Announcement

Collapse
No announcement yet.

Näringsbrist?

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Näringsbrist?

    Vet inte vart jag ska börja för att detta inlägg inte ska bli för jobbigt att läsa.

    Jag är 33 år. 154 cm lång. Väger 91 kg. Har gått ner 10 kg på två månader av att mestadels dricka kaffe under en inläggning på psyket.


    Under det senaste året har jag tagit stora mängder laxermedel. Men inte längre då jag fick så ont i magen att jag blev riktigt rädd och trodde att jag skulle dö. Jag ville inte dö på det sättet.

    Den senaste veckan har jag gått promenader 2-3 timmar/dag och knappt ätit. Jag är svag. Yr. Trött. Känner mig svimfärdig. Mår illa. Min urin är mörkfärgad. Dricker för lite tror jag. Huvudvärk.


    Jag har bett om hjälp hos min psykmottagning men idag skickade de hem mig och sa att jag har svårt för att prata så jag fick adressen till mottagningen så att jag kan skicka brev tills jag får hjälp av någon som bättre kan hjälpa mig än den jag går hos nu.


    Jag får ingen hjälp. Jag känner mig ensam. Jag undrar hur lång tid det tar innan man får sådan allvarlig näringsbrist att man ramlar ihop? Jag är ju överviktig. Väger ju 91. Men antar att vikten fortsätter neråt. Mer och mer det närmsta.


    Jag är lite rädd? Samtidigt som jag ser det som en chans att få hjälp! Eller den enda chansen att få hjälp svälta tills jag svimmar av näringsbrist, vätskebrist, vad som? helst näringsbrist, kommer det gå snabbt?



  • #2
    Hej
    Det är väldigt synd att du inte känner att du får den hjälpen du förtjänar. Det är alldeles för vanligt. Har du kontakt med ätstörninsvård i din kommun?
    Det är en vanlig förutfattning att man inte kan lida av närngsbrist när man har ett normalt BMI eller mera, men förvånansvärt många överviktiga människor lider av näringsbrist pga. dom inte äter nyttig och näringsrik mat. Kosten kan vara väldigt ensidig och näringsfattig, tänk dig någon som bara äter på McDonalds varje dag- hur varierad och näringsrik är deras kost?
    Så svar; JA. Du kan lida av näringsbrist oavsett vilken vikt du ligger på.
    Med tanke på ditt urins färg så låter det ju som att du redan nu är uttorkad. Vad som kan komma att följa är eventuellt Hypokalemi (Kaliumbrist) och detta kan ge oregelbunden hjärtrytm och du kan då knall och fall dö på fläcken. "Tjock" eller "Smal".

    Jag tänker såhär; när man har en ätstörning så känns det för väldigt många som att det inte spelar någon roll hur mycket man skriker det är ändå ingen som lyssnar. Man vill liksom ha igenkännelsen, man vill ha uppmärksamheten om att man faktiskt mår precis lika jä*la dåligt som någon som har ett brutet ben, eller lider av anorexia där man tydligt ser hur fragila och utmärglade dessa människor kan komma att bli. Man skriker för döva öron. Det behöver definitivt inte kännas så, och det ska definitivt inte behöva gå så långt att du ramlar ihop innan du får hjälp. Du förtjänar att få hjälp! Du har rätt att kräva hjälp!

    Om jag hade vart i dina skor så hade jag satt mig ner, druckit vätskeersättning eller ett stort glas med vatten och ätit en eller två stora nypor salt. Det är väldigt viktigt att du återfår vätskebalansen så att du kan tänka rationellt och söka den hjälpen som du förtjänar och behöver. Att dricka äppeljuice är riktigt bra om du kan fixa det. Det är rikt på elektrolyter.

    Om du har en ätstörningsenhet i din kommun så kan jag tycka att det är en bra idé att ringa dom och lämna en egenremiss. Du behöver hjälp, och du förtjänar den.
    Att tuppa av är ingen hit efter att man vaknar kan jag intyga, om man vaknar dvs.

    Lycka till nu. Var stark.
    MVH ExVivo

    "Man måste må väldigt bra för att orka må väldigt dåligt."

    Comment


    • #3
      För att orka träna behöver du äta. Naturligtvis äta nyttig mat och i behövliga mängder. Tänk mindre på hur mkt du väger och mer på antalet cm runt midjan. Genom träning får du muskler och muskler väger lite mer än fett. Många tittar bara på vågen och förstår inte varför de sakta går upp när de tränar. Du kan kolla upp bla Charlotte Kalla.
      Försök också skapa en plan med schema så du har delmål och ta det lugnt i början. Risken är annars att du går ut för hårt och tappar sugen.
      Lycka till. Du har mitt stöd.

      Comment

      Working...
      X