Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hjälpas åt att vinna över hetsätning/tröstätande/sockerberoende

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Hjälpas åt att vinna över hetsätning/tröstätande/sockerberoende

    Jag letar efter någon som är i en liknande situation och som vill ha någon att utbyta erfarenheter med och stötta varandra för att komma ifrån en dålig relation till mat. Någon man kan skriva till när man upplever nederlag eller har dåliga tankar och infall.


    Lite om mig: 23-årig, smått överviktig tjej som pluggar. Har haft problem med maten sen någon gång i 10-årsåldern, mycket hetsätning, en del svält, dieter, spytt i perioder, framför allt mycket ångest kopplat till mat och vikt. Har alltid hanterat ångest genom att äta för mycket eller för lite, vilket såklart inte funkar.


    I nuläget är mitt mål att förändra mitt förhållande till mat och framför allt sluta hantera mina känslor med hjälp av mat. Mitt mål är alltså inte främst att gå ner i vikt. Det hade varit en trevlig bieffekt naturligtvis och kanske kommer jag i framtiden att försöka för min hälsas skull, men vill absolut inte bli hetsad till sådant innan jag själv är redo och vet att jag kan göra det på ett okej sätt.


    Min plan är helt enkelt att försöka planera in hälsosamma måltider för varje vecka, se till att ha bra mat hemma och sedan försöka äta när jag är hungrig och inte när jag inte är hungrig. Vara uppmärksam på när jag känner hunger eller om det är en reaktion på ångest. Inga totala förbud, inget kaloriräknande, ingen speciell diet, men dra ner rejält på godis, kakor och tomma kalorier som jag tidigare missbrukat. Bara äta sånt när typ någon fyller år eller liknande. Helt enkelt försöka få ett hälsosamt förhållande till skräpet. Vet sen tidigare att totalförbud slutar i katastrof.


    Finns det någon därute med en liknande historia som vill följas åt? Eller någon som gått igenom detta tidigare och har tips?


    Undanber mig vänligt men bestämt alla bantningstips och dietförslag, jag behöver göra detta på mitt eget sätt.



  • #2

    Jag är i en liknande situation och har behövt förändra det jag stoppar i mig, här och där.


    What hurts the most is that the memories I used to hold so close to me are now the memories I wish I could forget.

    Comment


    • #3

      Hur har du tänkt då? Har du haft någon speciell strategi? Vad har funkat för dig? Många frågor


      Comment


      • #4

        Jag har börjat att äta bara grönsaker när jag är hemma. Sedan så tycker jag om att stoppa i mig saker framåt kvällen så jag har fått begränsa det jag stoppar i mig. Man måste verkligen vara disciplinerad och bestämd för att man ska kunna följa sin plan.


        Det finns personer som trycker på mig att jag behöver gå ner i vikt och jag tycker inte ens att jag ser vidare fet ut. Jag skulle inte klaga om magen försvann men men...


        Min nya plan är att handla på Söndagar och äta de från och med Måndag. Jag känner att jag kan bli mätt på grönsaker men min mamma vill att jag ska få i mig kött också, kan vilja att jag köper till andra saker och sånt till "maten".


        Jag hoppas att jag har kunnat svara på dina frågor.


        What hurts the most is that the memories I used to hold so close to me are now the memories I wish I could forget.

        Comment


        • #5

          Åh det där låter inte alls nyttigt. Hade aldrig klarat mig på bara grönsaker, och det gör nog inte du heller. Och konstigt att du blir mätt på det. Bor du med din mamma eller någon annan? Jag tycker det är himla svårt eftersom jag bor själv och det går alltid överstyr på något sätt som det inte gör när man har människor omkring sig. Jag kan ju spy när jag känner för det, ingen som märker. Eller trycka ett paket glass utan att någon ser.


          Jag inte så himla stark, utan tycker till och med nu att det är så himla jobbigt att vara konstant hungrig trots att jag äter ganska mycket. Det är som att rotfrukter, bönor, ägg och annat nyttigt gör mig hungrigare. Trots att jag är noggrann med mellanmål blir jag ofta yr och lite darrig bara någon timme efter det att jag ätit. Då vill man bara äta en hög mackor.


          Jag har också de i min närhet som tjatar om min vikt, fy vad less jag är på det. Har tagit upp det med min husläkare i och med att jag var extremt orolig för att börja med antidepp ifall jag går upp i vikt. Hon tyckte att jag skulle försöka att oroa mig mindre för vikten i nuläget. Jag har något kilo över gränsen och hon sa att depression/GAD/panikångest är mycket farligare för hälsan än något enstaka kilos övervikt. Särskilt som jag tränar några gånger i veckan. Hon tror att jag kommer gå ner så fort jag mår bättre pga. mindre tröstätande och så. Att det kommer av sig själv när jag är redo helt enkelt. Själv vet jag inte riktigt.


          Comment


          • #6

            Jag bor ensam, jag har kontakt med mina föräldrar regelbundet.


            What hurts the most is that the memories I used to hold so close to me are now the memories I wish I could forget.

            Comment

            Working...
            X