Announcement

Collapse
No announcement yet.

Stökig och skräpig baksida

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Stökig och skräpig baksida

Hejsan!

Jag undrar om någon har några matnyttiga tips hur man tacklar en granne med skräpig tomt.

Min fru blir galen och vill flytta "igen "pga av det och själv mår jag dåligt för att hon pratar om flyttastankar hela tiden.

Vi har precis köpt huset men var så stressade att vi missade grannens tomt.

Det är så att hans baksida är våran utsikt från vårat köksfönster dvs vi bor på skafttomt bakom hans hus.

I övrigt ser hans tomt okey ut men det är lite samlarvarning över hans personlighet. (bilintreserad etc.)

*

Men det är inte så trevligt att se allt hans skrot när man äter frukost eller middag och även infarten till vårat hus så ser man i ögonvrån skräpet på hans baksida

Vi har inte sagt till honom i rädsla att över att det ska uppfattas fel eller bli osams.

Vad göra??

Vet nån hur man säger till en granne om sådant på ett smidigt sätt utan att bli osams?

*

Tack i förhand

//Svenne

Tror inte man kan säga något sådant utan att det uppfattas fel...... Frown

Möjligen om han är "grabbig" så kan du prata med honom som att du har ett problem med din fru som irriterar sig på en sådan "småsak" och "vädja" om han kan hjälpa dig med problemet med din fru, genom att han tar bort lite? Kanske erbjuda att ni hjälps åt åka till skroten med lite av sakerna? Men skulle troligen tas fel det också.

Humor skulle kanske kunna funka, om ni pratar ofta och brukar skämta, och fråga "Du, skrotupplaget du har på bakgården som vi ser från vårt köksfönster, har du planer att använda de sakerna till någonting?!". Men vissa förstår inte en sådan subtil hint.

Varför inte sätta upp en hög och tät häck? http://www.odla.nu/forums/index.php?showtopic=84831

Comment

Jo du har nog tyvärr rätt att i att hur man än säger det så uppfattas det fel.Frown

En häck finns det redan som han rår om men den är ganska transparent och helt ickefungerande vinterhöstvår som insynsskydd. (endast sommartid och dessutom ej manshög).

Annars är det ett ganska bra tips med grabbspåret även om han är mycket äldre än mig.

Men ev. det spåret om man kan finslipas på något sätt, (tror dock inte att min fru uppskattar detSmile)

fast det känns ändå jobbigt.

//Svenne

*

Comment

Hur skräpigt och irriterande tycker DU att det är? Blir lite orolig att det egentligen handlar om något helt annat för din fru, något annat som gnager i henne som egentligen inte har med grannens tomt att göra, men så är det inte?

Denna sajten heter "terapisnack", du får förlåta mig för jag undrar Wink

Comment

Hejsan!

Jag förstår din fundering och det finns självklart fog till den. Helt säker kan man ju aldrig vara såklart men det ÄR ett problem även om det skulle finnas andra.

Men jag tycker också att det är ganska skräpigt (fast jag har lättare att blunda) och har förstått efteråt att det även kan vara svårt att sälja ett hus med en sådan granne.

Det är väl rätt så vanligt att folk har det skräpigt på sina baksidor (om det är dolt) men nu råkar det vara precis utanför vårat köksfönster.

SÅ jag önskar att det vore självklart att man förstod att detta är våran utsikt och då borde visa hänsyn och hålla en viss ordning eftersom vi sitter där hela familjen och käkar.

//Svenne

*

Comment

Undrar om man kan säga följande:

En sådan vilsam utsikt som ni har från erat kök vore otroligt tacksamt om vi också kunde få från vårat kök.

Alla skulle bli jätteglada.

*

Är det att gå på för hårt?

*

PS.

Själva har dem en jättemysig utsikt.

För att klargöra det hela, så köpte vi huset förra året på vintern och då var all deras skrot/bråte övertäckt med snö.

DS.

Comment

Hej svenne, tillåt mig påpeka att det finns många sidor av problemet och jag tror inte din granne ens vet om att allt skräp är så*störande för dig och din fru. Vill du hålla god grannsämja och ändå få fram ditt budskap så kanske du istället kan erbjuda dig att hjälpa till att plocka lite? "Jag har märkt att det är lite stökigt på din bakgård, om du vill ha hjälp att snygga till det så har jag lite tid över imorrn eftermiddag?" Det är ett lite vänligare sätt och kan ge dig en bra relation till din granne istället för att riskera att vara "den där petiga snubben som bara klagar". Naturligtvis går det inte om det verkligen retar dig jättemycket att det är skräpigt och du inte gillar din granne på minsta sätt, du får självklart dra din egen gräns, jag bara påpekar att vänlighet grannar emellan kan vara guld värt och det kan vara en bra investering.

Hoppas det löser sig!

Comment

Hej och tack för omtanken!

Vi vill absolut lösa detta i välmening och därför vänder jag mig till detta forum.

Problemet är hans samlarmani, han har världen hög längs garageväggen som han "försökt" täcka med en gammal pressening men den fullständigt exploderar och skrotet under den blottas mot just oss.

Vet faktiskt inte exakt vad han sparar på men själv slipper han ju se detta.

De andra högarna på baksidan kan vi säkert leva med om han bara får bort den åtminstone. Det hade varit trevligare om han haft det inbygtt bakom något plank etc.

Eller om han kunde flytta den till en annan del av sin tomt så åtminstone vi slipper se den från vårat köksfönster.

(Tyvärr tror jag det är svårt pga storleken)

Däremot verkar han rätt snäll men har ofta lite försvarsläge om han har något ärende att ta med honom.

(vet inte om han väntar sig något Smile)

*

*

Comment

Tacka för de tips som kommit. Tyvärr inget som känns klockrent i detta fall, då det mesta verkar verkar kretsa i att erbjuda sin hjälp. Är rädd att han han känner sig trampad på tårna då. Han har nämligen bestämt avböjt hjälp förut.

Jag får väl satsa allt på ett kort och hoppas att orden kommer rätt ur munnen.

Comment

Hej!

Hur har det gått för dig/er?

En tanke... Ni har snuddat vid tanken på att ni någon gång skulle sälja, säg att en mäklare kom och tittade och observerade grannens röra, och påtalade detta för er, att det kan påverka pris och intresse i en negativ riktning. Säg att du går til din granne och förklarar läget, och att det är för dig pinsamt att säga/fråga, men ändå viktigt, då det kan röra sig om rätt så stora pengar.

Du kan använd dig lite av ett liten strategi, en påhängd fråga:
                    "Nu när du vet att det kan röra sig om en hel del pengar för oss, om vi väljer att sälja huset, skulle du då kunna tänka dig att flytta undan en del av alla saker som är på trädgården, ELLER vill du ha hjälp att slänga sakerna på tippen?"

D.v.s du frågar honom ödmjukt om han har förtåelse för din och din frus situation (lätt att det blir ett "ja" där), och sedan frågar 2 ledande frågor, som egentligen är samma sak. Då kan det te sig som så att han till hälften sagt ja, och därefter väljer ett av alternativen.
                    Nu kanske det inte alls funkar, eller så blir det riktigt bra, det vet du först när du testat.

Comment

Working...
                    X