Announcement

Collapse
No announcement yet.

Var går gränsen för om det är okej att slå någon?

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Var går gränsen för om det är okej att slå någon?

Sedan fem månader tillbaka har jag en inneboende, en kille på 21 år (jag är tjej, 20) som efter cirka en månad försökte inleda en relation med mig. Det gick lite sådär eftersom att jag just kommit ur ett förhållande och ville vara själv vilket han visste, men vi började ändå bete oss mer som ett par i smyg. Många gånger har jag velat avsluta det vi har haft men han har sagt att han inte vill det och efter övertalanden har jag gått med på att fortsätta det vi hade. Vi började bråka mer och mer, och han kallar mig för diverse sakerna hela tiden, såsom hora och slyna och sånt. Jag kan inte säga att jag är oskyldig själv, klart att jag har hetsat tillbaka men inte på samma sätt. Han verkar ha svårt att kontrollera sig själv när han blir arg och stubinen är inte lång, men det är inte min heller. Vid några tillfällen har han fått en smäll på käften eller armen, men han har aldrig gjort något mot mig fram tills ikväll... Vi bråkade som vanligt om att jag ville avsluta våran "kärleksrelation" och återgå till att vara rumskompisar så när han sen bröt mot min regel om att inte tillträda mitt rum blev han arg när jag sa åt honom (på ett lugnt men bestämt sätt) vilket så klart triggade igång mig att dra upp den föregående diskussionen om att vi ska följa reglerna som jag har ställt upp. Vi käftades ett tag och när han började gå tog jag hans arm och vände honom mot mig. Han tyckte inte att det var okej att jag tog tag i honom så han gick till sitt rum och jag följde efter. Diskussionen urartade och han började med att slå mig hårt på handen. Okej, tänkte jag men sen försökte han stänga ut mig ur hans rum genom att stänga dörren och klämma mig. Fortfarande okej med mig. Efter ett tag slog han mig i magen, och då började det kännas fel men jag gick inte, utan fortsatte att prata med honom i betydligt mildare ton, men han var så arg att han satte fingrarna runt min hals (men klämde inte åt) och tröck mig snabbt och hårt mot väggen så att jag slog i bakhuvudet.

Efter det tog jag hans nyckel och sa att han fick sova någon annan stans i natt, vilket han också gjorde efter en ramsa med kränkande ord. Nu sitter jag här själv med ont i magen och undrar var gränsen egentligen går för vad som är okej? Jag har ju slagit honom så det borde ju egentligen vara okej? Men samtidigt vet jag att han har misshandlat män förut, och jag är väldigt rädd att det ska hända här hemma igen...

Byt inneboende och slå inte framtida inneboende.

Comment

Enligt lagen får man inte slå någon, förutom i uppenbart självförsvar. Tycker det låter sjukligt det ni bägge sysslar med. Bryt omedelbart kontakten och börja jobba med din impulskontroll.

Comment

Ingen får slå någon. Det lärde dagisfröken mig när jag var 4 år.

Comment

Om du slåt först och han slår tillbaka ser jag det ändå som en ganska naturlig reaktion då du var den som slog först. Går han till attack och börjar slåss bara för att han är arg utan att du gjort något mot honom (slagit eller skadat fysiskt på annat sätt) då är det en helt annan sak

Comment

Gränsen var passerad när han började kalla dig för slyna och hora. Han har ingen respekt för dig, och du kommer aldrig kunna göra något för att han kommer att respektera dig eller andra kvinnor. Du kan låta han bo där, vara tillsammans med honom. Men det kommer aldrig sluta väl.

Comment

Ja kalindri håller med, men frågan var väl vart kränsen gick i frågan om att slåss? helt rätt annars

Comment

Jag tycker gränsen går innan du slagit, om det finns ett respektlöst beteende. Ofta så finns ett respektlöst beteende innan slagen kommer. Och när det respektlösa beteendet kommer, så ska man inte stanna. Då ska man gå, för sen kommer slagen. Jag var i ett sånt förhållande. Jag önskar jag gått vid det respektlösa beteendet, innan slagen kom. Att kalla någon hora/slyna är att ha passerat den gränsen, eller att inte respektera ett nej. Finns lixom inga slag som är ok, eller mer ok än andra. Ett slag är ett slag. Ett hårt tag om någon är inte heller ok. Att visa våld, brukar våld, eller hota om är inte ok.

Comment

Genom att höra hur han talat om och till dig, så visar det vad det är för en person. Man har såklart ett val om man vill vara med en person som är så, trots det. Men det kommer aldrig sluta väl. Och det kommer aldrig bli ett sunt förhållande.

Comment

• Guest's Avatar
                    Guest commented
                    Editing a comment
                    Vi lär barn att det aldrig är ok att slå någon. Oavsett vad som hänt, eller vad man själv gjort. Så är det aldrig ok att slå någon. Bråkar man, så prata om det då, lös det, skrik på varandra. Men börja slåss? Varför skulle det då finnas en gräns när man är vuxen? Varför ska det finnas en gräns mellan olika slag? Eller att slagen är ok i vissa situationer och en del andra inte?
                Working...
                X