Announcement

Collapse
No announcement yet.

könsidentitet och normproblem

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• könsidentitet och normproblem

Vi är en regnbågsfamilj med 2 mammor samt tjej+kille 7 o 8. Vi har försöt leva efter principen att det är hur du är som person som ger din trygghet inte vilket kön man har. Vi har väl inte haft några större problem när barnen var mindre Vi är som vilken familj som helst. När vi går på badhus går vi självklart på damavdelningen Absolut inga problem med det heller spec som sonens bästa kompis är en tjej som gärna följer med.

Så han är ju van att byta om och duscha med bara tjejer både hemma och på badhus osv Men när han började skolan så fick han plötsligt inte det.Det kom som lite av en chock att han tvingades in med bara killar.Situationen har blivit jobbigare för inne i killarnas omklädning vågar sej fröken inte in.Så därför har ju killarna lärt sej att här är det "frökenfritt" och bråk,skrik och slagsmål är regel något som sonen hatar.

Han vill heslt bta om o duscha med tjerna för det gör han ju hemma och på fritiden och han har svårt att förstå att det då inte ska gå i skolan. Vi har tagit upp detta med skolan men man säger bara att barnen måste följa skolans norm och då ska det vara könsuppdelat Inga undantag tolereras.

Så vad gör vi Alla tips och förslag mottages. Någon möjlighet att duscha enskilt finns inte heller

Känns mer som läraren behöver ta sig ett snack med killarna om hur man beter sig i skolan även när fröken inte är med. Sen kan jag tycka hör du gap och skrik innefrån killarnas så måste hon kunna gå in och säga till. Det är hennes ansvar. I min skola gick våra lärare in oavsett kön om det var något (och det var oftast killarna som fick besök). Sen måste ju tjejerna tillfrågas vill de byta om med en kille, nu är de ju inte så stora men tonåren är inte långt borta och tror inte det finns många tonårstjejer som vill byta om inför en kille i klassen. Var någon skola i sverige som införde gemensamt duschrum blev ramaskri, vet dock inte hur det gick om de fick göra om till två separata.

Comment

Jag tänker att skolan måste ha någon vuxen kille med i pojkarnas omklädningsrum. Hade de haft en manlig lärare hade de behövt någon extra kvinna med till flickornas omklädningsrum. De behöver ju faktiskt lite hjälp också fortfarande i den åldern.

Sedan kan jag säga att för länge sedan (det glada 70-talet) så vet jag att en del klassar på vår skola hade gemensamt omklädningsrum och dusch upp till åk 6. det var aldrig något bekymmer faktiskt.

Verkar vara ett skolproblem helt enkelt.

Comment

Kan nog vara ett skolproblem ja Märkligt nog Både jag o dom flesta jag känner hade gemensam omklädning o dusch iaf i lågstadiet några upp till sexan. Och i scouterna och andra läger delar ju vanligtvis barn o ungdomar sovrum osv .Jag minns själv ett ridläger när vi hade en kille med Vi sov,duschade,bastade och badade i badtunna utan badkläder hela gänget.Och det gick hur bra som helst

Så varför denna hysteri om att man måste byta om o duscha könsbundet kommit från kan man ju fråga sej. Har en väninna som bor i Tyskland Hon tar med sonen på 14 i bastu osv och i Tyskland är det gemensamt som gäller.Och först nu i skolan har dom fåt skilda duschrum i skolan men när dom går på badhus är det gemensamt som gäller

Tänk så mkt enklare o lättare det skulle bli om vi bara kunde ha det som i Tyskland

Comment

Working...
        X