Announcement

Collapse
No announcement yet.

Är jag körd?

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Är jag körd?

-
    Last edited by poeten1; 2016-10-13, 11:38.

Vill du må bra så finns det tyvärr bara en väg och det är att bearbetta det man varit med om. Du ska inte behöva skämmas för detta den ända som ska skämmas är din släkting. Tyvärr är det jättevanligt att man skämms för sånt här, känner skam, lägger skulden på sig själv för det hänt mm. Men som sagt den enda som har gjort fel är förövaren. Vänd dig till en terapeut som har jobbat inan med övergrepp och tro mig de har hört allt och lite till. Och de är vana vid att det är oerhört svårt prata om det man varit med om. De första gångerna behöver man inte ens prata om utan kan börja med prata om annat tills man börjar känna sig mer trygg med terapeuten. Ta det i din takt och som sagt se till välja en terapeut som är kunnig inom övregrepp.

Comment

Går det inte att lösa på egen hand?

Comment

Ska du jobba med det själv måste du tex ta fram det som hänt och bearbetta det dvs tänka på det till skillnad mot nu när du hela tiden vill sluta tänka på det. Finns tyvärr inget annat sätt man måste ta fram det i ljuset. Tror tyvärr det kan vara svårt jobba med det helt själv, men kanske går. Har du kollat upp om det finns någon psykolog/terapeut du kan mejla med el kanske ha skypeterapi (vet att det finns) då behöver du inte sitta face mot face. Har själv bearbettat övergrepp/våldtäkter mm så vet hur jobbigt det är att prata om det men vet ochså hur otroligt skönt det är att äntligen få dela sin hemlighet med någon att äntligen få berätta hur man känner/mår. Men känner du att du verkligen inte fixar det så kan ju som sagt skype/mail vara en början.

Comment

• poeten1
          poeten1 commented
          Editing a comment
          Har inte kollat upp något alls faktiskt. Jg vet inte vart man ska börja. Har mest bara förträngt allt och det känns som att det inte var på riktigt.

Hypnoterapi är effektivt! Då bearbetar man sakerna under hypnos, och är som en ny människa efteråt (efter ett par dagar då allting lagt sig). Rekommenderar!

Comment

• poeten1
          poeten1 commented
          Editing a comment
          Tack för tips. Men det måste man göra hos någon slags terapeut alltså?

• Lilla Rosen
          Lilla Rosen commented
          Editing a comment
          Hos en hypnotisör, men många terapeuter är också hypnotisörer.

Om du är 25 år eller yngre har projektet "Hela mig" verksamhet med chatt-jour mm.

http://www.foreningenstorasyster.se/wordpress/hela-mig

Är du äldre finns andra att vända sig till. Förstår att det känns motigt att ta upp det ansikte mot ansikte. Chatt kan vara lättare. Till att börja med kan du läsa andras berättelser om känslor de har (berättelser finns på UMO, Föreningen Storasyster, BUP, RSci och massa andra ställen). Du är inte ensam. Allt du känner har förklaring.

Comment

Working...
        X