Announcement

Collapse
No announcement yet.

kostschema

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • kostschema

    nej har inte tyvärr kontakt med dietist länge men tack för tipsen!



  • #2

    Hej jag är nu här och behöver lite hjälp, jag har under de senaste åren varit otroligt restriktiv med vad jag äter pga en viktnedgång som blev som en drog. väger nu ca 45 kg och har varit i behandling för min ätstörning fram tills två veckor sedan då de började "hota" med inläggning om jag inte uppvisade en snabb stabil viktuppgång... jag har två olika kostscheman från dietist 2000 och 2500 per dag men de känns båda som jättemycket mat :/ men jag ska kämpa med dem iaf! min fråga är dock måste man verkligen man äta massa mackor? båda två innehåller alltid mackor till frukost och gärna en till något mellanmål, detta är det största bekymret för mig med dessa då jag inte ens innan åt särskilt mycket och undrar om någon har tips på frukostar primärt som inte innehåller mackor


    Comment


    • #3

      Självklart behöver man inte äta mackor. Jag tror att det är bra att i ett tillfrisknande från en ätstörning lära sig att se att ingen mat är speciellt farlig, men det kan ju knappast finnas en poäng i att äta en massa mackor om man aldrig ens gillat det.


      Har du kontakt med en dietist så att du kan fråga om man helt enkelt kan byta ut det och i så fall mot vad? Annars byt ut det mot något som du gillar och som innehåller ungefär samma antal kalorier så du inte hamnar under det du ska få i dig för att må bra.


      Själv brukar jag variera mellan lite olika frukost, här är några exempel jag kan komma på på rak arm, några har mackor, några inte:


      - Havregrynsgröt med äppelmos, rivet äpple, frukt eller bär, kanel och mjölk, ett ägg till, ett glas apelsinjuice och kaffe.

      - yoghurt med müsli och hallon, knäckebröd med skivat ägg, juice och kaffe.

      - Smoothie gjord på frysta bär, banan och yoghurt, knäckebröd med makrill i tomatsås, juice, kaffe.

      - Chiapudding med bär, smörgås, juice, kaffe. (googla om du inte vet vad det är)

      - Ugnsbakad gröt (se t.ex. http://flora.metromode.se/2015/03/06/recept-ugnsbakad-grot/ ) SMAKAR PAJ!

      - Filmjölk med skivad banan och blandade nötter och frön, juice, kaffe.


      Hoppas du får några tips där. Du kan ju kombinera som du vill!

      Lycka till och jag håller tummarna för ett snabbt tillfrisknande!


      Comment

      Working...
      X