Announcement

Collapse
No announcement yet.

Fibro och bäckeninstabilitet

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Fibro och bäckeninstabilitet

Hej!
    Ny här. Tänkte kasta ut en fråga om kombinationen fibromyalgi och foglossning. Har haft fibro sedan början av 80-talet och svår foglossning båda grav i början av 90-talet. Är nu hemma främst pga av bäckenvärken och medicinerar med bl a långtidsverkande morfin för att kunna fungera. Jag använder sacrostöd och går med rollator (ibland kryckor).
    Någon som har erfarenhet av att dessa tillstån samverkar?
    /Piia-Liisa

Ser att det är några som varit inne och läst. Är det nån som har erfarenhet av kombinationen foglossning (kvarstående bäckeninstabilitet) och fibro?
    Hur har det gått före er? Tips på träning, medicinering m.m tas tacksamt emot
    /Piia-Liisa

Comment

Mina personliga erfarenheter är av en annan karaktär, så kanske har du ingen nytta av dem - dock handlar det om samma region. Jag hade för några år sedan "kroniska" kramper i bäckenbottenmuskulaturen. Skitjobbigt dygnet runt. Jag fick viss temporär lindring av korta promenader (långa gjorde det bara värre). Efter ett halvår provande jag ta muskelavslappnande benso. Då blev jag med ens klart bättre den dagen, innan det smög sig tillbaka. Då körde jag en kur med benso dagligen i en vecka och tog 3-4 korta promenader varje av dessa dagar (ca 1 km åt gången). Då släppte det för gott.

Nu hade ju jag inga foglossningar (är nog ganska svårt att få som kille). Men jag bara tänker mig, att ifall foglossningen för dig skulle ha tänjt ut och ansträngt musklerna i bäckenbotten, så skulle likheter kunna finnas. Kanske har skelettet redan stabiliserats efter foglossningen, men musklerna fortfarande är krampande och därmed kanske även inflammerade.

Ta denna info för vad den är - jag är ingen expert på foglossningar så klart, men jag skriver lite IFALL du skulle kunna ha nytta av det. Kan tillägga att jag var remitterad till akupunktur också, men jag hann bli bra innan jag fick tid.

Ett sätt att slappna av lite grann i bäckenmusklerna är att sätta sig på huk - hur bra det känns om bäckendelarna är lite "lösa" vet jag inte.

Comment

Hej!
        Tack för ditt svar. Kan säga att benso hjälper lite. Sover på Stilnoct och Sobril 10mg vilket gör att jag fungerar mycket bättre dagtid. Tyvärr så har jag inga som helst möjligheter att sitta på huk - det blir alldeles för stor belastning på bäckenlederna.
        Imflammationer är det sekundärt till bäckenbesvären. Har fått kortison i trochntern (höften) båda sidorna och det tar bort värken just där under några månader. Lokalbedövning i ligamenten i bäckenlederna bryter smärtan och dämpar den kortare perioder.
        Jag har försökt att gå - men det fungerar tyvärr inte så bra. Däremot går jag på sjygympa och vattengympa för att ändå hålla mig någorlunda. Tar iofs kortare promenader med min rollator, men kul är det inte. Det känns lite småjobbigt att behöva gå med rollator när man lagom passerat 45.

Jag tar till mig tipsen om bäckenbottenmuskulaturen. Den är ju i högsta grad påverkad. Kanske skulle ta lite mer benso under en kortare period för att se vad som händer.

Akupunktur reagerar jag lite för bra på! (Tuppar av efter en kort stund och "glömmer" att andas!)
        Tack för ditt svar.

Comment

Working...
        X