Announcement

Collapse
No announcement yet.

Fibromyalgiker

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• replied
    Hej på er. Här är en nykomling. Har fått diagosen fibro för bara några månader sedan. Det var jag själv som misstänkte det.
    Har en nackskada sedan 8 år, och haft och har emellanåt det jätte tufft med "exet" som är periodare. Vi har 4 barn tills, pojkar.
    Sedan är jag född med astma och exem. Har extremt mycket exem på händerna. Är 40 år, men mina händer ser ut som på en 90 åring.
    Men skit samma, de funkar i alla fall.
    Har nu varit sjukskriven i ca 1,5 år och har inte hört nåt från FK.
    Börjar ju undra när de ska börja att krångla. Har inget jobb, och vad ska jag kunna jobba med??
    I bland vill jag inte ha ett jobb heller, nåt fel med mej eller??
    Är ju ständigt trött, värk överallt. Å denna helg och vecka har magen varit och är hemsk. Som om jag har magsjuka.
    Ja ja, bara att bita i hop.
    Kram på er.

Leave a comment:

• replied
    Jag var in igen höromdan (till ps.akuten) när jag hade slut på en medicin, och klättrade efter väggarna..

Man får träffa en läkare - åter igen från grekland tror jag, jag ÄR INTE rasist på nåt vis, men när man mår såhär skitpissdåligt som jag gör, och vi inte förstår varann på grund av att de ord/beskrivningar feltolkas av såväl det han säger till mig som vice versa, så är läget hopplöst...

Jag gav upp och gick därifrån...ingen kan hjälpa mig. Jag kämpar var dag för att orka hålla masken som blir allt mer ansträngd...mitt hjärta brister av sorg, ja det kommer sluta så!

Leave a comment:

• replied
    Hej!
    Apropå Lyrica, så fick jag den på försommaren förra året. Jag blev "upprymd" och trodde att - nu är alla problem lösta, och jag började ladda, planera osv för arbetsträning, studier och allt här hemma gick så "enkelt"...detta höll i sig ungefär 2-3 veckor, sen var jag tebax på ruta !

Har enligt läkarnas ( olika varje gång) ordinationer har jag fått öka dosen från starten med 75 mg upp till 900 mg, men vid sista besöket sa man att 900 är för hög dos, så nu har jag 600 mg /dag ..plus alla andra sorter.

Hoppas att det ordar /har ordnat sig) för Dig nu!!!

Leave a comment:

• replied
    Hej Är ny här! Ännu en som har fibromyalgi, fick diagnos för 5 år sedan. Jag tar också lyrica sedan i hösten 2008, på mig hjälper dom inte mot värken, men jag har dom för min ångest och mitt psyke.

Leave a comment:

• replied
    Usch för tandläkare, jag är liksom du "RICKITICKITAVI" våldsamt rädd för tandläkaren. Sist jag lagade så va det under "lustgas". Det var perfekt, det blev precis som för dig, jag kände smärtan men den liksom inte kom åt mig.

Tillbaka till Lyrican, alltså har du talat om för din dr att du vill ha den, eller rekommenderade han den? Jag har varit på utredning i Göteborg på smärtenheter. Dom lade om hela min medicinlista. Jag fick en farlig massa mediciner. Tar 6 tab morgon 2 mitt på dan och 6 till kvällen. Det är med sotr ångest jag tar all denna medicin, då jag verkligen hatar tabletter. När jag ändrar medicin så hjälper den ett tag sen är det som vanligt, alltså att jag har ständig värk. Varför kan de inte komma på mediciner som varar. Är det fler här som har det så?

Leave a comment:

• replied
    kämparglöd: Ja det är just vad SOAL betyder. Ursäkta, jag såg inte din fråga förrän nu.

Jag blir inte hög av lyrican. Det är som om min kropp behöver den så jag märker inte av några bieffekter. Kanske jag blev yttpytte lite hypad i början. Jag städade, rensade och målade schabloner i min sons rum... fick en energiknäpp liksom. Jag tyckte det kändes bra, men tyvärr höll just detta inte i sig. (Kanske iof bra annars hade vi haft schabloner överallt)

Jag har för det mesta inte smärta, har tvärtom svårt att känna fysisk smärta, det är något konstigt med mig. Men jag tar lyrica som stabilisering av mina ångestproblem, men den är avsedd för patienter som har problem med smärta.

Jodå ibland har ju jag också ont. (Förlossningen blä!!! Hos tandläkaren... ) När jag var hos tandläkaren sist (jag är väldigt tandläkarrädd) använde jag mig av meditiation, jag liksom flöt ovanpå, betraktande det hela. Jag kände smärtan, men registrerade den bara liksom och kopplade bort den från mig. Det var en lyckad meditation men jag vet inte om jag kan göra om det.
    Det är ändå därför jag lägger fram ett förslag om uppmärksahetsträning som är alltså en form av meditation, avslappning och förmågan att på avstånd betrakta sig själv.

