Announcement

Collapse
No announcement yet.

Vet inte om det var våldtäkt, eller om jag har "rätt" att må dåligt över det

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Vet inte om det var våldtäkt, eller om jag har "rätt" att må dåligt över det

Jag är idag 24 år gammal och detta hände för 10 år sedan. Jag hade en pojkvän då och han hade under en tid försökt övertala mig till att ha sex med honom. Jag sa att jag inte ville, att jag ville vänta (jag hade inte haft sex tidigare). En kväll sa han att han skulle vara barnvakt åt en släkting och frågade om jag ville komma över och umgås. (jag fattar nu i efterhand att enda anledningen han bad mig komma över var för att han hade planerat att vi skulle ha sex den kvällen). Jag minns inte så mycket av kvällen, det jag minns är att vi låg i en säng efter att barnet somnat och att han tog av mina kläder och höll fast mig.

Han tjatade och försökte övertala mig i en timme att vi skulle ha sex, jag sa att jag verkligen inte ville. Jag tittade på klockan och hoppades att hans släktingar skulle komma hem snart så jag kunde bli fri och åka hem. Tänkte "jag behöver bara hålla ut lite till, snart kommer de nog hem " och fortsatte säga nej. Han blev mer och mer påstridig och jag blev rädd att han skulle bli våldsam. Jag tänkte att det är bättre att jag ger med mig än att det kanske händer. Jag tänkte att han kommer ha sex med mig oavsett, att det är lika bra jag ger med mig än att det sker med våld.

Så tillslut sa jag "ok vi provar ". Det gjorde fruktansvärt ont fysiskt och den psykiska känslan var ungefär samma som man får när man tittar på en skräckfilm. Jag var livrädd. Sen kom hans släktingar hem och han slutade.

Kort därefter försökte jag ta mitt liv då jag mådde så psykiskt dåligt. Jag berättade för vänner men de tyckte att jag fick skylla mig själv för att jag inte fortsatte säga nej tills släktingarna.kom hem.

Jag har berättat för en pojkvän och han var förstående. Han var den enda personen jak kunnat ha bra sex med utan att må dåligt.

Andra pojkvänner har tyckt samma, att jag får skylla mig själv och min senaste pojkvän sa ingenting utan bytte bara samtalsämne.

Jag har under dessa 10 år klandrat mig själv och hatat mig själv för att jag inte vågade ropa efter hjälp eller fortsätta säga nej tills släktingarna kom hem. Det känns som att jag inte har "rätt" att må dåligt över detta då det inte var en regelrätt våldtäkt där jag skrek och han tog till våld.

Det är som att jag ska avsky mig själv för det är mitt eget fel det som hände.

Jag tänker fortfarande på detta och kan idag inte ha sex. Har inte känt någon sexuell lust på flera år och min senaste pojkvän tvingade jag mig själv att ha sex med då jag vet att ingen vill ha ett sexlöst förhållande. Vi brukade ha sex en gång i veckan eftersom det gjorde så fysiskt ont att jag behövde ett par dagar till att bli hel igen efteråt. Jag kan inte ha sex utan att ha ont i underlivet efteråt, ibland så svårt att jag inte kan sitta eller inte kan hålla mig och kissar ner mig.

Uppskattar era ärliga åsikter om detta och tips på vad jag kan göra åt min situation. Jag vill ju kunna "leva" och ha en meningsfull kärleksrelation som alla andra..

Med åsikter menar jag att ifall ni tycker att det inte är någon våldtäkt, att det är mig felet ligger i så uppskattar jag er ärliga åsikt och vad ni tycker jag borde göra åt det jag känner.

