Announcement

Collapse
No announcement yet.

Fd bulimiker har ni några råd?

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Fd bulimiker har ni några råd?

hej

Jag har en kompis som har stora svårigheter med bulimi just nu. Han är väldigt manipulativ och vet inte om jag ska konfrontera dessa lögner eller inte då jag vet hur skambelagt och ångestframkallande det kan vara... främst när det gäller hans intolerans där han ena tillfället är jättepetig medan nån timme senare trycker i sig det han är allergisk mot...

Han har fått hjälp och vi är flera som stöttar så gott vi kan i denna kamp (flera även med egna erfarenheter att tala ifrån) dock verkar han inte villig eller kapabel att ta emot den hjälpen han erbjuds och jag vet inte hur jag bemöta detta?

ni som varit i denna situation hur hade ni behövt bli bemötta och har ni några tips och ideer till en anhörig?

Min erfarenhet är att det värsta med sjukdomen är just allt hymlande, alla hemligheter och alla lögner. Jag upplever att när någon försöker nysta i det så kämpar man emot med näbbar och klor för att den inte ska få veta något, men sen när man väl avslöjat allt så känns det skönt att kunna prata om det.

Bulimi är en sjukdom som frodas när den får härja fritt i hemlighet inom en person, den bekämpas genom att man drar upp den till ytan. Jag tror inte att du gör din kompis en tjänst genom att låta honom ha det för sig själv. Sen kanske konfrontera är ett hårt ord. Han vet nog om hur manipulativ han är, och ogillar den sidan av sig själv. Men jag brukar se det som att det är sjukdomen som är manipulativ, inte personen.

Men visa tydligt att du vet om vad han håller på med, att han inte är ensam i det och att ni kan prata öppet om det. Visa att du inte kommer försvinna, att du inte tycker att han är äcklig eller odisciplinerad. När man är sjuk tror man ofta att ens problem är att man hetsäter, och att lösningen är att sluta äta. I själva verket är lösningen att hitta ett normalt förhållningssätt till mat, men det är väldigt svårt att inse. Jag kan själv inte se det i nuläget. Återkommer om jag skulle komma på en magisk utväg ur detta...

Comment

Working...
    X