Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hur ska jag tolka detta...?

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Hur ska jag tolka detta...?

Jag har precis börjat i samtalsterapi och gått typ 4 gånger hos henne nu . Hon är en väldigt empatisk, lugn och omtänksam sjuksköterska. Hon har verkligen gjort ett bra intryck på mig med sitt sätt att vara mot mig, jag har haft väldig otur innan och varit med om väldigt otrevligt bemötande så det här känns helt otroligt bra.

Under dom första samtalen sa jag att det kunde kännas ensamt att vara singel och att jag gärna ser ett mörker av singelliv hela livet framöver.....hon frågade då ' har du varit kär?' ...' ja' svarade jag..varpå hon säger ' var det i en kvinna eller man ?...var det din kille som gjorde slut?' ....jag har svårt att så för min läggning och är inte så öppen med det till andra , jag har SÅÅÅ svårt för att visa känslor ( har sina orsaker)...jag sa ' det var hon' ....då sa hon inget...sen sa jag ' vi bodde ihop' då säger ' jaha, det visste jag inte, var det mkt bråkigt så det var väntat att det skulle ta slut?' ...jag sa bara ' mm..kanske det' ...hon sa med ' du kan berätta vid ett annat tillfälle om du vill '

Sen tänkte inte jag mera på det förrän det blev lite märkligt igår.....eftersom jag är en väldigt inåtvänd person är jag svår att nå och jag antar att deras jobbsätt är att provocera och testa patienten för att nå den på bästa sätt för att de ska veta vilken behandling man behöver.....hon vill t.e.x spela dataspel ihop..vilket måste betyda att jag är mera avslappnad då och hon ser mig i en annan situation.

Igår skulle vi gå till min dagverksamhet dels för att prata lite och så fika där....vi började gå dit....helt okej...vi prata...sedan så tog hon tag i min hand och höll i den...jag tänkte för mig själv ' men shiiiiiit vad håller hon på med'....tills jag reagera och tog bort handen....det kändes INTE okej...varför göra så?.....hon höll om min axel sådär man kan göra med någon lite då jag försökte prata hur veckan varit...

Inne på verksamheten så prata vi lite med personalen och sedan frågade hon om vi skulle fika , jag svarade 'ja' ...det bjöds på tårta den dagen och när jag stod och fixa en bit så bara kommer hon där bakom mig och liksom tar handen på min rygg och sådär rör på ett sätt man gör om man är tillsammans med någon kan jag tycka....även att hon menar väl och säkert gör allt för att jag ska kunna lita på henne och känna trygghet att vilja prata med henne och dela med mig av mitt så undrar jag lite om man gör så med patienter iallafall? ....hon frågade om vi kunde göra sällskap till bussen efteråt vi fikat...

När vi sa hejdå ville hon ge mig en kram och jag har så svåååårt för all slags närhet..och värsta stela kramen som hon mest krama mig med.....blev jätttekonstigt.....jag har flera gånger velat skrika på henne ' rör mig inte' ..men jag vill inte verka otrevlig och det kanske är den där gränsen hon 'väntar ' på ?...

Hon är gift antar jag , för jag vet att hon har barn ...iaf två stycken som är vuxna och utflugna. ... men att hon tog min hand sådär och nu känner jag mig pinsamt dålig som bara såklart innan jag reagera höll kvar som om jag vore helt störd :/

Vi ska ses på fredag igen och då frågade hon om jag visste vad Liqvid var för något...hon skulle ta reda om det tills vi sågs...( hon sa att det var ett ställe för homo/bi/trans -personer häri stan)

Sist vi sågs hade hon lagt mina vantar i min luva på jackan och när jag frågade vart hon gjort av dom så gick hon fram till mig (väldigt nära) och tog fram dom från min luva.....säkert ännu ett sätt att kolla min reaktion.

Jag försöker tänka att allt hon gör har en anledning och hon gör det i jobbsyfte ?

..... känner att jag samtidigt får skylla mig själv för jag höll ju faktiskt i hennes hand också tills jag reagerade och tog bort den, så jag är ju medskyldig där i liten stund….

Tolkar jag det rätt då?

Det är inte sådär terapi går till (med några få undantag möjligen)

För det första så gissar jag att eftersom hon är en sjuksköterska så är det en "samtalskontakt" du fått? En samtalskontakt är en person utan någon som helst utbildning i att ge terapi, utom möjligen någon helgkurs eller liknande på eget initiativ. Så jag tror inte du kan förvänta dig att hon professionellt håller på att ringa in vad du behöver för att sedan ge dig rätt behandling.

Jag har pratat med några som har eller har haft samtalskontakt. Det kan vara allt från en människa som instinktivt är så mycket skickligare på att ge terapi än en utbildad, till att vara någon som helt i egensyfte fått makt över en annan människa och missbrukar den makten grovt.