Comment

Nej det var inte dit fel han gjorde fel som inte respekterade dig och vad du ville. Har man varit utsatt för övergrepp är det tyvärr jättevanligt att man lägger skulden på sig själv och klandrar en själv mm. Själv varit utsatt och har anklagat mig själv för vad som skett. Men efter gått i terapi har jag idag inte längre tankar om att det var mitt fel. Utan skulden ligger bara hos förövaren. Alla våldtäkter sker inte under skrik och med våld utan många sker exakt så som du beskrivit sv sin kille. Och du har all rätt att må dåligt över vad han gjorde mot dig. Tycker du ska vända dig till en terapeut som är kunnig att jobba med tjejer som varit utsatt för övergrepp och bearbeta det du varit med du ska inte behöva fortsätta må dåligt över det som hänt. När man varit utsatt är det inte ovanligt att man inte vill ha sex längre eftersom man sätter sex lika med olust/smärta mm. Men sånt jobbar man med ochså i terapin. Finns tjejer tex som helt låser sig vid sex så det inte ens går att genomföra samlag alls efter de varit utsatta. Varför du får ont i flera dagar efteråt och kissar på dig vet jag inte om det är psyket som styr det el om det är fysiskt. Oavsett sök hjälp för det du varit med om för det går att gå vidare och leva ett bra liv fast man varit utsatt för något sånt här. kan inte lagen exakt men då du var minderårig under 15 och du bev fasthållen och du sa nej flera ggr så tror jag nog det räknas som våldtäkt. Men oavsett vad lagen säger så var det inte ditt fel killen förgrep sig på dig och det är aldrig ok att göra det han gjorde

Comment

Tack så mycket för ditt svar. Det kanske är som du säger att jag behöver gå till någon terapeut för att kunna bearbeta detta. Jag bor i Stockholm så det borde ju finnas någon här som kan hjälpa mig..

Comment

Med dina upplevelser som grund skulle jag nog anse att det var våldtäkt i alla fall.

Men tyvärr tror jag inte att det skulle fungera i rättssak.

Oavsett, tycker jag att du ska förlåta dig själv och undersöka dina möjligheter att få hjälp för att kunna leva ett mera fullt liv.

Kanske till och med i framtiden kunna känna lust och finna det njutbara i det.

Även om det kan betyda en del obehag i form av att söka hjälpen av utbildad och erfaren personal inom vårdskrået.

Hoppas att du som ung människa ska se att det finns stora möjligheter att komma vidare.

Lycka till!

Comment

Jag är en man och jag kan tänka mig att dela mitt liv med någon utan att ha sex med den personen. Det finns lite män här och där som inte vill ha barn men om de vill leva utan sex vet jag dock inte.

What hurts the most is that the memories I used to hold so close to me are now the memories I wish I could forget.

Comment

Bara det faktum att du var minderårig (om du var under 15 år) gör detta till en våldtäkt. Jag beklagar verkligen att du hade vänner som sa att det inte var hans fel, dom försökte nog bara förminska problemet för en våldtäkt är en otroligt allvarlig sak som många inte vet hur dom ska hantera. Han höll fast dig och försökte knäcka dig psykiskt för att tvinga dig till sex, trots att han mycket väl visste att du inte ville. Att du gav med dig pga att han inte skulle bli våldsam visar ju på att han i princip hotade psykiskt (och med hela kroppsspråket) med att bli våldsam. Du kan inte klandra dig själv, du gjorde det som kändes bäst i stunden för att skydda dig själv (från något du trodde kunde bli en mycket mer obehaglig situation).

Jag hoppas att du hittar en bra psykolog som kan hjälpa dig bearbeta traumat! Psykologer är vana vid att prata om saker som hände i barndomen så det är inget konstigt alls att söka hjälp 10 år senare. Och när du har bearbetat detta på rätt sätt med rätt kunskap så kan mycket väl dina sexuella problem försvinna.

Comment

Tack för era svar. Är det någon som kan rekommendera mig en klinik eller psykolog? Jag bor i Stockholm

Comment

Om det enligt lag klassas som en våltäkt tycker jag inte är den mest avgörande frågan. Du du faktiskt sa okej vi provar till sist skulle det nog inte räknas som våldtäkt, men sexuellt övergrepp/utnyttjande eller hot kan man nog räkna det som. Mycket beroende om det var fullt medvetet han gav intrycket av att kunna vara våldsam om du sa nej och fortsatte tjata. Det är inte okej, och felet är inte ditt även om han varit så trög att han inte fattat att du inte ville, du har en trasig historia bakom dig som antagligen gjorde att du sa okej till slut utan att det var okej

Comment

Working...
                  X