Announcement

Collapse
No announcement yet.

Fundersam över olika begrepp

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Fundersam över olika begrepp

Jag är inte säker varför jag skulle villa veta om jag är den enda som av nån anledning blir störd på den här saken. Att på Internet så behandlar många texter "sexuellt utnyttjande" orden. Jag försöker söka på "incest+barndom" och då kommer det "sexuellt utnyttjande" som svar. "Sexuellt utnyttjat barn" innehåller så mycket. Eftersom det är olika för allihopa beroende på va vi har gått igenom. Sen är det ju olika från fall till fall inom samma "kategori". Så klart är det lite annorlunda när där är det där barn-ordet. Om det inte skulle va där, kunde man inte sätta det i nån speciell kategori. Eller kan man? Förstår ni alls va jag undrar över?

Okej, kanske blir jag störd på det här i och med att en av mina vänner, som har blivit våldtagen, sa åt mig att det är samma för oss båda (jag var då sexuellt utnyttjad av pappa som ett barn). Jag förstår på nåt sätt att det kan räknas som att det är lika. Å andra sidan så är det helt annorlunda. Åtminstone för min del om jag är ärlig, så tänker jag att det är lite annorlunda om det är nån av föräldern, vän eller en helt främmande person. Åtminstone när det är ens föräldrar, så är ens barndom ruinerad. Man har inte en "norma" (vad det sen är) barndom, och man är inte ett "normalt" barn. Du har inte fått den där "normala" tryggheten som barn som borde komma av dina föräldrar. Man växer inte upp som ett barn borde/skulle göra om det här inte skulle ha hänt. Följer ni mig ännu?

Jag är helt vimsig. Jag är arg. Jag är förstående för dom som inte är överens med mig och även kan se vad det är jag försöker berätta. Alla är tillåtna att ha sina egna åsikter.

Jag blev som barn våldtagen/sexuellt utnutjad nu viket ord man vill använda för mig pesonligen är det skit samma vilket ord som användes det personen gjorde va fel oavsett. Jag gillar inte ordet normal, normal kan se så olika ut för alla. Och att utsättas för övergrepp gör en inte onormal även om man kan uppleva man är onormal. Alla människor har olika upplevelser, det som är rätt fär dig är kanske inte rätt för mig osv det betyder inte att den andre har fel vi har bara olika sätt att se på saker

Comment

Det är just det. Vi upplever alla allting på olika sätt. Dock skiljer man juh teoretiskt/medicinskt iaf på incest och våldtäkt. För mig är det två olika saker. Att pappa ger sig på en och att en helt obekant person ger sig på en. Sen kan det givetvis va våldtäkt med en bekant person också. Det är det jag är så fundersam över varför och hur människor tänker, när dom ser det som att det är samma sak.

Comment

För mig är det samma sak om en pappa tex ger sig på en eller om det är en helt främmande person skadan de gör är den samma, man blir lika kränkt oavsett vem som utför övergreppet. Kanske till ochmed mer kränkt om övergreppet skett av sin pappa då en pappa ska vara någon man ska kunna lita på och ska vara beskyddande mot en.

Incest enligt lagen är när två personer som har blodsband har sex så om en okänd tex har sex med barn är det inte incest utan våldtäkt/sexuellt övergrepp men för mig är det ingen skillnad övergrepp som övergrepp bara olika ord beskriva det på

Comment

Jag är jätteglad för din del att du kan tänka så där. Jag förstår varifrån det kommer hur du tänker. Att man blir kränkt vare sig det är blodsband eller totalt främmande. Givetvis tänker jag även så att det är ingen skillnad hur på sätt man har blivit kränkt/sexuellt utnyttjad. Allting är otroligt hemskt och sorgligt. Dock kan jag inte säga att det är samma sak.

För mig har hela min barndom rivits i bitar och den trygghet man borde få från sin familj har inte funnits pga av som har hänt. Som barn så påverkar detta dig vare sig du vill det eller inte. En aning på ett annat sätt än om du är sexuellt utnyttjad som barn av en utomstående. Givetvis ger det otroliga men även det. Dock skulle jag säga på ett annat sätt om även på samma sätt.

Vi får bara konstatera att vi är av olika åsikter.

Comment

Working...
          X