Announcement

Collapse
No announcement yet.

Nya regler, oro kring FK

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Nya regler, oro kring FK

Hej!

Varit sjukskriven ett tag och läkaren har varit väldigt lugnande i avseende fortsatt sjukskrivning. Nu senast (för några dagar sedan) berättade han att rätt många av hans patienter blivit utförsäkrade på kort tid och han är mycket osäker kring fortsatta sjukskrivningar öht(har en privat psykiater). För de flesta är det antagligen ingen fara kring detta(hoppas jag). Men då jag fick höra detta samt de nya reglerna på FK från 1 nov och läste i denna tråd som fanns på FK hemsida, så verkar det trots allt i större skala nu än innan tidsgränsen slopades, utförsäkras.
    Har ni inte läst om dessa nya regler så är det att rekommendera att googla och läsa.

Är orolig kring detta och att en utförsäkring kan ske såpass fort. Har ni några tankar och erfarenheter kring detta? Eller hör gärna om hur ni känner er i er sjukskrivning, alltså om ni känner er trygga och varför. Har förstått att välja läkare hos psykiatrin kan vara säkrare i avseende fortsatt sjukskrivning alltså räknas som starkare omständighet. En ytterligare tanke är att trots att jag inte känner att det är läge, be om arbetsträning för att inte riskera att bli utan ersättning. Jag känner att jag inte har någon som själv är sjukskriven att prata med just nu och att ventilera detta med, Så dela gärna med er

Jag förstår att sådana här nya regler är stressande och tyvärr kan jag inget om just den här senaste förändringen. Men hur ställer du dig till att ringa din egen handläggare på försäkringskassan för att be henom beskriva om detta nya har någon betydelse för just dig och om henom kanske har några tips att komma med. Jag inser att somliga säkert tycker att jag har en naiv inställning till beredvilligheten hos fk-tjänstemännen, men jag har personligen bara goda erfarenheter (har kanske bara haft tur i oturen) av de handläggare jag tilldelats de två gånger jag varit sjukskriven.

Första gången var iof en, i de flestas ögon "oantastlig" anledning, att mista ett barn. Men andra gången var en ren psykisk krisreaktion på en helt förkrossande personlig förlust/separation i mitt privata liv och det var för bara knappa två år sedan. Men den handläggare jag fick var helt fantastisk och jag behövde aldrig vara rädd för att fråga och hon ifrågasatte mig aldrig trots att jag var sjukskriven i nästan tre månader.

Ring och fråga (om du inte råkar ha en katastrofal handläggare) för då kanske du inte behöver slösa energi på oro (kanske obefogad dessutom) som behövs för tillfrisknandet istället. Lycka till!
    Last edited by RoughTimes; 2016-11-23, 23:10.

Comment

Är en av dom som blev helt utförsäkrad i första omgången när detta med fas 3 kom. För mig blev det bra ändå men inte tack vare myndigheterna. Anl till jag blev utförsäkrad var pga min läkare skrev som det var i sjukintygen psykisk ohälsa kan ej idagsläget svara på om pat kan jobba mer i sitt liv el inte. Hade han ljugit och skrivit att jag aldrig mer kommer kunna jobba hade det inte varit några problem. Min psykiatriker som skrev mitt intyg har varit chef för hela lillhagen i Gbg men spelade ingen som helst roll f kassans läkare som aldrig ens träffat mig visste bäst. Enligt f kassans utredning som de bekostat 6mån tidigare hade det bedömts av deras uppdragsgivare att jag var hopplöst fall som aldrig skulle kunna ha ett jobb var inte ens ide lägga resurser på mig ens. Så gick från det till fullt frisk på 6 mån, medicinskt under Visst man kan överklaga men tar lång tid och chansen att vinna är minimal. Lite dumt av din läkare säga allt är lungt då det faktiskt är f kassans egna läkare som avgör hur du mår och om du ev kan jobba el inte. Se till att allt kommer med i läkarintyget och att det skrivs ner rätt många ggr f kassan skickar tillbaka läk intyg som de anser är felaktiga el ofullständiga och då har man bara ett viss period på sig att få tag på läk och få den göra om allt rätt. Men ring gärna din handläggare på f kassan och hör dig för så du inte går runt och oroar dig i onödan

Comment

Working...
      X