Announcement

Collapse
No announcement yet.

Fibromyalgiker

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Fibromyalgiker

WOW, vilket ord...

Det blev jag i somras...

Närmare besämt den 12 juni, fick jag diagnoes Fibromyalgi...

Det har nu gått några månader och jag kämpar fortfarande med att hitta en lagombaland på mina dagar...

Muskler och fibrer värker konstant - mer eller mindre...

Domningar, huvudvärk, kramper, ledvärk, stelhet, sömnsvårigheter pga all värk och så på det koncentrations och minnes svårigheter...
    magen är inte ok, känner av Colon Irritabele - ett av symtomen...

ja, jösses, jag har säkert glömt något...

Jag jobbar fortfarande - har gett mej tusan på att jag ska jobba, så länge jag kan!!!
    Jobbar inom akutsjukvården, med tunga transporter och tunga lyft, men vi är så pass personaltäta, så att jag kan byta med någon arbetskompis - då det behövs...
    Lediga dagar, försöker jag återhämta mej och ta hand om husshållet, förståss...

Min livlina,. är mina prommenader med våra hundar - det är återhämting det...

En till med fibro. Jag fick min diagnos för 4 år sen. Har haft det sen jag var i 12-13 år åldern men då hette det växtvärk. Jag har mått bra och funkat "normal" men efter mina 2 graviditeter har det bara blivit värre. Har fortfarande foglossning fast min minsta är snart 3 år.

Känner inte att jag inte har accepterat att det är så här. Är som det är nu arbetslös och allt känns bara så deprimerande.

Härligt att höra att du kämpar på med jobbet.

Comment

Välkomna i klubben....
      har haft fibro i snart 5 år..... det går upp och ned hela tiden.
      Ibland vill man bara skrika av frustration på värken. SLUTA att göra ont.
      Tyvärr hjälper det sällan. Men ett utbrott kanske tar bort överskotts irritationen? Jag försöker leva så gott det går.
      Jobbar halvtid nu men bävar för de nya reglerna avs sjukersättning och borttagandet av tidsbegränsningen. Måste jag vid 30+ erkänna mig besegrad och bli halv pensionär?

Comment

Prova detta:

Hälsovinster av Lågkolhydrat-högfett-kost : Doktor Dahlqvists blogg hos Passagen Blogg

Comment

En till här........har vi inte nog med ångest än att få ytterligare en diagnos till!!! fick min diagnos för ca 3 år sedan........blivit mera passiv sedan dess och tröttheten är hemsk! jag upplever det som en elak sjukdom!!

Comment

HEJ
            jag är ny här men jag har oxå fibro sen 2år tillbaka .Är sjukskriven till o med 31 dec 2008 har varit hemma sen 2006 men niu vill läkaren att jag ska ut i några timmar.Efter alla tabletter man ta så har jag fått magkatarr anfall men jag tror att jag har ont i gallan istället.jag vaknar på nätterna får ingen luft ta omperazol+ alvedon försöker att trycka lite där man har ont men det hjälper för stunden man vet inte hur man ska ligga men det försvinner efter 2timmar sen är bara trött hela dagen.luffsen

Comment

Hej på er alla!
              Har oxå fibro. Fick diagnosen för ca 10 år sedan. Har ont i perioder. Ofta på kvällar. Kan knappt gå på mina onda fötter. Stapplar mig fram. Har haft ont sedan jag var liten. Svårt att det inte syns på kroppen att det värker hemskt. Oxå haft problem med magen hela livet. Kolik, känslig mage, psykosomatiskt, stressmage, colon irritabele... Trött på alla läkare som klämt på min mage och inte vet någon bot! Har månadslånga perioder med diaréer, ibland flera månader. Ingen speciell kost har fungerat. Har provat allt.

Comment

Har haft fibromyalgi i flera år men fick inte diagnosen förän för 1 år sedan drygt MEN fick inte diagnosen på papper förän sommar/höst 2008.

Ja,här är det kronisk värk i muskler, leder och huvud. Sen är det juh så mycket mer än bara värken...så livet är juh inte lätt att få i balans.

Comment

Känner ni till medicinen Lyrica? Det gör ni säkert, tänkte bara att om inte så ville jag tipsa om den, för jag tror den är rätt ny att användas mot fibromyalgi.
                  Den används även för andra diagnoser vill jag tillägga.

Comment

Jag har oxå fibro bland annat, men är fortfarande under "utredning", vilket jag varit i 4 år (=sjukskriven) o har rasat ner i depressioner vilket förvärrar värken osv - det blir en nedåtspiral av allting.

Fick Lyrica insatt i somras, men den hjälpte inte mig tyvärr. Jag står fortfarande kvar på den för att den ska mildra mina depp-perioder + ångest, men har även fler mediciner både värkmediciner och antidepressiva...

Jag har även fått diagnosen bipolär sjukdom grad 2...fast jag vet inte vad det betyder, och jag minns inte vad psykiatern jag träffade sist sa...har tappat minnet o glömmer precis ALLT vilket är förb-t frustrerande....

Comment

Jag tappade också minnet när jag var deprimerad.

Har du testat uppmärksamhetsträning? SOAL? Kanske kan vara något.

Hoppas du snart får det bättre.
                      Kram

Comment

Jag har haft fibro i snart 15 år. Vill du fråga nåt så skriv.

Comment

Istället för värkmediciner med jobbiga biverkningar, kan man testa Fortodol, som finns i Hälsokosthandeln. Den är baserad på Gurkmeja och har hjälpt många med FMS.
                          Även RosenRot ( Extra stark Arctic Root) kan vara värt att prova, då den ger ökad energi, koncentration och skapar bättre balans vid negativ stress. Probiotika och Silicol kan hjälpa vid olika magbesvär! Kan vara alternativ om man vill slippa mediciner med biverkningar!

Comment

Rickitickitavi wrote:Jag tappade också minnet när jag var deprimerad.

Har du testat uppmärksamhetsträning? SOAL? Kanske kan vara något.

Hoppas du snart får det bättre.
                            Kram

SOAL, visst betyder det stop observe except let go!?

Comment

Har inte fått någon diagnos, bara att läkarna har testat mina triggerpunkter och sagt att de tror jag har fibromyalgi. Var hos en naprapat nyligen som sa att det var fibrovarning på mig eftersom mina muskler var så trådiga, dvs överansträngda som han sa. Har lidit av panikångest i ca 20 år och då inte konstigt att jag kan ha fibromyalgi, har även whiplashskada. En läkare sa till mig en gång att det finns inget som heter fibromyalgi, det var bara larv enligt honom, så nu drar jag mig för att gå till läkare för min värk, känner mig som en gnällkärring, men vad gör man?

Comment

Working...
                              X