Announcement

Collapse
No announcement yet.

Kronisk värk ---> problem med relationer

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Kronisk värk ---> problem med relationer

Hej. Jag lider av kronisk värk, inte fibromyalgi men ständig huvudvärk, nackvärk, yrsel och strålande smärta/värk i övriga kroppsdelar, och är sjukskriven. Jag är 21 år och bor i egen lägenhet, har inte så bra relation med mina föräldrar och jag vill ständigt fly från mina vänner. Jag har en nära killkompis som hjälpt mig mycket och varit där när jag gråtit och haft ont, och jag är inte van att ha nära vänner. Jag är rädd att lägga för mycket på honom för jag behöver stöd och hjälp flera ggr/v (även om jag inte ber om hjälp så ofta) och han blir lätt orolig och tycker såklart allt jag går igenom är hemskt.

Grejen är att han och mina andra vänner som också hjälper mig har såklart egna liv med skola och arbete och har fullproppade dagar så de kan självklart inte vara här för mig alltid. Det gör att jag får ännu mer ångest efter mina mer smärtsamma perioder om ingen kan vara hos mig, för jag minns hur trygg och lugn de kan göra mig och hur mycket lättare det är att stå ut smärtan om någon är hos mig. Jag vet inte hur jag ska klara det. Om jag tar avstånd från mina vänner och slutar ta emot hjälp så bryter jag inte samman lika ofta, jag har mer kontroll på nåt sätt. Om jag vet att jag alltid är ensam så behöver jag inte sakna att må sådär bra och det gör det lättare att hantera smärtan, dvs när jag inte minns hur skönt det känns när jag får hjälp och stöd.

*

Jag vet inte riktigt om det jag skrev låter vettigt på nåt sätt, om nån förstår hur jag menar? Men jag vet inte hur jag ska göra. Borde jag ta lite avstånd till de som står mig nära eller kommer det oundvikligen sluta dåligt? Jag vet seriöst inte hur jag ska klara det här.

har dr tryckt på triggerpunkterna el vrf skriver du inte fibro jag har dina symptom och jag fick diagnosen fibro eft ca 15 års värk

Comment

Working...
    X