Announcement

Collapse
No announcement yet.

Komplimanger för viktnedgång?

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Komplimanger för viktnedgång?

Förra sommaren vägde jag ganska lite, jag hade hårdbantat ner mig, och fick bara höra komplimanger. "Oj vad liten och SÖT du har blivit" "Vad du är liten och NÄTT".... "Du har blivit så vacker"..

Jag fick höra det om och om igen, och nu - när jag väger nästan 15 kg mer.. Säger ingen att jag duger som jag är. Inte ens min terapeut säger att jag är okej mer, men hon sa nog att jag var fin vid min lägsta vikt.

Förstår ingen att det tar så jävla sjukt i mig? Jag berättade åt min mamma att jag gått ner 3 kg nu, och hon sa "bra , jag tycker också att du ser mycket BÄTTRE ut nu".

Så folk menar att jag skall vara underviktig för att se bra ut, liten för att vara nätt?

Ingen förstår att jag hårdbantar, svälter mig själv, och hur sjukt det tar att se att mitt bmi är 25 just nu.

Jag är inte van att höra att jag är tjock. Jag har alltid varit liten.. men pga min bulimi och hetsätning har jag gått upp mycket sen förra sommaren, nu är allt vad jag vill att gå ner.

Småpojkar skriker efter mig "Jätterumpa".. Såklart fattar det inte att de råkade pricka ut en med lågt självförtroende och ätstörning..

Jag vill bara gå ner, och är besatt att gå ner. Nu har jag gått ner 300 - 800 g per dag i och med min hårdbantning. Men min kropp är helt slut av det, jag mår illa varje morgon pga att jag inte ätit på 15h. Jag gymmar som en galning och äter ca 1000 kcal i dagen.

Vad skall jag ta mig till?

Vi människor är starkt präglade av den tid vi lever i. Kommentarer som det du beskriver kommer nästan ut ur munnen som ren reflex. Också ibland för att vi tror mottagaren vill höra det, en slags "vänlig omtanke", visa att vi ser personen och är glada för dens "framgång".

Vilket är fel även om sägs till människor utan problem med kroppsuppfattning, och naturligtvis extra fel att säga till dig med de problem du bär på. Men varken människor eller världen är perfekta. Och tyvärr finns det terapeuter som är dåliga "människokännare" och kan reagera som privatperson och säga liknande dumma saker.

Så förutom din egen kamp inombords, så tror jag tyvärr att det är något du måste lära dig "hantera". Hur svårt det än är, strunta i de kommentarerna. Söka hjälp och lyssna på de behandlare som är kunniga inom det du genomgår.

De som är dig nära tycker jag du ska säga till. Berätta att du har problem och att över huvud taget kommentera ditt utseende ofta gör det svårare. Speciellt om positiva kommentarer om viktnedgång.

Jag vill bara gå ner, och är besatt att gå ner. Nu har jag gått ner 300 - 800 g per dag i och med min hårdbantning. Men min kropp är helt slut av det, jag mår illa varje morgon pga att jag inte ätit på 15h. Jag gymmar som en galning och äter ca 1000 kcal i dagen.

Du vet du har problem. Du vet du gör fel. Du vet det inte kommer att fungera i längden. Vilket råd skulle du ge den person som skrev detta om inte var dig själv? Vad skulle du råda den personen att göra?

Jag är ingen expert, bara några tankar.

Comment

Working...
    X