älskar?

Comment

Jag tycker om att aldrig klagar på mig och att han aldrig bråkar. Men det handlar nog också om att han inte har så mycket "känslor". Komplext.

Comment

Kan det där med att han "aldrig klagar på dig, eller aldrig bråkar" ha något att göra med att han därmed förväntar sig att du ska bete dig på samma sätt? Inte anklaga honom, inte klaga på hur han beter sig, inte önska och förvänta dig (och gud förbjude, kräva) mer av honom än du får... etc?

Men, om du nu verkligen älskar honom som person och inte gör val utifrån yttre omständigheter.....så varför älskar du honom då inte som han faktiskt ÄR (dvs. som han nu är i detta nu mot dig)?

Comment

Jag vet ju inte alls, men för många så är ensamhet värre än att ha en kärlekslös relation. Han kan också stortrivas med att ha dig som sällskap, laga mat, åka och handla, se på TV, åka hem till hans eller dina föräldrar och liknande. Det betyder att han troligen trivs bra med dig och tycker mycket om dig som människa.

Även det med ekonomi kan vara åt två håll. Att du trivs med att vara "omhändertagen" och han trivs med att vara "den som tar om hand och skämmer bort".

Men jag skulle inte tolka orden "att hans värld skulle falla samman om jag lämnade honom" som ett bevis för att han älskar dig. De visar att han behöver dig. I de roller ni har för varandra.

Sedan kan man älska någon på olika plan. Jag har svårt tro att han säger att han älskar dig som en taktik för att hålla dig kvar. Kanske älskar han just "vardagen" med dig, kanske älskar han din humor, kanske älskar han att göra saker med dig. Men han har inte den där fysiska dragningen till dig, har inte den typen av "kärlek" till dig.

Alla gör avvägningar i en relation, vad vi får eller inte. Och det är dumt att tro att vi kan få allt vi behöver från en enda person. Därför viktigt med vänner, därför en del snabbt skaffar barn. Frågan du måste ställa dig är vad du behöver i en relation. Personligen så skulle jag känna mig totalt kränkt med en partner som inte vill ha sex med mig. Jag skulle känna mig kränkt om en partner vill ha sex med mig men inte vardaglig fysisk närhet. Givetvis kan någon tycka det blir för varmt att somna omslingrade, men det är inte en relation för mig om inte kan kramas till vardags, kan lägga ett ben över den andra i soffan. Att har en "vilja" att fysiskt vara nära.

Men det är jag. Du måste utgå ifrån dina behov. Och tyvärr så är kärlek inte allt i en relation. Han kan visst älska dig på många plan, du kan visst älska honom på många plan. Men du måste utgå ifrån dina behov.

Tyvärr så är ju det som du saknar inte något du kan förhandla om med honom, som om vore slarvig med disken eller att du vill han ringer om kommer sent från jobbet. Utan något han inte har i sig, i alla fall inte i relation med just dig. Så det är inte mycket att prata om, utan du måste bestämma hur du vill ha det. Vad du behöver och vad du kan vara utan i en relation.

Jag är ingen expert, bara lite funderingar.

Comment

Har det alltid varit såhär i ert förhållande? Att han inte varit så fysisk av sig? Som i början av förhållandet? Eller är det något som kommit senaste tiden/åren?
                              Har du försökt att sätta ord på hur du upplever det, och hur det får dig att känna?

Comment

Working...
                              X