Announcement

Collapse
No announcement yet.

Alltid ont och ingen vet varför :-(

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Alltid ont och ingen vet varför :-(

Jag har i flera års tid haft en konstant värk/spänning, det började när jag var ca 16, och nu är jag 20 år. Värkens centrala punkt är nacken, sen sträcker den sig ned mellan övre delen av skulderbladen, och utåt mot axlarna . Trapeziusmuskeln kort och gott, och ibland även innanför vänster skulderblad. Jag är alltid, och då menar jag verkligen ALLTID, extremt spänd i trapeziusmuskeln, och det gör även ont nästan dagligen. Somliga dagar tillkommer det dessutom en huggande smärta innanför mitt vänstra skulderblad. Vissa aktiviteter och positioner undviker jag, och detta påverkar livskvalitén negativt. De dagar då jag har som mest ont gråter jag mycket, och önskar att jag hade en annan kropp som inte gör ont.

Stretch och tänjövningar gör jag dagligen, men detta tycks inte ge någon effekt. Jag tränar 3 ggr i veckan, både med gym, vattengympa och coreträning. Värken lindras något av värmekudde (rispåse) och av massage, men detta är endast för stunden. Så fort massagen eller värmen upphör så känns det likadant igen. De dagar då jag har ont bakom skulderbladet så är det endast att ligga platt på ryggen som lindrar värken. Så fort jag ställer eller sätter mig upp så kommer det till tillbaka. Jag kan också tillägga att det är bäst på morgonen, och blir värre och värre ju närme kvällen det kommer. Om jag sitter mycket vid datorn eller kör bil,* eller bär en tung väska så förvärras det också.

Jag har varit hos en kiropraktor som har knäckt och rättat till en del, men efter någon vecka så har min kropp återgått till den felaktiga positionen han rättade till. Han var ledsen över att han inte kunde hjälpa mig, och sa att han inte vet vad det är för fel på mig. Jag har varit hos 2 olika sjukgymnaster, som gett mig träningsråd och de tänjövningar som jag gör dagligen. Jag har provat akupunktur. Jag har gjort ultraljud av hjärtat (som ju sitter bakom vänster skulderblad), MR-röntgen av hela övre delen av ryggen (tänkte att någon nerv kanske var i kläm), röntgen av lungorna (kanske var cancer bakom skuldran) och tagit en väldig massa prover. Men ingenting har gett något resultat. Det enda jag fått reda på är att jag har en lätt struma, men att detta inte borde innebära något problem. Allt är perfekt med min kropp. Förutom då att jag har ont varje dag. Jag börjar tappa hoppet, det känns som att jag har något allvarligt fel med min kropp, men ingen vet varför. Det kanske är mitt huvud det är fel på.....Fantomsmärtor kanske???

*

Är tacksam för alla tips jag kan få, även de minsta.

*

*

Working...
X