Announcement

Collapse
No announcement yet.

Deppad med fibromyalgi?

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Deppad med fibromyalgi?

Min mamma har diagnosen fibromyalgi och har haft i många år. Hon är sjukpensionär i dagens läge och bor med min pappa ute på landet. Jag vet att min mamma har väldigt ont av sin fibromyalgi men ibland känns det som hon tar till en martyr roll och som att hon skyller på sjukdomen för en rad andra saker.

T ex min mamma sitter mest hemma på dagarna och spelar bingo på nätet hon åker inte och hälsar på någon varken mig eller mina syskon. Hon gör någon resa emellanåt men vi bor bara 2 mil ifrån så jag förstår inte vad problemet sitter i men hon kallar det att hon har bra och dåliga dagar men hon har aldrig bra eller dåliga dagar när hon ska åka o klippa sig t ex.

Hon motionerar inte eller går på någon fysisk aktivitet utan sitter som sagt mest inne och "tycker synd om sig själv".

Hon tål inte kritik heller och det orsakar väldigt mycket bråk och konflikter mellan min pappa och mamma och jag tror att hon alltid varit sådan men jag vet inte säkert. Men hon tar väldigt mycket som kritik som kanske inte ens är det. T ex så en dag kom min pappa hem och sa att det var någon som frågat honom varför de hade en bil när de ändå aldrig åker någonstans (pappa har alltid sin firmabil) då tog mamma det som kritik och sprang upp på sovrummet och grät i flera timmar.

Jag tycker det verkar som hon är deprimerad men det är väl inte så konstigt när hon stänger världen ute tycker det är tråkigt att hennes barnbarn inte träffar henne för att hon vägrar komma ut ur sin hydda.

Hur ska jag uppmuntra henne och få henne att ta tag i sitt liv?

Vad kan jag göra åt situationen?

Om du läser om depression (här på forumet, eller googla...)

så förstår du nog varför hon beter sig som hon gör.

Antagligen har sjukdomen framkallat depression eller dystymi,

kanske apati. En sådan sak som frisörbesök kan ju pigga upp lite

man får beröring och blir omhändetagen och fin liksom... Då kan det motivera.

Så det lär vara fel att säga att hon spelar martyr.

Tillståndet lär bara förvärras när hon känner sig missförstådd.

Andra tips:

Det finns ett ställe som heter Vidarkliniken som jag kan rekommendera,

man kan bli remitterad och få vistelsen (på 3 veckor) betald av landstinget

men det beror på var i landet man bor...

http://www.vidarkliniken.se/

Kan va halvknepigt att få remiss då det är åt det alternativa hållet, men man kan ringa dit och bli tipsad om rätt läkare.

En bok som heter "livets sju andliga lagar" brukar hjälpa mig att tänka positivt!!

(jag har kroniskt trötthetssyndrom som påminner om fibromyalgi, och hamnar lätt

i ångesttillstånd osv).

Rosenterapi är jättebra också.

Ja, jag har en del tips utanför normerna... Alla är såklart inte inne på den linjen.

Då tycker jag du ska ge henne en ordentlig kram när hon är som surast! Hehhu.

Comment

Working...
    X