Leave a comment:

• replied
    Jag har också fibro. Skönt att höra att fler har dessa besvär, det lät inte så bra......men när jag har som ondast så är det svårt att tänka " det finns fler". Jag fick min diagnos för 7 år sen. Tyckte det var skönt att få en diagnos, då fanns det iallafall nån som tror att man har ont. Finns det fler än jag som ständigt får höra att du som är så ung ska väl inte ha ont. Gud vad jag hatar den komentaren. Inte f...n väljer man att ha ont.

Lyrica har jag hört tsaas om, en vän till mig har den. Hon säger att man blirlite "hög" i början. Det är därför jag inte vill ta den. Gillar inte att ta tabletter över huvud taget. Fast jag kan säga att jag har massor. Ingen vore gladare än jag om jag slapp ta skiten.

Leave a comment:

• replied
    Hejsan! Jag har värk i hela kroppen sen 5-6 år tillbaka.Har varit sjukskriven både helt o delvis i omgångar.Äter tradolan mot smärtan vilket i sin tur har gjort att jag blivit beroende av dom.År jag ensam om detta problem eller finns det flera än jag?

Leave a comment:

• replied
    Hej!
    Har haft fibro som en ständig följeslagare i 13 år minnst! Inget särskilt trevligt sällskap men man får göra så gott det går. Min fibro startade på allvar när min andra son föddes, han föddes 1 år och 9 månader efter min förste son, med två småbarn i huset blev det full rulle och en mamma som kollapsade. Fick stoppa i mej en massa värktabletter som resulterade i att magen kollapsade, fick då losec. I efterhand har jag förstått att jag i samma veva gick in i väggen, förhållandet med min sambo var redan halvdåligt, var för dålig för att orka bryta upp, först några år senare orkade jag, med facit i handen borde det ha skett tidigare, man trodde att det var bäst för barnen, men det var det absolut inte.

Leave a comment:

• replied
    Har inte fått någon diagnos, bara att läkarna har testat mina triggerpunkter och sagt att de tror jag har fibromyalgi. Var hos en naprapat nyligen som sa att det var fibrovarning på mig eftersom mina muskler var så trådiga, dvs överansträngda som han sa. Har lidit av panikångest i ca 20 år och då inte konstigt att jag kan ha fibromyalgi, har även whiplashskada. En läkare sa till mig en gång att det finns inget som heter fibromyalgi, det var bara larv enligt honom, så nu drar jag mig för att gå till läkare för min värk, känner mig som en gnällkärring, men vad gör man?

Leave a comment:

• replied
    Rickitickitavi wrote:Jag tappade också minnet när jag var deprimerad.

Har du testat uppmärksamhetsträning? SOAL? Kanske kan vara något.

Hoppas du snart får det bättre.
    Kram

SOAL, visst betyder det stop observe except let go!?

Leave a comment:

• replied
    Istället för värkmediciner med jobbiga biverkningar, kan man testa Fortodol, som finns i Hälsokosthandeln. Den är baserad på Gurkmeja och har hjälpt många med FMS.
    Även RosenRot ( Extra stark Arctic Root) kan vara värt att prova, då den ger ökad energi, koncentration och skapar bättre balans vid negativ stress. Probiotika och Silicol kan hjälpa vid olika magbesvär! Kan vara alternativ om man vill slippa mediciner med biverkningar!

Leave a comment:

• replied
    Jag har haft fibro i snart 15 år. Vill du fråga nåt så skriv.

Leave a comment:

• replied
    Jag tappade också minnet när jag var deprimerad.

Har du testat uppmärksamhetsträning? SOAL? Kanske kan vara något.

Hoppas du snart får det bättre.
    Kram

Leave a comment:

• replied
    Jag har oxå fibro bland annat, men är fortfarande under "utredning", vilket jag varit i 4 år (=sjukskriven) o har rasat ner i depressioner vilket förvärrar värken osv - det blir en nedåtspiral av allting.

Fick Lyrica insatt i somras, men den hjälpte inte mig tyvärr. Jag står fortfarande kvar på den för att den ska mildra mina depp-perioder + ångest, men har även fler mediciner både värkmediciner och antidepressiva...

Jag har även fått diagnosen bipolär sjukdom grad 2...fast jag vet inte vad det betyder, och jag minns inte vad psykiatern jag träffade sist sa...har tappat minnet o glömmer precis ALLT vilket är förb-t frustrerande....

Leave a comment:

Working...
X