Announcement

Collapse
No announcement yet.

Tar någon Oxycontin ?

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Tar någon Oxycontin ?

Jag har från smärtkliniken (efter lång smärtutredning) blivit insatt
    på OxyContin som är morfin. Har ätit Tradolan i många år tidigare
    men svimmade bara och neurologen förbjöd mig att äta det. Han
    ansåg att Tradolan är en medicin med alldeles för många biverkningar
    så därför så fick jag Oxycontin. Tradolan klassas ju numera som opiat
    men OxyContinet är ju ett "snäpp" högre. Undrar om någon mer får
    detta och undrar hur det fungerar för er ?

Det är väl en långtidsverkande medicin, jag har testat men den hjälper inte så bra på mig.
    Äter annars TreoComp som fungerar.

Comment

hej,
      har bara testat oxycontin, min dr ger mig tradolan.. men nu e jag beroende o vet inte riktigt va jag ska göra, vill ju bara bli smärtfri.....

Comment

hej!

Jag har Dolcontin som långtidverkande som jag tar regelbundet och Morfintabl (korttidsverkande) att ta vid behov. För mig fungerar det utmärkt. Det som är viktig är att ta dem regelbundet så att det inte uppstår glapp. Att ta Dolcontin vid behov fungerade inte särskilt bra, utan behandling kom att fungera först när den sattes in regelbundet. Utöver detta har jag som bas fulldos paracetamol (1grx4) samt lågdos Tryptizol till natten.

Jag åt tidigare Tiparol (liknar tradolan) men blev yr av dessa. Det är inte ovanligt att en lite lägre dos "stark opioid" som t ex Oxycontin eller Dolcontin fungerar bättre och med mindre biverkningar än en svagare men med fulldos. (Har jag läst på olika ställen. Sök på långvarig smärta på nätet så hittar du säkert en del om detta.)

Comment

Oxycontin är inte morfin utan en annan opioid som heter Oxikodon, jag står på Metadon mot min värk och tycker det funkar 10 gånger bättre än alla andra preparat jag har testat, samma effekt varje gång jag tar det utan att behöva höja dosen, Tramadol är i mitt tycke ett riktigt rävgift och kommer aldrig att ta det igen, jag hade mycket mer biverkningar på Tramadol än vad jag har på Metadon. Men alla reagerar olika på olika mediciner, har haft svår kronisk värk i 16 år och vad jag har upplevt så är det en attans resa innan man får en smärtstillande medicinering som funkar, mycket som ska provas innan man får rätt sort så att säga.

Comment

Working...
          X