Announcement

Collapse
No announcement yet.

KRONISK VÄRK MED YRSEL

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• KRONISK VÄRK MED YRSEL

har haft värk i ca 15 år fick diagnos fibro 07 . de jobbigaste är yrseln som jag antar kom ifrån nacken , men den skrämmer mig , får ångest får för mig att jag har nå allvarligt fel i huvudet* . kan ngn ge mig ett råd mot yrseln? fick min fibro vid en skillsmässa ja ha levt i ett 15 års äktenskap med psykisk fysisk misshandel , åt stesolid i 6år , tog mig* 1 år att bli av med dom . snälla nån , ett råd mot yrseln .

*

*

-ljhkghlghfkhgdfkgfdkfgdjgfsd

Comment

Hej!

Jag har också fibromyalgi och lider av yrsel. Det kommer från nacken då värken gör att jag spänner mig och grår med axlarna uppdragna.

Har genomgått datortomografi samt lång utredning på en balans och yrselklinik men inga fel har påträffats.

Dom förklarade för mig att när jag spänner mig så drabbar det nacken och ger syrebrist till hjärnan vilket ger yrseln.

*

Går alltid och känner mig gungig men kan få karusellyrsel så jag ramlar.

Nu har ajg försökt hantera det utan att få PA, men det lyckas inte alltid så jag förstår att du blir orolig.

*

För att minimera din rädsla kan du be om att få genomgå DT samt utredning på en balansenhet.

Vet inte vart du bor men alla större sjukhus har dessa mottagningar.

Vad du ska tänka på när du blir yr är att andas djupt, böj dig gärna framåt en stund och ge dig själv lite massage i nacken.

*

Det är alla råd jag kan ge dig.

*

vet hur det är och jag kämpar dagligen med det.

*

Comment

Fy fasen vilken morgon. Yrssel så jag nästan druttar omkull och panikångesten kommer direkt.

Det hänger ihop med min värk säger läkarna men det hjälper inte när jag mår så här.

Avskyr dessa attacker även om jag brukar kunna hantera dom ganska bra numera.

Först vrider jag huvudet och efter kommer hjärnan känns det som..

Önskar så att jag slapp detta för det förstör hela min tillvaro.

Comment

Jag har också fibromyalgi och problem med nacke,och periodvis med yrsel. När det är som värst gå jag till en bra kiropractor som kan frigöra spänningar i nacken och öppna upp flödet så yrseln ofta förvinner omeddelbart. Har du förresten kollat så du inte har "kristallsjukan",dvs kristaller i öronen som orsakar yrsel, men kan tas bort utan invärtes ingrepp, bla av sjukgymnaster.

Comment

Fy vad less jag är på denna värk nu.

Kan inte gå, sitta eller ligga utan att det värker.

Kylan gör inte saken bättre bevare mig väl.

Nu har jag artros också så det blir dubbelt och inte skrattar jag ihjäl mig.

sen den psykiska ohäälsan ger ju också värk för det ska ju ut på ngt sätt.

sitter här med magkatarr nu till råga på allt så hur rolig är tillvaron?

*

Nu har jag gnällt av mig lite. skönt att få ur sig skiten.

Comment

Var ett tag sedan jag skrev här.

Har haft det jobbigt på olika sätt och åkte på en revbens inflamamtion som fortfarande är hemsk.

Dom vet inte varför men sånt kan hända.

Den hemska värk jag haft har tagit all kraft men idag kändes det lite bättre och då hoppade ångesten på mig igen.

Dom senaste 2 veckorna har jag varit mer elelr mindre ångestfri, men idag stack det till i huden på bröstet och pang så var det då klippt igen.

Det var som att hoppa rakt ut, från att ha mått relativt bra på ångestsidan till världens bakslag.

*

Blir så ledsen, arg, rädd mm IGEN.

*

Comment

Working...
              X