Announcement

Collapse
No announcement yet.

Servitut problem

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Servitut problem

Hej!
    Vårat problem liknar dagens program. Det gäller min mamma på 78 år som har servitut på rätt till väg och som belastar hennes granne. Helt plötsligt har dom lagt stora stenar på vägen och vägrar flytta dom, har pratat med lantmäteriet flera gånger och dom säger att det bara är för grannen att ta bort stenarna då det finns ett servitut, men det är lättare sagt än gjort. Ett annat problem är att vägen vi har använt oss av för att köra ner till min mamma på är inte den vägen som är utritad som servitut, slutbiten på servitutet är en annan väg och där står ett stort träd och det finns en bergsknalle där! Vad gäller där ska min mamma som har rätt till väg där hugga ner trädet och spränga bort stenen eller är det hennes granne som ska göra det?
    Kan det finnas andra lösningar eftersom vägen historiskt sett har används med annan sträckning?
    Vi har försökt att pratat med grannen som är helt ointresserad av att lösa problemet.
    Tacksam för svar//Anna

Hej Buzz

Det bästa är att Lantmäteriet driver frågan för din räkning.
    Detta kan ske genom att lantmännen tillskriver din grannar om inte det hjälper begär de handräckning dvs att kronofogden effektuerrar så att vägen blir farbar. Detta kommer att ske på din grannens bekostnad.

slutbiten på servitutet är en annan väg och där står ett stort träd och det finns en bergsknalle

Vägar kan under årens lopp flytta sig, men har det vuxit upp stora träd och vägen tagit "en annan väg" då kan det bli så att den har en ny sträkning av hävd men det är en fråga för lantmäteriet.

Hälsningar
    Jonas Gåde

Comment

Hej!
      Vill bara förklara att vägen har aldrig legat där trädet och bergsknallen är, den som har ritat in beslut om servitutet kan inte ha sett hur det ser ut på plats utan helt enkelt ritat in det på kartan bara//Anna(Buzz)

Comment

Hej

Då är det knivigare, men det är en fråga för Lantmäteriet att
        korrigera.

Hälsningar
        Jonas

Comment

Det borde finnas en speciell domstol där denna typ av ärenden kan lösas min uppfattning är att lantmäteriet inte kan både kan skapa en fungerande lösning (utförande) samt bestämma vad som gäller dvs dömande..

Detta system i sverige där den som kräver alltid får hälften leder till att parter kommer med oärliga krav för att sedan lyckas stjäla hälften.

Jag säger absolut inte att det är fallet i denna tråd men lantmäteriet kan bara uttala sig i fakta delar inte i själva beslutet domen..

Vill ni utnyttja det korrupta svenska systemet så kräv att grannen återställer vägen enligt karta samt kräv skadestånd för att han inte gjort vägen farbar under mellanliggande tid.

Låt en fastighetsjurist förklara hur 100% av dessa tvister i sverige slutar med förlikning så inser han att det är bäst för honom att skapa en lösning (billigast!)

Dock får ni troligtvis betala ungefär halva kostnaden för vägen (inte billigt ) så ni måste själva se till att hitta en förlikningsbar lösning..

Comment

Working...
          X