Announcement

Collapse
No announcement yet.

Ilningar i tänderna!

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Hej alla ilningshandikappare!

Ursäkta min inledning men jag har samma handikapp. Bor i norra Sverige så kyla slipper jag inte. Jag har samma problem när jag varit ute och kommer in i värme. Jag får fruktansvärd värk som sprider sig till hela huvudet men speciellt i underkäken. Tacksam för förklaringen att de små kärlen drar ihop sig och öppnar sig sedan i värme och därav besvären. detta är ju svårt att åtgärda så symtomen måste ju behandlas.

När det är som värst med blåsigt kallt väder brukar jag förekomma besvären med att ta en kombination av Alvedon och Ipren innan jag går ut. Jag tycker om att köra snöskoter så det vore synd att avstå. Jag använder en så kallad hjälmhuva som täcker näsa och mun och med denna värms ju inandningsluften upp. Jag använder den även när jag går ut med hundarna. Det ser ju inte trevligt ut med en rånarluva på sig men jag bor på landet så ingen ser mig.

Jag har även upplevt smärtorna vid blåsigt varmt väder.

Tack för tips om D-vitamin och Bikarbonat. Måste prova!

Sjukvården kan tyvärr inte hjälpa

Comment

Hej, jag trodde också att jag var ensam! Får ont i främre delen av käkarna, i synnerhet underkäken när jag varit ute och det är kallt och eller blåsigt. Idag var det +5 och regn och efter en halvtimmes cykeltur när jag kommit inomhus och varit inomhus en stund så sätter ilningarna igång. Sedan tar det ett par timmar till det ger med sig. Jag brukar få ta alvedon för att orka hantera smärtan. Tandläkaren rekommenderar sensodyne etc, men det använder jag redan sedan 15 år tillbaka. Jag har haft problem med en blottad tandhals som ilat men det var en kindtand och jag har inte problem med den nu sedan den rotfylldes för några år sedan. Kanske är det känsliga tandhalsar i kombination med kylan, och sedan låter förklaringen med små blodkärl som drar ihop sig intressant. Men det gör ju inte ont när jag är ute (det är väl när det är kallt som blodkärlen drar ihop sig). Det gör ju bara ont efter att jag kommit in igen, alltså det tar väl en 10 min efter att jag kommit in tills det börjar smärta. Det är ju inte kylan som gör ont, utan återgången till normaltemp. En gång hade jag druckit läsk samma dag som jag varit ute och fick så fruktansvärt ont. Dricker aldrig läsk numera, särskilt inte om det är kallt väder. Har ofta spänningshuvudvärk, så jag funderar på om det kan ha ett samband med vilka personer som tenderar att drabbas av den här typen av ilningar. Sen vet jag också att jag andas rätt så mkt med öppen mun, inte minst när jag cyklar. Ska testa förslaget ovan med halsduk för munnen eller rånarluva. Kanske D-vitamin vore nåt också :-) Tack för alla råd ovan!

Comment

Hej, hej

Jag kommer ihåg att en f.d arbetskamrat hade fått besvär med illningar i tänderna och att tandläkaren inte hittat något fel i hennes tänder och inte heller något fel hittades vid käkröntgen. Efter mkt om och men kom läkarna på att hon hade borrelia. Hon fick antibiotika och i samband med att hon blev frisk från borrelia upphörde även illningarna.

Nu när jag läste er tråd googlade jag runt lite och hittade bl.a en inlägg vilket jag har kopierat och klistrat in här:

"Jag har i några år haft konstig tandvärk och värk i käkarna. Tandläkaren har inte hittat något, utan skyllt på inflammation och liknande. Min kroppsterapeut undersökte mig med något som heter F-scan och hittade en massa borrelia bakterier. Nu har jag behandlat mig för det i ca ½ år och tandvärken är nästan borta. Läs mer om Borrelia här:

http://www.2000taletsvetenskap.nu/special/borrelia/borrelia_lena_dicksson.htm"

Misstänker man borrelia kan man kolla upp det genom blodprov.

Jag säger inte att det är det ni har men skadar inte att kolla upp det.

Vad än orsaken är hoppas ni får hjälp och bot , inte bara symptombehandling.

Lycka till!

Comment

Working...
        X