Så jag vet inte vad det är för typ du råkat ut för. Om du är ung och hon en del äldre så kan det vara så att hon ser som sin roll att vara "moderlig" och därför är fysisk. Ser dig som ett barn som hon ger något du behöver. Även om behjärtansvärt så tror jag att det kan vara en farlig roll hon tar, att inte gynnar dig i längden.

Eller så saknar hon något i sitt liv men motiverar det med att hon tror du behöver det. En "bästis", och får vara ung igen med dig. Ett spel som hon hoppas ska gynna både henne och dig. Även där ett farligt spel, och direkt olämpligt tror jag. Speciellt som hon inte berättat för dig att hon vill ni ska vara "som bästisar" så du fått valet. Och låt oss säga att hon nådde fram till dig så, att ni kom nära som om vore en riktig bästis, var står du då den dag som hon försvinner? För det är ju trots allt ett jobb hon utför, som hon får betalt att utföra.

Sedan har vi ju också risken att hon känner andra känslor, mer romantiska. Hon är rätt omdömeslös i vilket fall, som när du erkänt att du varit med en tjej, att hon håller handen och smeker dig på ryggen. För om vi tänker du varit kille och heterosexuell, hade det varit ok att hon fattade handen och smekte så? Utan att riktigt etablerat er typ av relation som vårdtagare och vårdgivare?

Låt oss anta att hon menar väl, att är en genuint god människa, så är hon ändå totalt omdömeslös enligt mitt tycke

- Hon borde klart informerat att detta inte handlar om terapi. Eftersom hon inte har den kompetensen.

- Hon borde klart informerat om hennes "stil" att vara samtalskontakt och frågat om är ok för dig. Även informerat om hon har sin chefs godkännande för att bedriva sitt uppdrag på det sättet. Även om hon frågat så hade du troligen automatiskt varit i underläge, och kanske känt dig tvingad säga ja. Så jag vet inte om att informera hade gjort det ok ändå.

- Hon borde inte ta på dig eller ta handen. Om inte då i något syfte som hon klart kan förklara, och som är vedertaget i rollen som samtalskontakt. Jag vet för lite om den rollen för att säga att är helt "fel", men min magkänsla säger att det är totalt olämpligt. Möjligen en kram hejdå efter en kontakt, om hon frågar eller du inbjuder till det. Men en terapeut ska helt klart aldrig aldrig ha fysisk kontakt så.

Men jag är ingen expert, bara min reflektion över det du skriver.

Comment

Du har rätt sätta dina gränser. Hon jobbar för dig, du betalar indirekt hennes lön. Det du känner kan inte vara "fel", du har rätt känna som du känner.

Jag tycker du nästa träff ska säga typ "Jo, vill bra ta upp en sak. Jag är väldigt ovan vid fysisk kontakt utanför relationer, och definitivt inte med någon jag nyss träffat. Så jag skulle vilja be dig att respektera den gränsen tills jag själv säger till? Är det ok?".

Om hon reagerar med att gå i försvarsställning, skjuta skulden på dig eller argumenterar för att är bra för dig, så vet du. Hon kan inte vara din samtalskontakt. Hon är inte professionell nog. För oavsett vad hon tycker "är bra för dig" så är det viktigaste att se dig som människa, respektera dig, dina tankar och dina känslor. Förändring, rätt eller fel, är inget man pressar ned i halsen på en annan människa.

Eller så tar du det riktigt svåra och pratar om det du skrev ovan med henne. Med risken att hon reagerar riktigt illa. Eller riktigt bra. Så är en stor chansning. "Ärlighet varar längst" heter det ju, men då ska man ju själv ha orken att ta ovettet för det som kan komma, och den man är ärlig mot kunna klara ärlighet.

Comment

knet99

Jag kanske uttryckte det väldigt fel då jag skrev ' terapi', jag menar såklart samtalskontakt , vilket jag vet sjuksköterskor och arbetsterapeuter bedriver på mottagningen.

Tar verkligen åt mig av att jag tolkat det hela så tokigt och oavsett hennes yrke så är alltid avslut med kontakter det 'värsta' jag vet och det har varit mycket sånt senaste året....och vet redan hur det kommer kännas den dagen då det är dags. Hade inte spelat någon roll vem det avslutas med, det har jag så svårt för. Jag menar verkligen INTE att anklaga eller beskylla för något som kan vara helt rätt att få göra. Jag blev bara fundersam och kanske inte ska ta för givet att det ska vara en professionell roll .

Nu känner jag mig mest dum och har dömt på förhand för något som nu blev fel.

