Announcement

Collapse
No announcement yet.

Utsattes nyss för övergrepp pga min psykiska sjukdom

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Utsattes nyss för övergrepp pga min psykiska sjukdom

Jag vill inte gå in på detaljer om vad som hände. Men jag blev utsatt för övergrepp. Den som utförde övergreppet hade precis fått reda på min psykiska sjukdom och ville straffa mig då. Hen upprepade konstant om min sjukdom till mig och ville få det se ut som att hens dåliga beteende var mitt fel. Trots min psykiska sjukdom tänker jag ändå väldigt klart och det säger psykiatrin med. Jag har lärt mig när jag inte tänker klart, så jag har koll. Jag ska anmäla det såklart och får stöd i det av några jag känner. Först behöver jag gå igenom om vad jag ska anmäla hen för.

Jag kommer såklart aldrig att tro på hen och aldrig sluta med att vara öppen om min psykiska sjukdom. Egentligen känner jag att jag vill göra mer för större acceptans för dem som har psykisk ohälsa och är nu starkare där i mina tankar. Sån ondska får bara inte vinna. Dem som diskriminerar växer annars om dem vinner nu, för då får dem fortsätta. Så enkelt är det.

Annars mår jag skit och känner skam. Där det skedde är jag rädd för att gå förbi. Jag vill gärna prata med andra som jag känner om det utan att ge jobbig stämning. Att en sådan stämning som andra ibland känner att "Shit! Vad negativt det blev nu. Kan vi prata om något annat?".
    Sen är jag orolig för hur mycket t ex. polisen eller någon ansvarig kommer att göra och inte göra. Hur mycket som blir gjort vet jag inte.

Ni får trösta mig och har ni tips på hur man kan gå vidare i livet så får ni gärna dela med. Tröst går också bra.

Jag har skickat PM om du vill skriva av dig lite och skriva med någon som förstår dig och ser dig för den du är.

Comment

Bästa är att prata med någon proffesionell terapeut som har erfarenhet av att jobba med sådana här frågor. Folk i allmänhet har oftast svårt prata om det, bli inte förvånad om tex man försöker förminska det du varit med om eller väljer säga att det där orkar jag inte lyssna på/släpp det och gå vidare mmm det är folks sätt att skydda sig mot sådant som är jobbigt att ta in och inget folk gör av ondska. Man går vidare genom att bearbetta det som hänt med som sagt en terapeut, många försöker stänga av och låtsas som det inte hänt men det kommer bara jaga en genom ångest mm. Att man känner skam/skuld är jättevanligt men med en bra terapeuts hjälp får man lära sig att lägga skammen där den hör hemma dvs på den som utförde brottet.

När du anmäler till polisen är de skyldiga att utreda det dvs ta in killen till förhör, kolla på ev bevis och såklart även förhöra dig och ev vittnen om det finns. Finns inga bevis/vittnen så är tyvärr risken stor att utredningen läggs ner både pga brist på bevis/vittnen men även tyvärr att de har inte resurser för utreda alla brott. Hemskt men så ser det tyvärr ut i dag. Vad brottsrubriceringen blir är inget du bestämmer utan det är polisen som avgör det. Och blir det så att de faktiskt går vidare med utredningen och det leder till rättegång så kommer det ta tid inan den blir av (om vederbörande inte blir häktad då kan det gå fortare).

Comment

Working...
      X