Announcement

Collapse
No announcement yet.

Vad är felet?:(

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Vad är felet?:(

Lång historia kort; anorexi 14 år.
    Har under denna period gått upp o ner i vikt en hel del. Aldrig överviktig.. några gånger normalviktig vilket jag även är nu.
    Men kroppen känns trasig.

Jag har fortfarande det som folk kallar "svälthjärna". Har kommit ur den två gånger under denna period så vet hur det känns när hjärnan är klar.
    Grejen är att jag under dessa två gånger mer eller mindre hetsåt. Bland annat på natten. Ska man verkligen behöva det för att få hjärnan tillbaka? Är det inte lite konstigt att jag fortfarande känner såhär som normalviktig?
    Är helt efterbliven.. kan inte läsa en bok oxh är hungrigare än de flesta..

Vet inte hur jag ska äta längre

Är det någon som kan relatera till detta? Kan man fastna i svältillståndet i hjärnan?

Sen har jag typ inte en muskel kvar på kroppen. Känner mig som en vattenballong..
    Vill bara att det ska funka igen.. och vill inte bli överviktig.
    Hur kommer man ur svälthjärnan?

Har du provat att ta kontakt med en dietist, som kan lägga upp en kostcirkel åt dig, så du får kan få in en rutin på mängden mat och måltider. Kanske även ett träningsschema, behöver inte vara något intensivt, utan bara så du röra på dig och kan bygga upp kroppen igen.

Comment

• Alexandra85
      Alexandra85 commented
      Editing a comment
      Har varit hos dietister men i öppenvården. Tror inte de vet alltid vad som händer vid anorexi och vad som krävs för att konna tillbaka. Var underviktig sist jag var där och helt avstängd. Men när jag sa vad jag åt tyckte hon det såg bra ut..

Men tack för tipset! Får kanske försöka det igen så jag hittar balans en gång för alla.

Har du gått i terapi för få hjälp mot din anorexia?

Comment

• Alexandra85
      Alexandra85 commented
      Editing a comment
      Har varit på massa behandlinghem och i öppenvård.
      Men fokus då har alltid legat på min överlevnad.
      Så får väl svara både ja och nej på den frågan.
      Är ju i ett helt annat läge idag!

• knet99
      knet99 commented
      Editing a comment
      Tycker då du ska hitta en terapeut som just har erfarenhet av "symptomfria anorektiker". Liksom nyktra alkoholister kan behöva hjälp med sina tankar och känslor så kan det inte vara ovanligt att de i din situation brottas med saker som de behöver hjälp med.

Om du får tag i en terapeut så tror jag det är viktigt att du redan från start sätter upp tydliga förväntningar. Att inte handlar om överlevnad utan att nå ett inre tillstånd som hjälper dig till att må bättre. Om terapeuten då svamlar om att "vi får se över tiden" så tycker jag du ska fråga rakt ut om terapeuten har erfarenhet av sådana som är i din situation. Så inte halkar tillbaka till överlevnadsterapin.

Ja tack! Önskar terapeuten kunde höra av sig snart bara.
    Mina hunger och mättnadskänslor är helt ur spel vilket gör att jag ofta går hungrig..
    skulle jag försöka äta mig mätt och belåten skulle det behövas fem portioner mat. Och där sätter mitt psyke stopp.
    Så frisk är jag ju inte.. men inte heller lika underviktig som för ett halvårsen.
    Så jäkla svårt!!

Comment

Working...
    X