Announcement

Collapse
No announcement yet.

Anhörig med kroppsfixering/träningsmani

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Anhörig med kroppsfixering/träningsmani

Snubblade in här när jag sökte information om att leva med någon med kroppsfixering och träningsmani. Jag lever med en tjej som får panikångest om hon inte kan träna, för att hon säger sig se i spegeln att hon blir fetare för varje missat pass.

Hon vet själv att detta inte är sanningen, men säger att det är ett billigt pris att träna för att hålla psyket i schack.

Nu har hon överansträngt sig med förmodad benhinneinflammation som resultat och jag ber henne att vila för att låta kroppen återhämta sig. Hon ger det två dagar och är sedan tillbaka på gymmet och tvingar sig igenom smärtor i benen som får henne att gråta. Alternativt kliver hon av men är då så förtvivlad över att hon inte kan träna att hon är otröstsbar.

Jag har försökt förklara för henne hur allvarligt detta är och att hon måste låta kroppen återhämta sig, men det är som att det jag säger bara studsar av för att det inte är det som hon vill höra. Jag har också försiktigt påpekat att hennes kroppsfixering kanske skulle behöva samtalas igenom tillsammans med ett proffs men det tycker hon känns för jobbigt.

Jag vet inte hur jag ska nå fram till henne och det tär på mitt psyke. Jag har upplevt både överträningsmani och ätstörningsbeteende på första parket och vill aldrig behöva göra det igen. Jag älskar henne så fruktansvärt mycket men vet inte hur jag ska kunna stötta henne i detta och hur jag ska bemöta det.

Ska jag vara öm och förstående eller ska jag vara rak och lite hård. Leverera sanningar eller linda in saker i fluffiga moln?

Jag tror inte på att linda in saker ibland behöver folk få höra exakt hur det är. Såg precis hur du känner det kan ge henne en väcklarklocka. Att träna för mycket är ungefär det samma som att missbruka fast man missbrukar träning/mat. Det är ett sätt att hålla borta ångest/känslor mm. Och nej det är ett dyrt sätt att hålla psyket i schack på. Hon skulle behöva gå och prata med någon som är kunnig på ortorexi bla dvs träningsmissbruk.

Comment

Working...
    X