Announcement

Collapse
No announcement yet.

Psykosomatisk smärta!

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Psykosomatisk smärta!

Hej!

Ska försöka fatta mig kort(skulle kunna skriva hur mycket som helst).

Har lidit av kronisk värk i 10år. 7 år tog det innan jag var "utredd" och fick tillslut diagnos muskelmyalgi. Inget annat fel. Har nu ont i nacke. rygg, runt skulderblad ner i svanken, och ut i båda armarna. Vristerna.

Detta pga av stress och Ångest i botten. Har alltid levt ett överdrivet aktivt liv. Även på nätterna(sömnproblem, mardrömmar). Så min kropp har helt enkelt tagit stryk av det. Jag har förmodligen även hållt igång för att hålla ångest och inre stress/värken borta + att jag är uppfostrad till att "hålla igång". Värken i sig har gjort att jag hållt igång ännu mer då den blir värre när jag är stillasittande.

Under tiden jag uträddes va jag mer eller mindre totalt beroende av tradolan/oxykontin och har under ett par års tid kämpat för att göra mig av med dessa värktabletter. Kom till en Reumatolog som sa åt mig att jag inte behövde dom där tabletterna att jag måste sluta med dem. Trodde aldrig jag skulle klara det men nu är det gjort. Tar endast vid dom absolut värsta tillfällena. I övrigt klarar jag att hålla värken i schack med Linnement, träning, värme och massage. Hela "karusellen" har gett mig högt blodtryck och nära diabetes. Jag har med alla medel försökt att minska ner min aktivitet och nu till en början försökt få ordning på nätterna. Jag har mer eller mindre knappt sovit alls på hur många år som helst, inte kunnat. Å när jag gör det drömmer jag, spänner mig och biter ihop i käkarna vilket jag associerar den mesta av värken till. Dom oroliga nätterna. Går nu hos en sjukgymnsast där vi gör olika övningar kombinerat med samtal. Tanken där är att jag ska få kroppskännedom och lägga ord på kännslor. Anledningen till Ångesten..

Min fråga är.. Finns det någon mer med liknande problem som faktiskt blivit fri från sin smärta? Jag ser det som omöjligt. Har haft den i så många år. Visst kan väl smärsystemet vara helt rubbat då så att det inte går att komma tillbaka till Icke smärta. Nu när jag varvat ner i aktivitet visars sig Ångesten ganska tydligt. Det kryper i kroppen och blodtrycket har tyvärr ökat ännumera.

Känner mig lite uppgiven men vill fortsätta kämpa i hopp om att bli bättre. Problemet är att jag vet vekligen inte vad Ångesten står för. Vilka känslor. Känns som att sjukgymnasten snart slänger ut mig och då vet jag inte vad jag ska göra?

Känner igen mej mkt i det du beskriver. För mej var det så att jag var ihjälstressad och en morgon plötsligt vaknar av att halva kinden domnat av å har en smärta som inte ens går att beskriva. Spyr som en gris av smärta och obehag. Efter många om och men, flera läkarbesök, tandläkare, sjukgymnast, ostiopa. Pressar tänder såpass att nacke, käke, skuldror tog stryk. Fick bettskena vilket triggade igång pressandet ännu mer. Ja å här står jag nu å vet inte vad jag ska göra. Tinnitus har jag med. Allt detta började för ett halvår sen.

Comment

Känner igen mej mkt i det du beskriver. För mej var det så att jag var ihjälstressad och en morgon plötsligt vaknar av att halva kinden domnat av å har en smärta som inte ens går att beskriva. Spyr som en gris av smärta och obehag. Efter många om och men, flera läkarbesök, tandläkare, sjukgymnast, ostiopa. Pressar tänder såpass att nacke, käke, skuldror tog stryk. Fick bettskena vilket triggade igång pressandet ännu mer. Ja å här står jag nu å vet inte vad jag ska göra. Tinnitus har jag med. Allt detta började för ett halvår sen.

Comment

Comment

Working...
        X