Announcement

Collapse
No announcement yet.

Analys av situationen tack!

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Analys av situationen tack!

Paret sedan ca 1 år chattar. Det blir missförstånd mellan dem så hon frågar honom frågor vad han menade.
    Han svarar "det har jag ju redan skrivit".
    - Kan du skriva igen, för jag förstår inte.
    - Äh lägg av
    - Men vänta nu, du kan väl förklara. Jag förstår inte.
    - Jag har ju svarat
    - Kan du förklara på ett annat vis för jag förstår inte
    - Orka! Godnatt
    - Vad är det du inte orkar? Jag vill ju förstår dig. Vad har vi att bygga på om vi inte förstår varandra?

Han loggar av.

Dagen efter frågar hon vad det var han menade.
    - Du hånar mig, säger han
    - Nej, jag hånar dig inte. Det är absolut inte min mening. Jag frågar för att jag inte förstår. Jag vill att vi ska förstå varandra, däför frågar jag. Ett träd är ett träd, min fråga är en fråga. En fråga eftersom jag inte förstår.
    - Men dina frågor är så enkla, hur kan du inte förstå?
    - Jag kanske är dum. Men jag förstår inte. Varför kan du inte bara svara?
    - Kan inte chatta nu, sitter i bilen.
    - Men du. Är det inte viktigt att vi reder ut detta?
    - Har parkerat nu.
    Han skriver inget men har valt att parkera. Han svarar inte på hennes frågor.
    Efter en stund ringer han upp. Arg och irriterad. Säger inte hej utan bara maler på om hur situationen är. När han är klar vill han inte att de ska prata mer. I vanliga fall hade han lagt på men denna gången låter han bli.
    Efter en stund säger han att batteriet är slut.

- Åker hem till mina föräldrar och laddar. Säger han.
    Timmarna går och han hör inte av sig...
    Efter en stund så får hon ett meddelande...
    -88%
    - Ok, vad menar du med det? Då går det kanske att chatta eller ringa?
    - Jag kan ju inte prata, är ju hos mina föräldrar. Men vi kan chatta.
    Så hon skriver och ställer lite frågor som handlar om dom, relationen, hans åsikter och varför han tycker si och så.
    Han är avloggad.
    Efter 30 minuter loggar han på men svarar inte på hennes meddelande eller frågor.
    - Laddar nu. Åker strax hem.
    - Men du sa ju att vi skulle chatta. Varför loggar du av då?
    - Jag har inte loggat av, jag är ju här.
    - Men du försvann i 30 min precis efter att du sa att vi kunde chatta.
    - Har suttit å läst vår tidigare chatt
    - men då ville/kunde du ju inte chatta. Då får du säga det. Nu sa du ju att vi kunde det men så stod du inte för det. Hur kommer det sig?
    - Men jag har ju skrivit massor och ställt frågor.
    - Har du skrivit massor?
    - Ja.. (hon skickar texten igen)
    - Men detta har jag ju svarat på.
    - Vad är svaret då?
    - Jag åker hem nu.
    Han svarar inte på något av det hon skrivit i sitt ursprungs mail. Han svarar inte på frågorna. Han har underliga ursäkter.

Hon frågar varför han väljer att säg att de kan chatta men sedan försvinner han.
    - Det är mitt val, svarar han
    - Men jag vill ju tro på det du säger.. om du säger att vi kan prata/chatta så kan du ju inte logag av och vara borta 30 min?
    - Upp till mig
    - Men jag väntade ju på dig
    - Lägg ner nu. Upp till dig om du inte vill tro på mig.

Han fortsätter att berätta att han hade andra planer men att valde att åka hem till föräldrarna för att ladda sin telefon så att hon å han kunde prata. Ändå passerade han henne på vägen.
    Han ger henne alltså någon typ av skuld för att hans planer blev förändrade eftersom de skulle prata men hans batteri var slut.

Vad tycker ni om detta?

Detta är en vanlig situation i förhållandet. Han väljer att inte svara på konkreta frågor. Han tar distans, är tyst, hör inte av sig.
    Efter en dag eller två så hör han av sig igen. Ofta med en fråga eller information om något helt annat. Tex. en annons på ett hus som skulle kunna passa paret. Eller en vänlig om tanke med frågan om hur det är med hennes skadade hund.
    Att de i det tidigare samtalet nästan valt att lämna varandra är som bortblåst.

Comment

Bara min åsikt och jag vet ju inte vad det gäller, men utifrån det du skriver så tycker båda verkar ha problem med sig själva, fast på olika sätt, och att de kanske inte passar ihop.

Han har sin fulla rätt att tycka en fråga är utagerad och att han inte kan förklara bättre än han redan gjort. Vilket hon då får acceptera och om inte kan det, avbryta relationen. Istället är hon som en igel på honom och tjatar igen och igen. Vilket han reagerar illa på, avfärdar på ett elakt sätt. Även om han hanterar det fel så får jag obehaglig flashback till dåliga relationer jag haft, paniken när den andra inte ger sig, mal och mal trots att jag försöker komma undan. För finns inget "svar" som skulle fungera. Nu vet jag inte om samma situation här, men jag tycker båda hanterar situationen dåligt.

Han borde också känna henne så väl att han vet att det inte går att säga "jag kan chatta" utan han skulle ha sagt "jag är hos mina föräldrar nu och min fokus ligger där, jag kanske kan chatta något men kan inte lova, så sitt inte och vänta, annars får vi höras senare i kväll när jag kommit hem.".

Att ifrågasätta att skulle varit "offline" när han är hos sina föräldrar, och dessutom så är inte teknik idiotsäker, är att försöka provocera fram bråk. Drar bådas energi i onödan och skapar ytterligare problem av ingenting. Hon skulle ha släppt den frågan.

Jag tycker som sagt att han inte skulle vara elak när han ger replik. Men jag förstår honom att det kryper under huden, han får panik. En relation ska inte behöva vara så komplicerad.

Men jag vet som sagt inte vad det gällde som de pratade om. Om hon tex just berättat för honom att är gravid och han förklarat att han inte vill ha barn så är ju inget av vad han gjorde och sa ok. Om handlade om gnabb som tex "jag tyckte du lät underlig när jag ringde i morse" och han förklarat varför och hon inte accepterat det så är hans reaktion fullt förståelig även om inte ok att vara elak (jodå, jag har varit med om storbråk för att blivit uppringt på jobbet av min tjej och hon tyckte jag "lät konstig").

Jag vet inte om det var denna sortens analys du var ute efter, ber om ursäkt om jag trampade fel. Och kom ihåg... du är bara människa. Känner saker, vill saker, vill nå samförstånd. Ibland kan vi inte få det där samförståndet så direkt när vi känner vi behöver det. Utan tar lite tid, vi måste ge den andra utrymme också. Och inte grotta ned oss i detaljer utan i det stora.

Jag är ingen expert, bara lite funderingar.

Comment

• 2000
        2000 commented
        Editing a comment
        Tack, kloka ord och alltid bra med en åsikt från någon som inte får höra om detta dagligen =)

• 2000
        2000 commented
        Editing a comment
        Till info, förklaringen som söktes handlade om vad han menade med en något han påstått men hon förstod inte innebörden av texten. Det var i utgångspunkt en lite skitsak men innerbörden av det som blev sagt kunde tolkas olika. Därav frågorna från henne.
    Working...
    X