Announcement

Collapse
No announcement yet.

Skrikande unge

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Skrikande unge

Jag vantrivs hemma.

Ända sedan mina grannar bestämde sig att ge sin unge eget rum vid 5 månaders ålder har jag vaknat minst 2 ggr per natt. Vi har våra sovrum vägg i vägg.*Den (det) är nu 11 månader och vaknar fortfarande och skriker. På dagarna skriks det hela tiden. Om och om igen. För mig är det psykiskt påfrestande och jag mår bara sämre och sämre.

En natt fick jag nog och bankade i väggen. 10 min senare ringer det på dörren. Öppnar inte- vill ju sova! På morgonen ringer det igen- nyss gått upp så öppnar inte. På kvällen ringer det igen och denna gång öppnar jag. Mamma ger mig inte en chans att förklara, hon kör bara snacket att den inte har en av- och påstängningsknapp och hon blir oxå arg på honom när han skriker så hon förstår hur jobbigt det är för mig. Och hennes man ska minsann oxå upp tidigt så han vill oxå sova. Är inte detta något som man får räkna med när man skaffar barn?! Men varför är det något som grannarna ska "räkna" med. Vi sitter ju knappast i samma båt. Ville jag ha skrik skulle jag skaffa mig en egen skrikmaskin!

Några månader efter vårat "möte" hade de fått ett klagobrev från en annan granne. Lappar sattes upp i båda våra portuppgångar och jakten på den anonyme skribenten började! Efter en vecka hade ingen hört av sig och då hade mannen blivit ditskickad, han ville bara springa därifrån enligt min uppfattning. "Vi går runt till alla grannar och frågar om de har skrivit det där brevet". Jag har inte skrivit något brev. Han går ut till bilen...men de andra grannarna då? Varför ringde han bara på hos mig?!

Kort Därefter kommer styrelsebladet ut och där står samma visa att grannarna måste ha överseende med skrikande barn, ingen av-och påstängningsknapp...tydligt att det var hennes ord och att de nu vänt sig till styrelsen för att de har fått klagobrev.

De senaste månaderna har de satt upp ett skötbord i ungens rum vilket tydligen måste bankas (!!) upp mot väggen två gånger för att stänga det. Detta bankande börjar 06.00 på morgonen och pågår under hela dagen. Det är väldigt lyhört här så det där bankandet hörs något fruktansvärt. Ungen får leksaker som han kan sitta och banka i golvet med 06.10. Även detta hörs! Kan man inte ge ungen en mjuk leksak så tidigt?!

Jag upplever inte att de försöker minimera sitt oväsen, vi grannar ska bara acceptera att de för oväsen.

Självklart har tanken slagit mig att flytta härifrån men som jag känner nu vill jag ändå inte det. Det är min mamma som ärvt lägenheten efter mormor, hur blir det med pengarna, vart ska jag bo? Blir det bättre där? Förra sommaren la jag ner massor med tid för att renovera lägenheten och den är nu "min". Som sagt, mormor bodde här innan; även det är en bidragande faktor till att jag inte kan, vill flytta. Jag älskar lägenheten och den har massor med minnen som jag inte är redo att släppa taget om. Den är lagom stor för mig och på bra pendlingsavstånd till skolan. Varför ska jag byta en 2an mot ett studentrum? Har ändå planer att flytta om 2 år, men dessa två år kommer att bli långa om det ska vara såhär.

Jag kan ju även gå över för att prata med dem, men mötet med kvinnan var riktigt obehagligt. Hon försökte vara trevlig och säga allt med ett leende, men det var inget genuint leende. Hon var defensiv och vägrade lyssna på vad jag hade att säga.

Så som det är nu vantrivs jag som aldrig förr. Ligger på helspänn på nätterna, får sova med öronproppar som gör extremt ont.
    Bävar för att gå hem varje dag.

Hej

Det finns suverän ljudisolering. När du har det installerat, så kommer du märke en enorm skillnad.*När du*eventuellt pratat med grannarna, så även de kan se en enkel lösning, så kan de installera*isoleringen i barnkammaren (räcker ju om det är väggen som vetter mot ditt rum), så kanske*tystnaden kan bli suverän hos dig. :]

Lycka till !

Comment

Varför är det den usatte som ska behöva bekosta för ljudisolering? Det är ju inte den drabbade som utgör problemet.
      Borde inte nånslags drulleförsäkringen gälla att grannen ska betala för ljudisoleringen?

Med tanke på tunna väggar så det hörs. Hur kan hyresvärlden tillåta detta intill någons sovrum?

Alltså borde det vars i högsta grad grannen med barnkammaren som är skyldig
      att ljudisolera hos sig.

Comment

Working...
      X