Announcement

Collapse
No announcement yet.

Grannfejden 2009-11-23

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Grannfejden 2009-11-23

Något som irriterar mig på detta avsnitt är att ena parten klagar på att rampen drar till sig "slödder" som klottrar och medför skadegörelse på flera sätt. Men även att mopederna låter för mycket när ungdomarna åker fram och tillbaka hela tiden.

Det ena jag tänker på är att anledningen till varför ungdomar klottrar och skadegör är DELS en brist/slapphet i uppfostran från föräldrarna, därav att det disktuteras om en lag där föräldrarna kommer att stå till svars för vad ungdomarna (innan straffmyndighet) förstör och ställer till med. Samt DELS för att det inte finns något för ungdomarna att göra, men då är det bra att rampen rustas upp, men egentligen behövs det mera för att ungdomarna inte ska bli rastlösa.

Det andra jag tänker på är att dom klagar på att andra parten kapar ved och väsnas. Jag har svårt att tro att han kapar ved efter klockan 10 på kvällen, vilket är efter den tiden som mopederna väsnas.

Varför väsnas mopederna? Jo, för att ungdomarna helt enkelt TAR BORT ljuddämpning på mopederna samt trimmar dom för att dom ska låta mer, men även gå fortare och vara starkare. (jag vet, även jag har gjort det i min ungdoms glansdagar). Men att trimma samt ha ett fordon som låter för mycket finns det lag på. Vart ligger det resonemanget?

Programmet har HELT missat att dom flesta ungdomars mopeder som låter för mycket är trimmade eller har fått sina ljuddämpare modifierade.

Vart finns ordningsmakten som ska se till att lagarna följs? Trimmning, ljudnivå på motorfordon, mopedframförande på vägar/stigar/cykelvägar markerade med "ej moped"

Flera missar tycker jag har gjorts i detta avsnitt i att ta reda på vart problemet EGENTLIGEN ligger.

/Pelle

Hej 

Visst är det ett problem att att mopeder väsnas det finns överallt men det ligger utanför vår ram. Det är en polisiär fråga Det som vi kan arbeta med är reationen mellan mopedisterna och Lisa och Johan. Det gjorde vi genom att Johan och lisa träffade dels dom som åkte men också skatarna . Vi gjorde flera olika insatser för att lösa konflikten allt kan inte visas på 44 min Det viktiga är att alla blev nöjda och ungarna fick en bättre ramp  

Hälsnigar   Jonas

Comment

Working...
    X