Announcement

Collapse
No announcement yet.

Vilka namn använder ni i familjen? mamma 1 mamma 2 osv?

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Vilka namn använder ni i familjen? mamma 1 mamma 2 osv?

Jag och min flickvän är påväg att skaffa barn. Det är så spännande! Men man funderar lite vad man ska säga till varandra. Vi blir ju två mammor och hur ska barnet skilja på oss. Mamma 1 och 2 förstår jag att man inte säger, men kan jag få något bra tips?

Barnet får ju dessutom 3 mormor och 2 morfar (min flickvän har två mammor). Tips på hur vi gör med det? Mormor Eva och Mormor Birgitta funkar ju. Mamma Maria och Mamma Erika funkar ju också, men då säger ju mina barn (sedan tidigare äktenskap) bara mamma till mig. Kanske vårt gemensamma barn då säger som de gör.

Som sagt, bara nyfiken på hur andra gör?

Hej! Ja, det blev en salig röra för er! Jag är gift för andra gången men har vuxna barn.

Min man har en son från tidigare förhållande och han kallar mig för " bonusmamma".

Och mina barn säger " bonuspappa eller styvfar till min man.

Mina föräldrar finns inte längre så det har inte varit något problem.

Comment

Oj jag kanske var lite oklar i mitt inlägg. Vi är alltså ett samkönat par som ska skaffa barn. Vi blir ju mamma båda två, men vill ändå kunna skilja på "mamma" och "mamma" för barnets skull och så vi vet vem barnet menar här h*n ropar på oss

Comment

Jag är inte förälder själv, men det vanligaste hos mina vänner som lever i samkönade relationer är att de använder motsvarande "Mamma Maria" och "Mamma Erika". Hos ett par av mina vänner så brukar barnet själv utesluta namnet, när det är uppenbart vilken av föräldrarna som barnet vänder sig till, och när det är behövs så lägger barnet själv till namnet på respektive förälder. Det verkar fungera bra för dem, men det finns säkert många bra sätt att lösa det på.

Comment

Nu vet jag inte hur detta funkar..

Men jag tror inte barnet skiljer er åt på ett namn.. Det är så klart på lukt,röst,utseende mm..

När barnet bli till åldern så kommer det själv att välja namn på er... Det kan ju bli så att det kallar den ena för mamma o den andre för stina om sig så vill...

Förstår att det är svårt med första barnet.. Man har en tendens att göra allt så stort av det... Det löser sig alltid på vägen med den biten... Själv har jag 4 barn.. å gisses fyra olika benämningar på pappa.. Ja förutom "gubbjävel" när de inte får som de vill... sista var med glimten i ögat...

Fast jag kom och tänka på en sak... hur löser FK det med.. Vem betalar de ut Barnbidrag till.. Hur gör de med föräldraledigheten.. Är det en av er som får 3månader garanti tid... Tänker på allt det som de skriver om när det benämner mamma rättigheter o papparättigheter...

Ska ni ha gemensam vårdnad om barnet? Hur ska ni fördela föräldraledigheten...

Är ganska nyfiken o så.. ursäkta mina frågor.. Vill liksom bara veta hur det funkar...

Lycka till med föräldraskapet... Livets utmaning.. Men garanterat ett gott skratt om dagen... De bjuder de på.. o gråa hår! Håret är också med glimten i ögat...

Comment

Sånt här tycker jag är lite intressant då det är så pass mkt experimenterande med barnen, det är fråga om. Man har så bestämt sagt att det bara är till godo för barnen - så upp till bevis!

Comment

Hej

Jag vet familjer där barnet har löst detta åt mammorna. När familjen är tillsammans blir det som du skrev "mamma Maria" och samma för den andra mamman, ex "mamma Anna". Och när barnet är ensam med den ena mamman så är det bara mamma som gäller. Och samma sak när det gäller mormor. Barn är så kloka och detta blir så naturligt för dem så de löser ofta detta på ett mycket bra sätt.

Lycka till!

Jennie

Comment

Working...
              X