Det kommer säkert bli bra .....

Tack för ditt svar

Comment

Vet inte riktigt hur du läser det jag skrev, och kanske missförstår jag dig nu.

Jag tycker inte hon betett sig rätt. Jag tycker du har all skäl att vara misstänksam. Och jag tycker inte du ska skylla dig själv.

Men om du gillar henne på andra sätt och ni kan reda ut det hela så blir bra och tryggt för dig, så är det ju bra. Om du vill fortsätta med henne.

Kanske läste jag det du skrev för slarvigt eller utryckte mig för slarvigt, hoppas blev rätt nu

Comment

knet99

Nejdå du har inget fel sagt jag tog det som om att det var mitt fel som tog för givet att jag skulle tro att hon skulle vara professionell eftersom hon höll i samtalskontakt där är 'problemet' att jag förväntade mig ett proffsigt beteende ,men kanske inte skulle gjort det då hon inte har den utbildningen

Menade att jag kanske dömde fel och ifrågasatte något som kanske bara var rät från hennes sida

Ditt svar var bra,främst med att om jag ex varit kille skulle det säkert aldrig inträffat, eller att andra känslor kan uppstå ( vilket är en på miljonen då hon är hetro)...

Undrar lite vad min läggning har med hela grejen att göra,men tror det handlar om att jag gärna kan dela med mig av det med henne.

Comment

'Hon är sjuksköterska men har andra utbildningar också' har en kollega till henne sagt till mig,men vilka utbildningar det är, det vet jag inte.

Comment

Mamma ringde...hon hörde på mig att jag var ledsen...och jag tyckte jag gav henne förtroendet då jag sa vad det handlade om ..' men snälla **** på jobbet...då kan min arbetskamrat ta på mig om jag ex sitter i kassan' ..men det är väl inte samma sak....sedan ser hon på tv'n samtidigt och låter helt ointresserad...hon småskrattar åt det och säger' tänk nu inte på det ***...jag hör ju att du gör det !!! 'Hon tyckte inte alls att det som hänt var något konstigt alls....

Så det är min reaktion och mina känslor som var fel...IGEN...och nu tog jag ut det på fel sätt.

Comment

Igår när jag var hos min samtalskontakt sa hon ' hade jag inte varit förkyld hade jag tagit i dig ' jag menar....hon verkar fortfarande tro att jag vill den där ' närheten' som om jag inte visat flera gånger att jag inte vill men hon kanske inte kan läsa av mitt ' kom inte nära' - attityd ....som att avvisa och nästan göra motstånd varje gång hon ex velat krama mig eller då hon höll i min hand en stund.

Comment

Tror hon vill visa närhet och trygghet , för idag när jag skulle gå så var det , hålla om axeln och ta på ryggen lite , säkert av omtanke igen . Jag tror hon har svårt att läsa av mig just med det där , och jag har så svårt att säga till, det känns bara dumt numera.. :/

Comment

Mitt råd är väl att byta terapeut helt och hållet. Det måste finnas någon som är professionell i sitt förhållningssätt till patienten. Så jävla svårt kan det liksom inte vara att lyssna på en annan människa utan att hålla på å talla i onödan. Samförstånd är väl en sak, men det verkar det inte va i det här fallet. Hade jag varit du hade jag begärt en ny terapeut och klagat nånstans.

Take care.

Comment

Utopia

TAck för ditt svar

När hon kom in i väntrummet så tog hon min hand och höll lite och sa att det var en arbetsterapeut med och att hon glömt att säga det till mig ( för hon vet hur svårt jag har att ta oförberedda saker ) ..

Och så det här , men jag förstår ju att det enbart handlar om omtanke från hennes sida , hon är ju så bra i övrigt och vill nog visa närhet och att hon bryr sig på ett fint sätt, hon jobbar nog så, det är upp till mig att säga ifrån, det är det jag har så svårt för..och ju längre tiden går, ju svårare blir det.

Sen sa hon ' gissa vad jag ska göra nästa fredag? då får du heja på mig ...jag ska åka Vasaloppet, det kommer gå bra om du tänker på mig då' ehm okej..

Comment

Jaha det var ju roligt. Hon verkar trevlig, ändå. Men jag hade antingen sagt till henne eller låtit det passera och släppt det. Oftast så brukar man ju använda sin intuition för att känna av när det är "okej" att röra vid en annan människa. Annars kan det bli himla konstigt. Men du verkar vilja ge henne en chans, så ni lär nog känna varandra mer med tiden.

Peace, girlfriend.

Comment

Utopia

Hon är så bra i övrigt, förutom att hon inte har förmågan att se när det inte passar

Comment

Nämen det hjälper inte om du tiger, tösabit.

Comment

Working...
                              X