Announcement

Collapse
No announcement yet.

Kommunpolitiker och nämndeman

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Kommunpolitiker och nämndeman

Träd som sågas ned och veden stjäls, krossade fönster, parkerade bilar, växande grödor som slås av, skräp som kastas, rundbalar som flyttar på sig, verbala hot mm. Det är min verklighet sedan årsskiftet 2002-2003 då jag ärvde min mors föräldrahem. Det var inte oväntat att det skulle vara problem med grannarna tvärtom jag är uppväxt med denna familjs sjuka påhitt. MEN JAG VILL HA SLUT PÅ TRAKASSERIERNA!!

Ett exempel:

När vi tar grannen på bar gärning ifärd med avverkning och vedstöld på vår fastighet och ringer polis kan de inte komma! Vad värre är är är att de fortfarande 7 MÅNADER efter händelsen inte har tagit emot vår polisanmälan! Jag måste bevisa att det är min fastighet. Och lagfart och fastighetskartor gäller inte. "Någon kan ha flyttat på fastighetsgränsen" "du måste göra en ny fastighetsförättning" som om "någon" skulle ha flyttat på stenmuren som löper runt hela fastigheten.

Men när grannen blir upptäckt sent en kväll och ombedd att försvinna kommer polisen som ett skott.

Jag är så trött på hela skiten!

HJÄLP OSS!!

Hej katteskalla! Låter jobbigt minst sagt...

Vet inte om du menar att du vill ha hjälp av grannfejden eller få råd här inne? Om det var grannfejden du tänkte på så har du lite kontaktuppgifter här:

Grannfejden - grannproblem – Har du problem med dina grannar? Vi hjälper dig att återfå lugnet med hjälp av Jonas Gåde & Robert Aschberg. Vår erfarenheter av att lösa konflikter har hjälp många grannar trots generationslånga fejder. Vi går in med både medling & praktiska åtgärder. Hör av dig direkt till Grannfejden TV3 08-522 59 511 eller 08-20 15 05 eller på grannar@tv3.se

Hoppas ni kan hitta en lösning i framtiden!

Comment

Tog kontakt med Grannfejden i våras. Blev lite telefonsamtal men av allt att döma tackade grannen NEJ. Har inte hört något sedan i juli trots att det utlovades besked om det blev något eller inte.

Gjorde för skojs skull Jonas test. Resultatet blev "narcissistisk psykopat med antisocialt beteende och paranoid borderline"( min sammanfattning). Alltså höga och mycket höga poäng på alla testen. Fick också uppmaningen "sök hjälp åt grannen" Vilken hjälp??

Comment

Nej men så olyckligt! Men vill inte grannen så går det ju tyvärr inte att komma vidare den vägen.

De här testen är ju mer en fingervisning om att något kan vara galet än en absolut sanning, men det är nog troligt att grannen har starka drag åt det hållet. Du och din familj har ju sett detta under så många år säger du så du vet väl tyvärr hur grannen beter sig/fungerar vid det här laget.

Givetvis kan du inte söka hjälp åt grannen nej. Man kan bara bli hjälpt och hjälps om man själv vill det. Kanske kan man hjälpa en familjemedlem men knappast en granne. Dessutom är den tråkiga verkligheten att en person med dessa drag inte riktigt kan hjälpas. Rådet brukar istället bli att hålla sig undan och undvika all inblandning och kontakt med dessa människor. Det gör mig riktigt ledsen att säga och du kan ju inte flytta undan gården från honom.

Funderar på om det finns andra personer med denna granne? Finns det barn/fru eller så? Att försöka skapa en positiv relation med dessa skulel eventuellt kunna skapa en bättre bild av dig hos grannen. Kanske kan det bidra till att han är skonsammare? Men som sagt kan också hans personlighet vara ett av de hopplösa fallen.

Att få ordning på alla "papper" en gång för alla kan kanske vara skönt i eventuella fortsatta strider, men jag anar nästan att det kan vara skönare att helt undvika striderna. I så fall kan ni jobba med saker som att inte visa er upprörda och inte visa starka reaktioner som kan ge grannen mersmak för strid. Egentligen vill jag och tror jag att mycket kan lösas bara man har seriösa lugna samtal med varandra, men det kanske är uteslutet i ert fall?

Hoppas att där ändå finns någon lösning!

Comment

Du kan göra polisanmälan och ta kontakt med miljö och hälsa så att dessa kan samverka och reda ut situationen. Alla kommuninvånare har rätt att må bra - oavsett om man är sjuk eller frisk. Kommuen har en POSOM-grupp du kan kontakta om det är riktigt allvarligt.

Lycka till.

Comment

Hejsan What!!

Du undrade om det fanns andra personer kring grannen. Ja det finns det. Hans mor och far (han har aldrig flyttat hemifrån). De är i 80 års åldern. Fadern har alltid varit "toffel" och gör inget utan de andras tillstånd och modern? Hon har varit inlagd för psykiatrisk vård!! Tror det var efter att hon jagade sin svärmor med YXA! Finns också två systrar varav den ena har brutit med familjen för många år sedan. Har sökt lite halvhjärtat efter dom men utan resultat. När det gäller övrig släkt finns det inte en enda som vill ha kontakt med dom. Hur jag vet de? Tyvärr, dom är inte bara grannar utan också släktingar.

Och seriösa samtal???

Existerar inte!

Comment

OJ, ja det där får mig att*tro på*rådet att helt enkelt hålla dig så långt borta som det går. Ha minimal kontakt och undvik att reta upp eller provocera och visa inte reaktioner på grannen försök att bråka. Det är inte rättvist mot dig att behöva*acceptera situationen men det finns nog två val här. Du kan bestämma dig för att du inte vill vara med om det här längre och sälja gården eller försöka göra det bästa av situationen. Väljer du det senare är det nog tyvärr så att du inte kan*förbättra situationen allt för mycket. Som sagt kan*det kanske vara skönt att få ordning*på fastighetens papper och ha det som ett stöd i framtiden. Du verkar klok och förnuftig så jag hoppas att du kan hitta sätt att inet själv bli uppretad. Kan du skratta åt grannes galenskaper och inte låta honom suga energi ur dig så har du vunnit striden! Tror du att det kan kännas "lugnare" även om grannen fortsätter sitt spel?

Comment

Working...
              X