Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hjälp! övergreppen tar ju aldrig slut, vad gör jag för fel?

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Hjälp! övergreppen tar ju aldrig slut, vad gör jag för fel?

Är det något fel på mig? Får panik.

Växt upp med sexuella övergrepp. Min pappa förstörde hela min barndom. Min bästa vän utnyttja mig sexuellt och våldtog. Och nu för en vecka sen blev jag våldtagen av en annan vän.

Jag orkar inte mer.. Vad är det för fel på mig?? Är det mitt fel att jag blir utnyttjad för det tar ju aldrig slut!!!!

Jag är så stel. Känslorna är konstiga. Min terapeut sa att ingen är så cool med att nyss ha blivit våldtagen som du är. Fattar inte hur jag ska få ut alla känslor...

Någon som vet?

Comment

Hur gör ni? Får ni ut känslorna kring allt skit som händer?

Comment

DET ÄR INTE DITT FEL!DE GÖR NGT MKT FEL RING POLISEN INTE IMORGON IDAG!

Spar bevismaterial(Underkläder)Vänta inte agera idag..

Ha med ngn vän som stöttar dig..

Be sedan att få prata med ngn ny terapeut el psykolog.

STORA KRAMEN!

Mvh/Strangeway

Comment

Nej, det som sker är inte ditt fel. Ingen har rätt att någonsin utnytja/våldta dig. När jag bearbettade mina övergrepp så hade jag en underbar terapeut och som var vann att arbeta med utsatta. Din terapeut låter inte som om hon är det för en sådan kommentar slänger man inte ut sig om man vet hur de som varit med om övergrepp/våldtäkter kan reagera efteråt eller i en del fall inte reagera alls.

Det är inte ovanligt att man bara stänger av allt det jobbiga och kan bete sig som om ingenting hänt. Hon borde förstå att det du gör nu är ett försvar du har för skydda dig mot smärtan. Hon måste hjälpa dig att öppna upp för den så du kan bearbeta det som varit. Det tar tid och kommer vara jobbigt ska inte ljuga men samtidigt så kommer ditt dåliga mående så sakta vändas till det bättre.

Men som sagt det kräver att man har en terapeut som är van att arbeta med detta och som är påläst. Ett sätt att få ur sig känslor är att skriva av sig det man känner, det gjorde jag ofta och sen mailade jag det ibland till min terapeut. Speciellt saker/händelser jag hade svårt för att själv ta upp. Då kunde hon försiktigt börja ställa frågor till mig om det nästa gång vi sågs.

Comment

Jag vågar inte ringa polisen. Jag bor i en småstad och han är en "bråkstake" som jag har en del gemensamma vänner med. Så är väldigt rädd.

Eftersom det hänt flera gånger med olika personer så börjar jag fundera ganska mycket på varför just mig..Det måste ju vara något fel på mig..

Min terapeut är nog inte så påläst.. Tror det är första gången han jobbar med något sådant. Ne jag tyckte det var jobbigt att höra..Är trött på att höra att jag är så "tuff"/"hård" när jag bara är en mjukis som är för rädd att våga känna.. Jag är motsatsen till cool som han säger.

Jag har vart på ett möte nu.. Det verkar hårt.. Han sa att det är så typiskt att jag ska börja traumaterapi, och så blir jag våldtagen också.

Jag är mycket bättre på att skriva så det är en bra idé.. Det finns mycket som jag inte ens skrivit ner på ett papper till mig själv.. Jag vågar inte tänka på det.

Mår du bättre efter din traumaterapi?

Comment

Idag påverkar inte det som varit mig alls, utan jag har helt bearbetat det.

Du ska bara anmäla om du verkligen själv vill och känner att du orkar gå igenom det. Ska vara ärlig, man ska se till att ha mycket stöd runt en inför en anmälan. Har du otur, kan du bli ifrågasatt av polis, nära vänner, risken att polis kommer lägga ned utredningen i brist på bevis är jättestor. Om den inte läggs ned utan faktiskt blir rättegång, kommer du få svara på frågor som hur var du klädd, hur mycket drack du, vet de om tidigare våldtäkterna kommer killens advokat använda dom mot dig osv.

Det är hemskt att säga men så här går det till tyvärr väldigt ofta, så gäller ha stötande personer runt en som finns där för en. Så se till att du har stöd om du gör en anmälan. De gemensamma vänner ni har, vet de vad han har gjort?

Byt terapeut omg till någon som jobbat med detta tidigare, hans kommentarer är verkligen inte ok. Speciellt inte den: "Han sa att det är så typiskt att jag ska börja traumaterapi, och så blir jag våldtagen också." Det är kränkande, och risken är att man inte vågar berätta saker istället för rädsla för dumma kommentarer. Tycker du ska anmäla honom.

Comment

Hej, förlåt att jag loggar in så segt.. Det har vart tufft med en massa. Men ser ett ljus nu, att du har lyckats bearbeta bort det, du är verkligen stark som fixat det! Ska tänka på det när det känns tufft.

Jag har vart för feg för att anmäla.. Killen som våldtog mig umgås mest med brottslingar.. Jag är för rädd helt enkelt. Känns töntigt men jag är inte så stor och sen så vore det en mardröm om det blir så att ingen tror mig.. Jag har stöd som vet som ifrågasätte att jag inte ville anmäla. Men som det känns just nu så vill jag det, jag vill vara stark.

Traumaterapin är igång, ne jag tänker inte anmäla honom, han är väldigt snäll.

Tack för dina ord

Comment

Er han som voldtok deg veldig snill, derfor du ikke vil anmelde han?

Comment

Ne, fenix tyckte jag ska anmäla min terapeut. Killen som våldtog mig tycker jag dock synd om.. Och ja, ärligt talat så är han också snäll.. Borde inte skriva så men så känns det

Comment

Hej deadredrose!

Jag snubblade över ditt inlägg här som ju är ganska gammalt men kan inte låta bli att reflektera och ge min syn på saken.

För det första är INTE terapeuten okej, det är verkligen inte inte okej att säga så efter någon blivit våldtagen och kring det du skriver så kan jag säga som så att du verkar till stort del ha internaliserat förtrycket vilket betyder att du kan se dessa personer som snälla för att du har en självbild som säger att du på någon vis är den som gör någonting fel.

det viktigaste för dig är att jobba på din självbild, efter sådana här trauman kan det ta många år men det är värt det i slutändan annars kan det komma att upprepa sig även i framtiden..
                      du måste få en terapeut där du kan ta steg mot att älska dig själv och ta avstånd ifrån alla människor som behandlar dig dåligt och du kan inte och ska inte se personer som skadar dig så oerhört grovt som snälla. det finns månfa sätt att få kontakt med sina känslor, prata med någon vän man litar på är alltid bra och försök INTE vara stark själv för du behöver stöd omkring dig.

pluggar psykologi så vet en del om detta, men inte allt kring just övergrepp. men kände bara det var mina reflektioner..

ta hand om dig!
                      caroline

Comment

Working...
                      X